Nekromanti [ExtraÅrsmöte 2018] Modul B: Förslag: Nerläggning

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag har varit inne på Swedbanks kontor här i stan och förklarat vårt dilemma. Jag sa också att jag medelst mejl fått lovat att konto + internetbank + kontoöverföringar enbart är gratis, och att jag ville ha det här bekräftat.

Vi kan få det gratis. Kruxet är att vi bara kan få det genom att lämna in alla handlingar personligen på ett kontor. Deras vanliga rutin är annars att snigelposta sånt till deras ”föreningsgrupp”, men den gruppen kommer i så fall att haka på hela föreningspaketet av ren princip och rutin.

De tjänster som ingår i ett föreningspaket kan vi senare köpa till var för sig allteftersom behov och möjlighet uppstår.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
Björn Wärmedal;n293314 said:
Jag har varit inne på Swedbanks kontor här i stan och förklarat vårt dilemma. Jag sa också att jag medelst mejl fått lovat att konto + internetbank + kontoöverföringar enbart är gratis, och att jag ville ha det här bekräftat.

Vi kan få det gratis. Kruxet är att vi bara kan få det genom att lämna in alla handlingar personligen på ett kontor. Deras vanliga rutin är annars att snigelposta sånt till deras ”föreningsgrupp”, men den gruppen kommer i så fall att haka på hela föreningspaketet av ren princip och rutin.

De tjänster som ingår i ett föreningspaket kan vi senare köpa till var för sig allteftersom behov och möjlighet uppstår.
Vilka handlingar är det de vill ha? Är det bara ansökan om att få öppna kontot är det kanske inte så farligt, men om det ska lämnas in flera handlingar varje år kan det bli besvärligare såklart.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Janke;n293317 said:
Vilka handlingar är det de vill ha? Är det bara ansökan om att få öppna kontot är det kanske inte så farligt, men om det ska lämnas in flera handlingar varje år kan det bli besvärligare såklart.
När man ansöker om konto vill de ha föreningens organisationsnummer och stadgar, en ifylld ansökningsblankett plus ett årsmötes- eller styrelsemötesprotokoll som innefattar ett beslut om vilka som företräder föreningen (det vi brukar kalla firmatecknare). Vilka som företräder föreningen måste också fyllas i en blankett som lämnas in.

Varje gång föreningen byter företrädare måste protokoll och blankett som speglar detta lämnas in. Det är med andra ord exakt vad andra banker kräver.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Lupus Maximus;n293324 said:
Mig veterligen är det ett annat alternativ, som kostar 250kr/mån.
Sant. Jag vet inte heller vad det är då.

Men kontentan är att der går att ha ett bankkonto gratis. Om tillräckligt engagemang finns för att det ska vara värt det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n293327 said:
Sant. Jag vet inte heller vad det är då.

Men kontentan är att der går att ha ett bankkonto gratis. Om tillräckligt engagemang finns för att det ska vara värt det.
Jag måste säga att jag inte längre litar på vad de säger, förrän det finns signatur på ett kontrakt. 0 kronor är bra om det är sant. Men vi behöver nog komma överens om andra summor är ok om det inte är sant
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn Wärmedal;n293323 said:
Att ha bankgiro, samt att kunna betala via bankgiro. Antar jag.
Hur är det, måste föreningar betala för att använda sig av swish? Det borde ju annars kunna vara ett hyfsat praktiskt alternativ till bankgiro kanske. Säger jag egentligen utan att ha funderat igenom det jättenoga ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Sen tänkte jag passa på att säga att

nu vet vi att det finns billiga/gratis alternativ för att ha föreningen med bank av något slag.

Det finns också en viss summa pengar som är på ett/kan hamna på detta konto.

Men rent krasst, om det inte kommer användas så kommer intresset antagligen vara lika svalt inför nästa år.

Har vi ens en godkänd styrelse som det är just nu?

Ordförande, kassör och någon som håller koll på protokoll osv är väl det som krävs, förutom någon extra som bara är med på möten(5st måste man väl vara?).

Innan vi har det, är det egentligen inte något annat som är viktigt.

Ska föreningen vara kvar? Ja verkar vara en allmän stämning, men så har det väl varit alla år på sistone? Alla vill den ska finnas men för få vill se till att den gör det.

