Nekromanti Extra extra: Bybor beter sig som byfånar

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mundo;n178120 said:
Vill bara tillägga snabbt att världenidag inte är en satir-tidning, detta är en allvarlig artikel om ett allvarligt ämne.
Nej, en satirtidning är de inte. De har band till bla Pingströrelsen och Livets ord.

När jag satt i RFSLs förbundsstyrelse skrev de så ofta hatiska artiklar och notiser, att vi tidvis fick avbeställa pressklipp från den för att det kostade så mycket... (Avgift per klipp.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Sapient;n178126 said:
När jag satt i RFSLs förbundsstyrelse skrev de så ofta hatiska artiklar och notiser, att vi tidvis fick avbeställa pressklipp från den för att det kostade så mycket... (Avgift per klipp.)
Najs!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Mycket roligt. Speciellt gillar jag bilden på de nöjda byborna. Killen längst ut till vänster, till exempel.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Facebookdelad! Superhjältar i vardagen. Jag tror jag hittat en ny favorittidning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det brukar väl vara samma tokar som anser att yoga är en religion som anser att DnD-spelare frammanar djävulen när deras rollpersoner använder magi. Och som anser att Harry Potter-böckerna borde förbjudas då de lär ut häxkonster till barn.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Som att oroa sig för yoghurt för att det är för grekisk-ortodoxt...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Alltså, inte för att jag tror att det skulle vara skadligt för nån att ägna sig åt yoga, men det är ju trots allt glorifierad hinduistisk bön. Och även om det är tveksamt vad som gällde i just detta fall, så är jag ju för att ingen konfessionell verksamhet utövas i skolan.

Så visst, det är fånigt, men hellre safe than sorry.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Staffan;n178455 said:
Modern yoga är ungefär lika mycket hinduistisk bön som OS är Zeus-dyrkan.
Jupp, just därför måste vi förbjuda all form av idrottsutövning i skolan, då det kan betraktas som hednisk gudadyrkan - och skolan ska vara fri från religiösa inslag. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Staffan;n178455 said:
Modern yoga är ungefär lika mycket hinduistisk bön som OS är Zeus-dyrkan.

"Modern" alltså typ Hathayoga där man försöker uppnå förening av gudarna Shiva och Shaktis principer? Förvisso antar jag att utövandet av yoga utan att man tror på moksha, atman och brahman etc. är lika givande som att läsa fader vår utan att vara kristen. Men när vi har lyckats få bort det ur skolorna en gång, behöver vi verkligen ha tillbaka det igen?

(Och menar man fritt mediterande så kanske man inte ska kalla det för yoga, vi kan väl låtsas som att 70-talets vurm för österländsk mystik gick över?)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zire;n178481 said:
"Modern" alltså typ Hathayoga där man försöker uppnå förening av gudarna Shiva och Shaktis principer? Förvisso antar jag att utövandet av yoga utan att man tror på moksha, atman och brahman etc. är lika givande som att läsa fader vår utan att vara kristen. Men när vi har lyckats få bort det ur skolorna en gång, behöver vi verkligen ha tillbaka det igen?

(Och menar man fritt mediterande så kanske man inte ska kalla det för yoga, vi kan väl låtsas som att 70-talets vurm för österländsk mystik gick över?)
Nej.
"Modern" yoga är gymnastiska övningar som inte är mer religiösa än t.ex. pilates, spinning eller något annat som utövas på svenska gym.

Ja, meditation är en viktig del inom hinduism/buddhism - för meditation är en viktig del i de flesta religioner. Inom kristendomen har man t.ex. mediterat i 2000 år - och enda anledningen till att man inte mediterat längre än så är för att kristendomen inte är äldre.
Och även om meditation ofta förknippas med olika religioner finns det massor med meditationstekniker som inte är förknippade med någon religion alls. Att säga att meditation skulle ha att göra med "70-talets wurm för österländsk mystik" är ungefär på samma nivå som att anklaga en vegetarian för att vara muslim för att denne vägrar äta griskött.
Och att säga att man inte vill ha yoga i svenska skolan för att det är hinduism är på samma nivå som om en icke-kristen på ett cocktailparty skulle vägra ta ett glas vin och ett kex för det är en kristen handling, nämligen nattvarden.

