Nekromanti [Extra Årsmöte 2018] Modul A: Formalia och årsmötets öppnande

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Så nu är tiden inne, att en en gång ha ett digitalt årsmöte. Denna gång är det ett extra sådant, vilket betyder att flera av de vanliga punkterna vi brukar ta upp på årsmöte inte kommer vara med.
Jag kommer kopiera modul strukturen som vi haft på tidigare möten.

Men vi börjar där vi alltid ska börja, här med förklarar jag mötet öppnat

I den här modulen kommer vi ta upp Formalia

Modul A – mötesordning

A1. Mötets öppnande
A2. Mötets behörighet
A3. Val av mötets ordförande
A4. Val av mötets sekreterare
A5. Val av två personer att justera protokollet
B. Förslag: nerläggning
C. Förslag:Ökad medlemsavgift*
D. Förslag:Konto*
E. Övriga frågor
F. Mötets avslutande

*om vi tar beslut att lägga ner, bordlägger jag dessa punkter tills ordinarieårsmötet, där vi kommer ha en till omröstning om nerläggning.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
A2: Mötets behörighet

Kallelsen gick ut 28 juli, vilket är över två månader sedan, jag med styrelsen bakom mig tycker att det är tillräkligt länge sedan och tycker därför att mötet är behörigt.
Om inga invändningar kommer på det här kommer jag klubba igenom det på torsdag klockan 20.00
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
A3: val av mötesordförande

Jag nominerar mig själv.
Om ni vill nominera någon annan så gör det så snart ni kan.
om inga motförslag kommer så klubbar jag igenom mig själv på torsdag klockan 20.00
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
A4 och A5 Val av mötessekreterare och två st justerare

Om du vill ställa upp på det här, så nominera dig själv så snart du kan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag kan som vanligt ställa upp som justerare då det även är jag som har lagrat protokollen från mötena sen tidigare och det är bra om allt är samlat på en plats.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skriver här innan jag glömmer bort det - sedan får mötesordföranden lyfta frågan på rätt tid och plats..

Modul E, övrig fråga: utträde ur SVEROK.
Om SVEROK inte hjälper oss med Bankkonto - vad ska vi då med SVEROK till?
SVEROK är främsta anledningen till att jag inte är medlem i föreningen för tillfället - för det är så j***la bökigt att registrera sig på SVEROK.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag nominerar mig själv till mötessekreterare så vi kan gå vidare med viktigare frågor.

(nej, man behöver inte vara medlem för att vara mötesordförande/sekreterare. Det är föreningsordförande/sekreterare som måste vara medlemmar)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
anth;n293426 said:
Jag skriver här innan jag glömmer bort det - sedan får mötesordföranden lyfta frågan på rätt tid och plats..

Modul E, övrig fråga: utträde ur SVEROK.
Om SVEROK inte hjälper oss med Bankkonto - vad ska vi då med SVEROK till?
SVEROK är främsta anledningen till att jag inte är medlem i föreningen för tillfället - för det är så j***la bökigt att registrera sig på SVEROK.
Jag tänkte jag skulle skita i att ta upp det här, eftersom jag inte trodde det skulle uppkomma några övriga frågor, men nu gjorde det det ändå...

§12 Extra årsmöte
Om styrelsen vill, eller revisor eller minst hälften av föreningens medlemmar kräver det ska styrelsen kalla till extra årsmöte. Vid giltigt krav på extra årsmöte kan den som krävt det sköta kallelsen. För att vara behörigt måste föreningens medlemmar meddelas minst två veckor i förväg. På extra årsmöte kan bara de ärenden som föranledde utlysande av extra årsmöte behandlas. Dessa ärenden skall anges i kallelsen.

(min emfas)

Så det blir nej till att ta upp övriga frågor. Om vi beslutar att ha kvar föreningen kan vi ta upp den där frågan på ordinarie årsmöte.

Ska vi ta upp en massa övriga frågor kommer vi inte bli klar med det här mötet innan det är dags för det ordinarie :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n293432 said:
Jag tänkte jag skulle skita i att ta upp det här, eftersom jag inte trodde det skulle uppkomma några övriga frågor, men nu gjorde det det ändå...

§12 Extra årsmöte
Om styrelsen vill, eller revisor eller minst hälften av föreningens medlemmar kräver det ska styrelsen kalla till extra årsmöte. Vid giltigt krav på extra årsmöte kan den som krävt det sköta kallelsen. För att vara behörigt måste föreningens medlemmar meddelas minst två veckor i förväg. På extra årsmöte kan bara de ärenden som föranledde utlysande av extra årsmöte behandlas. Dessa ärenden skall anges i kallelsen.

(min emfas)

Så det blir nej till att ta upp övriga frågor. Om vi beslutar att ha kvar föreningen kan vi ta upp den där frågan på ordinarie årsmöte.

Ska vi ta upp en massa övriga frågor kommer vi inte bli klar med det här mötet innan det är dags för det ordinarie :p
Ja, men det betyder väl bara att ni inte kan ta något officielt beslut i frågan. Ni måste väl kunna diskutera saker och lite komma fram till hur ni ska fortsätta?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n293432 said:
Jag tänkte jag skulle skita i att ta upp det här, eftersom jag inte trodde det skulle uppkomma några övriga frågor, men nu gjorde det det ändå...

§12 Extra årsmöte
Om styrelsen vill, eller revisor eller minst hälften av föreningens medlemmar kräver det ska styrelsen kalla till extra årsmöte. Vid giltigt krav på extra årsmöte kan den som krävt det sköta kallelsen. För att vara behörigt måste föreningens medlemmar meddelas minst två veckor i förväg. På extra årsmöte kan bara de ärenden som föranledde utlysande av extra årsmöte behandlas. Dessa ärenden skall anges i kallelsen.

(min emfas)

Så det blir nej till att ta upp övriga frågor. Om vi beslutar att ha kvar föreningen kan vi ta upp den där frågan på ordinarie årsmöte.

Ska vi ta upp en massa övriga frågor kommer vi inte bli klar med det här mötet innan det är dags för det ordinarie :p
Jag är fullt medveten om det och blev lika förvånad som du blev när jag såg dagordningen.
Faktum är att punkten övriga frågor inte ens ska finnas med på ordinarie årsmöte, för övriga frågor är motioner inskickade av medlemmar innan dagordningen fastställs.
Kort sagt kan egentligen ingen medlem i någon förening ta upp en övrig fråga på ett årsmöte/stämma om man inte skickat in en motion om frågan innan och alla i föreningen tagit del av motionen innan mötet.

Men sådant har svenskar högaktningsfullt aldrig brytt sig om. Finns punkten övriga frågor med på dagordningen får man ta upp övriga frågor för diskussion.
Observera att jag skriver "för diskussion". Vi kan alltså INTE gå till beslut i frågan, men vi är i vår fulla rätt att diskutera den så vi kan besluta på nästa ordinarie möte.

:)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Asså... Mmm... Jo... Vi *kan* ju ta upp det här som en övrig fråga utan yrkanden. Men:
- om det har bäring på beslutet om eventuell nedläggelse är det bättre att ta det i den diskussionen.
- om det inte har det är det bättre att bara ta det som en vanlig tråd.

Jag tycker det verkar väldigt dumt att dra ut på det faktiska mötet i onödan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Efter som ingen kommit med andra förslag så Klubbar jag igenom:
LUkas som mötesordförande
Anth som mötessekreterare
Lupus och Vicotnik som justerare
 
Top