Jag är ju som sagt inte betalande medlem (ännu) men jag tänker att om vi inte har de roller som krävs så bör vi nog tråkigt nog lägga ner.

Den stora frågan som diskuteras nu bör alltså vara, vilka kan ställa upp som ordförande, kassör och.. Vad det nu heter(jag vet egentligen men det slinker undan).

(jag kan ställa upp å vara med på möten osv)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Styrelsen behöver vara tre personer. Ordförande, kassör och sekreterare, traditionellt sett.

Vilka som ska bemanna de posterna i framtiden är väldigt sekundärt under det här mötet. Ja, det behöver finnas någon till posterna, men om vi har fem pers i föreningen som röstar emot en nedläggning så räknar jag kallt med att de är villiga att på något sätt engagera sig för att möjliggöra dess fortlevnad.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
anth;n293130 said:
För att det här ska bli en diskussionsfråga måste det finnas ett riktigt motförslag:
Finns det någon som är villig att driva vidare föreningen?
Hur vill man i sånt fall driva vidare föreningen?

Kommer det ett konkret förslag på hur föreningen ska drivas vidare tror jag att många skulle rösta för det - men mig veterligen har inget sådant förslag inkommit under den månad som vi vetat om att vi skulle rösta om föreningens nedläggande.
Jag skulle vilja återvända till den här frågan. Själv har jag förslag och visioner, men med allt jag redan gör kan jag inte dra i ännu mer själv.

Om vi skulle hitta fem personer till som kan engagera sig på samma nivå som jag gör med Grottröj, Vicotnik gör med Indierummet eller anth och Seter gör med Rollspelsdraken så skulle vi kunna göra massor med föreningen, men jag ser mest folk som inte har tid till något alls.

Det låter säkert som bitterhet så här i text, men det är det inte. Det är däremot en observation som vi bör ta i beaktande inför omröstningen. Även om det är jättefint med stödmedlemmar så hjälper de egentligen bara till med inflöde av kapital, och det är inte det föreningen behöver hjälp med. Vi behöver inflöde av tid och engagemang.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n293344 said:
Det låter säkert som bitterhet så här i text, men det är det inte. Det är däremot en observation som vi bör ta i beaktande inför omröstningen. Även om det är jättefint med stödmedlemmar så hjälper de egentligen bara till med inflöde av kapital, och det är inte det föreningen behöver hjälp med. Vi behöver inflöde av tid och engagemang.
Men, är det egentligen ett problem om det inte sker mer än vad som händer nu?

I stort sett alla föreningar är att det är ett fåtal eldsjälar och bunt övriga. Så länge några av oss sköter formaliaarbetet, så kan eldsjälarna göra sina saker. Visst, det vore coolt om det hände mer, men som jag ser det får det komma om/när det kommer.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
"jag gör med Grottröj, Vicotnik gör med Indierummet eller anth och Seter gör med Rollspelsdraken"
En förening som gör dom sakerna är ju grymt mycket. Problemet är väl att föreningen gör lixom ingen för att dom grejerna ska ske Vad kan föreningen (stödmedlemar) gör för att underlätta dom grejerna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är tydligen fortfarande medlem så jag dristar mig till att säga något:

Problemet - anledningen till inaktivitet och den ständigt återkommande diskussionen om nedläggning - är väl att föreningen helt enkelt inte fyller något syfte, som HEM verkar vara inne på ovan. Om ingen vet varför det behöver finnas en förening gissar jag att utsikterna att föreningen faktiskt gör något är lika med noll. Föreningen är inte nödvändig för de saker "föreningen" gör (d.v.s. Grottröj, Indierummet och Rollspelsdraken), varken ekonomiskt eller som organisatorisk struktur. Kan man inte formulera någon arbetsuppgift för föreningen där föreningens existens faktiskt bidrar med mer än vidlivhållandet kostar tycker jag att det är glasklart att föreningen bör läggas ner.