Som ateist* tycker jag bara att diskussionen om yoga i skolan är fånig. Det finns inga varelser med 4 armar, blått skinn eller snablar istället för näsor - lika lite som det finns en vitskäggig gubbe som tittar ner på oss från ett moln i himlen. Eller för den delen en enögd gubbe med två korpar på sina axlar eller en gubbe med en blixt i sin hand. De är på samma nivå som tomtar och troll, Nessie och snömannen. Om någon ändå påstår att det övernaturliga finns, undrar jag varför James Randis One Million Dollar Paranormal Challenge inte betalades ut en enda gång under 45 år.

Detta betyder inte att jag är emot religionsfrihet, bara att jag klumpar ihop de som tror på gud med de som tror att de är Napoleon. Alla har rätt att tro på vad de vill, så länge de inte försöker pådyvla sin tro på andra - och häri liger problemet:
Modern yoga är icke-religiös, därför är de enda som har något emot modern yoga i skolan just religiösa människor som försöker pådyvla sin egen tro på andra genom att förbjuda yoga i skolan. Det är på samma nivå som när kristna hävdar att rollspelare är satanister. Ingen ska behöva utöva yoga om denne inte vill, men att förhindra andra att utöva modern yoga är bara en form förtäckt missionsverksamhet och definitivt inte vad jag vill se i svenska skolor.

*Jag är inte ateist, utan ignostiker - men för en lekman är skillnaden obefintlig. Det är ungefär som när jag klumpar ihop Jehovas, Mormoner och Pingstvänner - same shit, different name. :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n178503 said:
Som ateist* tycker jag bara att diskussionen om yoga i skolan är fånig.
Det enda jag tycker, är att om en skola vill ha yoga på schemat - vilket är helt okej - så ska de åtminstone vara så pass medvetna och ha koll, att de _inte_ väljer att ta in någon som ser det som en möjlighet att ha en timme hinduism på schemat.

Det finns yoga-utövare som är helsålda på det, som använder det som bön. (Och hela skalan från ganska så strikta hinduiska ritualer till väldigt bred new age - enligt en bekant som är yoga-lärare av det sekulära slaget...)

Så jag tycker iofs att det är utmärkt att diskussionen kommer upp. På samma sätt som det för en handfull år sedan var en lärare som tidigare jobbat i en antroposofiskt driven skola ("Waldorf-skola") som ville introducera deras form av dansliknande rörelseövningar - Eurytmi - i den kommunala skolan och inte hade mycket koll på att det bygger på en flummig teori om att utövandet av "vissa spontana rörelser i stiliserad form" ska kunna låsa upp medvetandet till "högre andliga nivåer". (Inkl tron att sådana rörelser kan bota sjukdomar, som en annan gren av utövandet...)

(När det gäller positiva effekter för barnen, så skiljer det sig på intet sätt från andra rörelser - och det är iofs alldeles utmärkt om de får daglig rörelse - men då utan inslag av idéer om förändrade medvetandetillstånd. Annars kan vi lika gärna ha "kommunikologi" på schemat...)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient;n178520 said:
Det enda jag tycker, är att om en skola vill ha yoga på schemat - vilket är helt okej - så ska de åtminstone vara så pass medvetna och ha koll, att de _inte_ väljer att ta in någon som ser det som en möjlighet att ha en timme hinduism på schemat.
Jupp, det är därför jag går på Staffans linje och inte Zires här. Modern yoga är ickereligiös och då ska man även ha en ickereligiös yogalärare.

Sedan ska iofs en lärare kunna skilja på personliga åsikter och det man lär ut. Jag har t.ex. haft en djupt kristen religionslärare och en lärare i samhällskunskap som var aktiv syndikalist - och bägge klarade alldeles utmärkt att skilja på sina personliga åsikter och det de lärde ut.

Sapient;n178520 said:
(När det gäller positiva effekter för barnen, så skiljer det sig på intet sätt från andra rörelser - och det är iofs alldeles utmärkt om de får daglig rörelse - men då utan inslag av idéer om förändrade medvetandetillstånd. Annars kan vi lika gärna ha "kommunikologi" på schemat...)
Du har helt rätt i att det inte är yogan i sig, utan att barnen rör på sig som är det viktiga (speciellt i dessa tider då barnen bara sitter framför en dator/smartphone hela dagarna).
Jag tillhör dem som anser att svenska skolan ska ha minst en timmes gymnastik om dagen och att ämnet musik utvidgas till musik/dans/teater och får minst tre timmar i veckan.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
anth;n178503 said:
därför är de enda som har något emot modern yoga i skolan just religiösa människor som försöker pådyvla sin egen tro på andra genom att förbjuda yoga i skolan
Lätt hänt att tolka detta som att du menar att jag som är emot yoga i skolan är en religiös människa som försöker pådyvla min egen tro på andra?

