Nekromanti Extra feats och abilities

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Nyligen startade jag en d20modern-kampanj med fokus på fantastisk action och världsomspännande konspirationer. Här om dagen kom jag på att jag vill ge rollpersonerna ett eller flera extra fets, och kanske lite annant smått och gott. Vad jag funderar på är hur jag skall göra det, för även om jag inte har något emot att bara "ge" dem extra godis, så undar jag om man inte skulle kunna integrera det bättre med systemet. För det är ju så att i d20 får man väldigt sällan något gratis (iaf i produkterna från Wizards). Man får (nästan) aldrig "bara ett extra feat" ....

Jag har funderat på att ge dem en extra level, men det passar inte jättebra, iom att de får baseattack mm, och de kanske inte ens får ett feat på den leveln i den klassen.

Jag har också funderat på att ge dem en template där bland annat featet ingår, och det är vad jag är mest inne på just nu.

Sen har vi också allternativet att de bara får ett feat, men som sagt det är sista alternativet.

Någon som haft samma problem?

/j
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Midnight och Dawnforge använder sig av system som ger rollpersonerna extraförmågor när de går upp i lvl.

Mina böcker är utlånade för tillfället, med de heter något i stil med "heroic path" (Midnights/Dawnforges system skiljer sig från varandra, men är väldigt lika).
Det finns olika "paths" beroende på vilken inriktning man vill att rollpersonen ska ta.

Systemen gör givetvis att rollpersonerna blir mäktigare, i Midnight så används systemet för at kompensera att rollpersonerna inte får lika många magiska föremål som i en vanlig DnD-värld.

Dessa system liknar lite hur Half-Celestials/Half-Fiends templates fungerar i Monster Manual.
En half-celestial får mer förmågor ju mer HD den har, tänk dig att rollpersonen får mer förmågor ju mer levels den får (förutom class abilities).

Jag har för mig att systemen, både i Midninght och Dawnforge, är Open Content - så någon ute på internet kanske orkat skriva av och lagt ut dem.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har fnulat på en idé just för att kunna ge folk möjlighet till lite roliga trix utan att ge dem ohemula levels. Den är på intet sätt speltestad och färdigslipad, dock.
Det hela går ut på att använda slumpmässiga feats. Rollpersonen har feats som vanligt, men får varje dag välja att för den dagen byta ut ett av sina feats mot ett slumpmässigt.
Exakt vilka feats som skall gå att få slumpmässigt tål att tänka på. Några varianter:
-Alla feats som rollpersonen uppfyller prerequisites för.
-Alla feats.
-Feats som har ett av rollpersonens feats som prerequisite.
-Feats från en specialgjord lista. Kanske får spelaren välja mellan flera sådana listor, eller så är listan beroende av rollpersonens klass eller andra egenskaper.

En given invändning är rollpersonens kontinuitet. Om han kunde Göra Indianen igår, varför kan han inte det idag när det verkligen skulle behövas?
Helt enkelt för variationens skull. Underhållande action utmärks ofta av att hjälten varierar sina metoder. Det kan bli förfärligt trist om det bara är samma gamla taktik gång på gång, hur effektiv den än är. Det här stimulerar spelaren till nya lösningar.

Nå, det här är bara på idéstadiet än så länge, och det finns en hel del teknikaliteter att lösa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
d20Modern använder sig av action points.
I Unearthed Arcana finns ett system för action points för DnD.

Man får 5 + lvl/2 action points varje gång man går upp i lvl.

I DnD kan man använda en action points till

- lägga till d6 till ett d20-slag, EFTER man slagit, men FÖRE man vet om det är lyckat eller ej.

- använda en class ability som bara får användas ett visst antal gånger per dag YTTERLIGARE en gång (som smite evil och stunning fist).

- Återfå en spell som man just kastat (så den räknas som okastad den dagen).

- emulera en feat som man inte har, men som man kan ta.
Emuleringen varar en runda.
Man kan t.ex. emulera:
Power Attack om man har STR13
Combat Expertise om man har INT13
osv.

Jag tycker om systemet efter som man bara har ett begränsat antal action points som inte fylls på förrän man går upp i level igen.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Intressant ide, men de passar inte riktigt eftersom de förmågor de skulle få skulle vara fyskiska förändringar, vilket skulle vara svårt att bli av med slumpmässigt ... :gremsmile:

/J
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Tack för tipset. Det var precis något sånt här jag letade efter. En kompis äger båda böckerna så jag ska genast hem till honom och kika.

/j
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Man får 5 + lvl/2 action points varje gång man går upp i lvl.

I DnD kan man använda en action points till

- lägga till d6 till ett d20-slag, EFTER man slagit, men FÖRE man vet om det är lyckat eller ej.

- använda en class ability som bara får användas ett visst antal gånger per dag YTTERLIGARE en gång (som smite evil och stunning fist).

- Återfå en spell som man just kastat (så den räknas som okastad den dagen).

- emulera en feat som man inte har, men som man kan ta.
Där ser man. Avstår man något för att få tillgång till action points eller blir rollpersonerna helt enkelt lite bättre?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Intressant ide, men de passar inte riktigt eftersom de förmågor de skulle få skulle vara fyskiska förändringar, vilket skulle vara svårt att bli av med slumpmässigt ...
Jo, det är hur orimligt som helst, tekniskt sett. Det är mer tänkt som en metod att simulera TV-serie-artad action där hjältarna tycks använda nya knep varje avsnitt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nope, man blir bara lite bättre.

Jag tycker inte att det påverkar spelbalansen.
Eftersom man bara får ett antal action points när man går upp i lvl så tenderar spelarna vara konservativa med att använda action points, tar action points slut får man snällt vänta tills man går upp i lvl igen.

Det står om action points i SRDn till d20Modern, men användningsområdena i DnD är helt annorlunda.

Det fanns dessutom ett par till användningsområden i DnD som jag inte kommer ihåg utan att titta i boken.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Let it roll, says I

Den enda spelbalans jag bryr mig om är i stort sett den mellan rollpersonerna, så om du bara ger alla lika många [free candy, valfri sort] så ser jag inget större problem i det. CR-mekaniken är förstås trevligt men ändå bara en approximation, och något så litet som ett par feats tar den nog ingen större skada av.

Och om det nu var en d20 Modern-kampanj det rörde sig om är väl det mest integrerade sättet att fixa det på att bara slänga på RP lite extra Action Points? Smidigt bruk av existerande system. Fast just ja, det var fyskiska förändringar det rörde sig om, va? Nå, give it up då, bara.


/Feliath - burn everything, sweep up the ashes, feed the green growing things with them
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Special-träning

Varför inte bara låta dem genomgå en special-träning som passar in i kampanjen, som förberedelse inför kommande händelser. Tillhör rpna någon organisation kan ju detta dessutom passa extra bra.
 
Top