Nekromanti Extra-böcker

Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
Jag funderar på att beställa lite extramoduler till Eon nu... SL-Skärm ska jag ha... och sen funderar jag på: Krigarens väg, Jarla: Stadsmodulen ni vet, Mystik & Magi, Monster och Varelser. Tycker ni att detta är värt 850 kr eller? OBS! Frakt är inte inräknat!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
SL-Skärm ska jag ha...

Varför då? Personligen tycker jag den är ganska intetsägande.

Vad gäller de andra modulerna tycker jag bara Mystik och Magi är värd att köpa. Alver och Dvärgar har fått mycket bra kritik, har inte läst dem själv dock, kanske borde du satsa på dessa två istället? Krigarens väg är värd pengarna om det ofta är strid och många spelare gillar att spela krigare.

Varför inte läsa de recensioner som finns på www.rollspel.nu och samarbetssidan Mäster Johans Boning? Då kanske du får en bättre uppfattning om vilka böcker du skall köpa.

/Azagthoth
 

Wolfes

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Luleå
Tja sl-skärmen är väl sådär.
Men Mystik & Magi och Krigarens Väg är mycket bra.
Speciellt Krigarens väg eftersom den snabbar upp striderna.

/Wolfes
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Snabbare strider???

Vad är det igentligen som folk tycker snabbar upp striderna från krigarens väg???
Själv har jag inte hittat något.
(Bara massa extrafinesser såsom stridskonster som väl iofs kan vara kul men knappast snabbar upp speciellt mycket.)

/Bjorn
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Snabbare strider???

Troligtvis de nya skadetabellerna som finns där. vilka innebär typ mindra slag och mindre huvudräkning. Själv använder jag dem inte utan litar på min trygga spelledarskärm.

//Henrik, känd som Darkmoor
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Snabbare strider???

Ja personligen tycker jag att det går bra mycket snabbare att räkna ut skadorna än att börja slå i en lång tabell. Har man svårt för huvudräkningen finns ju miniräknare.
:)


/Bjorn
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Snabbare strider???

(Bara massa extrafinesser såsom stridskonster som väl iofs kan vara kul men knappast snabbar upp speciellt mycket.)

Enligt min erfarenhet så går faktiskt striderna snabbare när man spelar med stridskonsterna. Detta ofta för att det är bara den ena parten som behärskar dem, och då blir en smula överlägsen den andre i strid.

/Azagthoth
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Snabbare strider???

Jag har inte mätt hur lång tid något av alternativen tar, men det känns som om tabellerna i krigarens väg är snabbare. Själv använder jag program för att räkna ut skadan...

WHaLe - som tycker om datorer..

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Snabbare strider???

Sen så har man ju blivit så ruskigt van multiplicerare efter många eon-spel-sessioner(kan man skriva så?). Vilket gör tabellerna rätt överflödiga, alla fall för mig.

//Henrik, känd som Darkmoor
 
G

Guest

Guest
Dessa ger jag bäst poäng: Krigarens väg, Religion, Mystik och Magi.

Då har jag inte räknat med: Monster och Varelser (Ett måste för de som vill ha med monster), Mundana (Inte så kul i sin helhet men högst nödvändigt), Dvärgar, Alver och Tiraker (för de som vill spela en sådan så bra som möjligt). Vidare så vill jag bara påstå att ingenting av ovanstående är nödvändigt (eventuellt bortsett från Mundana), det handlar om vad man är intresserad av.


DEMON!
 
Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
Datorprogram?

Är inte själva meningen med att spela rollspel att det inte ska förekomma några datorer...
själv föredrar jag en mörk kväll med fyra av mina bästa polare hemma och två tända ljus... räkna kan man väl göra utan datorn?

En som sjiljer på dator och rollspel
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Håller med

Tycker att datorn är lite stämningsdödande, den sprider som ett fel sorts ljus och gör mystiska ljud ifrån sig(den surrar i alla fall). Nej du, hederlig mattehjärna är vad som gäller.

//Henrik, känd som Darkmoor
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
kostar det så mycket

ouch, det känns mindre smärtsamt om man sprider ut det över längre tidsrymd.

har själv alla de där böckerna men har aldrig tänkt på att jag smetat 850 spänn för dom. =)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Håller med

Men datorer kan med fördel användas till att mixa spelmusik. Då kan spelledaren lätt byta stämning med både musik och beskrivningar på samma gång utan några avbrott. Man får iaf lite fler möjligheter än med en CD-spelare eller liknande.

C
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Datorprogram?

Jag använder framför allt datorn till att hålla reda på mina anteckningar mm. Skadeprogrammet är bara en extra funktion.
Angående stämmningen så har jag motsatt åsikt. Jag tycker att datorn är perfekt för att höja stämmningen. Vad är bäst? En spelledare som letar igenom sina papper och mummlar "var lade jag det nu??" hela tiden, eller en spelledare som sneglar lite snabbt mot skärmen för att sedan fortsätta berätta vad som händer.
Jag håller med om att datorns utseende är stämmningsdödande när man spelar fantasy, därför får man se till så att den står på ett sådant sätt att endast sl ser den.
Surrande? Det problemet löser man genom att spela bakgrundsmusik, vilket datorn är bättre till än en cd- eller bandspelare, eftersom man lättare kan byta till rätt låt.
Ljust: Datorn utesluter inte att man har levande ljus. Själv tycker jag bara att ljuset som datorskärmen sprider är stämmningsfullt, men se till att nästan bara ha mörka färger i de program som du använder..

WHaLe


http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Man pungar ut med en hel del stålar helt klart. Man ska väl inte räkna på det....

Om du vill spara pengar så gör du mkt lätt en egen SL-skärm. Då får du precis som du vill ha.

Annars så är ju Mystik och magi ruskigt bra och helt oumbärlig om man vill sätta sig in i magin på mundana.
Vill man få ett ngt bättre flyt i striderna och även bekanta sig med krigaren så är krigarens väg väldigt bra.
Vad gäller monster och varelser så anser jag att den är mindre bra. Helt enkelt inte prisvärd. Infon om bruksdjur och Troll är däremot bra/kul att ha.
Så har vi Jarla. Tja, Det är mkt att bygga intriger kring helt klart. Den är bra helt enkelt.

/Sir Foilan

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 
Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
Re: Håller med

Jag håller med dig... men att knappa in anteckningar varje gång någon gör något bra... är inte det att gå till överdrift... Jag brukar spela lite låg rollspelsmusik(midi) men då har jag stängt av skärmen... vet någon föresten var man kan hitta rollspelsmusik i *.mp3? typ att man hör folk prata, skratta och skåla när man går in i en tavern..... vore glad för detta svaret! =)

MVH ///Martin
 
Top