Jag är emot att man kallar inmundigandet av vin och kex i skolan för nattvard, och jag är emot att man kallar meditationsstunden för yoga. Men jag är inte emot inmundigande av vin och kex och meditation i skolan (får väl anta att skolan inte bryter mot alkohollagarna).

anth;n178503 said:
Att säga att meditation skulle ha att göra med "70-talets wurm för österländsk mystik" är ungefär på samma nivå som att anklaga en vegetarian för att vara muslim för att denne vägrar äta griskött.
Efter långt analyserande av denna mening förstår jag faktiskt inte vad du menar, men jag var inte heller tydlig så jag förklarar vad jag menar:

Yoga (den hinduistiska böneformen som utövats i tusentals år) blev populär i väst det senaste århundradet. De senaste årtiondena har man tagit bort eller tonat ner de konfessionella delarna vilket har gjort yogan ännu mer populär. Jag försökte formulera mig lite raljant kring kulturapproprieringen kring att man plockar ut vissa delar av yogan men behåller namnet och säger att detta är vad det handlar om.

Det är egentligen detta jag är emot. Inte meditation i skolan, utan för att man kallar den för yoga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zire;n178530 said:
Lätt hänt att tolka detta som att du menar att jag som är emot yoga i skolan är en religiös människa som försöker pådyvla min egen tro på andra?

Jag är emot att man kallar inmundigandet av vin och kex i skolan för nattvard, och jag är emot att man kallar meditationsstunden för yoga. Men jag är inte emot inmundigande av vin och kex och meditation i skolan (får väl anta att skolan inte bryter mot alkohollagarna).
Ah, nu tror jag att jag förstår hur du menar - och jag tror att vi egentligen är överens. :)
Jag tror att vi bägge är lika allmänbildade så att vi känner till en del om yoga och hinduism - men för säkerhets skull:
Det vi i västerlandet normalt kallar yoga är bara en riktning kallad: Hatha Yoga. Om jag skulle börja diskutera någon av de andra riktningarna (som Raja, Bhakti, Jnana och Karma) så skulle de flesta lekmän bli väldigt förvirrade för det är inte den "yoga" som vi västerlänningar känner till.

Det jag kallar för modern yoga är bara vissa delar av Hatha: först och främst asanas (kroppsställningar), sedan pranayama (andningsövningar), sist dhyana (meditation) - där meditationen inte alls har samma betydelse som i klassisk Hatha Yoga (speciellt om man i Hatha börjar använda mantran som liknar Hare Krishna-mantrat som bara är uppräknande av olika hinduistiska gudanamn).

Det jag hakade upp mig på var din liknelse mellan yoga och meditation, vilket enligt mig är fel. Meditationen är bara en del av hela yogasystemet och att kalla en yogatimme för en meditationsstund är helt fel enligt mig.
Därför hävdar jag fortfarande att det endast är religiösa människor som kan ha något emot modern yoga i svenska skolor. Om man anser sig vara icke-religiös och har något emot modern yoga så hävdar jag att man missuppfattat vad modern yoga är för något.

Zire;n178530 said:
Efter långt analyserande av denna mening förstår jag faktiskt inte vad du menar, men jag var inte heller tydlig så jag förklarar vad jag menar:

Yoga (den hinduistiska böneformen som utövats i tusentals år) blev populär i väst det senaste århundradet. De senaste årtiondena har man tagit bort eller tonat ner de konfessionella delarna vilket har gjort yogan ännu mer populär. Jag försökte formulera mig lite raljant kring kulturapproprieringen kring att man plockar ut vissa delar av yogan men behåller namnet och säger att detta är vad det handlar om.

Det är egentligen detta jag är emot. Inte meditation i skolan, utan för att man kallar den för yoga.
Det var du som började använda ordet meditation. :)
Det jag reagerade på var att du verkade ge intrycket att meditation i sig ursprungligen kommer från Indien - vilket är helt felaktigt. Meditation finns och har utvecklats i alla kulturer över hela världen.
Jag är också emot att du jämställer yoga med meditation för det är två helt olika saker.

Jag är extremt emot att man kallar meditation i skolan för yoga och jag hoppas verkligen att det inte gör så på någon skola i Sverige.
Jag har inget emot att barn lär sig meditera som en form av avslappningsövning och jag har ingenting emot att barn utför yoga som en form av fysisk övning - men blanda inte ihop de två med varandra.
 
Top