Därför är mitt förslag: om föreningen inte läggs ner bör en arbetsgrupp (förutsatt att intresse för deltagande i den finns) tillsättas med ansvar för att på ett konkret sätt formulera uppgifter som föreningen kan syssla med (och då uppgifter där föreningen faktiskt bidrar med mer än det marginella mervärdet som att skriva "Föreningen WRNU arrangerar..." på en hemsida eller en konventfolder någonstans eventuellt bidrar med).

Finns det ingen vettig uppgift för föreningen verkar det meningslöst att ägna sig åt de här livsuppehållande insatserna som vi ägnat oss åt ända sedan vi inte behövde föreningen för att ligga på Sveroks server.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Hans E Magnusson;n293347 said:
"jag gör med Grottröj, Vicotnik gör med Indierummet eller anth och Seter gör med Rollspelsdraken"
En förening som gör dom sakerna är ju grymt mycket. Problemet är väl att föreningen gör lixom ingen för att dom grejerna ska ske Vad kan föreningen (stödmedlemar) gör för att underlätta dom grejerna?
Det jag skrev på IRC om det här kanske är tankar andra kan få se också (även om mindre än hälften av det är någon form av svar på frågan ovan):

07:54 < BW> HEM: jag har funderat på din post på forat. Jag har inget bra svar XD
07:56 < BW> för min egen del skulle det kännas bra att veta att det finns stöd att få när man som arrangör har lite ont om motivation eller idéer. Nu söker jag upp andra personer och kanaler för att utbyta idéer och få lite pepp
08:00 < BW> sen tycker jag att Rymdhamsters idéer om att sammanställa info från forumtrådar till handböcker i pdf/ebok/pod låter som en grej som skulle passa jättebra för föreningen att göra
08:01 < BW> typ typografi och layout för rollspelsmakare, äventyrsdesign, tips till nybörjare, osv
08:02 < BW> jag funderar på att dra igång Creative Sessions över IRC som en semi-regelbunden grej också.
08:03 < BW> föreningens medlemmar får ju gärna hjälpa till att sprida ordet om arrangemang och aktiviteter som föreningen kör
08:07 < BW> apropå något helt annat funderar jag på att lägga upp alla äventyr jag själv skrivit i GrottZine på scenariobiblioteket. Bra eller dålig idé´?
08:08 < BW> ja! Föreningens medlemmar kan gärna hjälpa till med att ta äventyr från "den här kladdanteckningen kan dess författare spelleda" till "det här duger att publicera på scenariobiblioteket" :D

Poängen i det här är att jag ser massor av saker som föreningen (och dess medlemmar) skulle kunna göra som indirekt stödjer både mig och hobbyn i stort.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n293380 said:
08:00 < BW> sen tycker jag att Rymdhamsters idéer om att sammanställa info från forumtrådar till handböcker i pdf/ebok/pod låter som en grej som skulle passa jättebra för föreningen att göra
Flera har varit inne på den tanken. Det stora problemet är att forumet saknar en wiki eller CMS.
Och det i sin tur beror delvis på samma problem som småpraten: vi hittar inget externt system som kan använda sig av vBulletins användarregister och inloggning.
Kort sagt: vi vill att användarna ska kunna logga in på forumet och samtidigt ha möjlighet att skapa och kommentera artiklar i ett externt system.

Det gamla forumet (UBB.Threads) hade en koppling till Joomla och det ligger givetvis på Teknikergruppen att så småningom försöka rädda de gamla WRNU-artiklarna som skrevs för massor med år sedan.

Vad jag försöker säga är att det är jättebra om medlemmarna hjälps åt att sammanställa artiklar/pdf:er, men först måste de ha en plattform att göra det på.
Det är lite i samma situation som Scenariobiblioteket befunnit sig i (som också är ett initiativ av forumiter).

Teoretiskt sett kan vi givetvis slänga upp en extern wiki eller CMS idag som saknar direkt koppling till forumet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag tror ärligt talat att de tekniska begränsningarna är rätt överkomliga. Vi kan lägga upp grejer på google drive och länkat till dem i klistrade forumtrådar, eller som scenariobiblioteket skaffa en fristående sajt.

Frågan är bara om det finns folk som vill göra såna här grejer i föreningens regi. Eller andra grejer, för den delen.

För mig som arrangör tycker jag att det känns roligt att tillhöra en grupp som gör flera olika saker, även om de sakerna sker utan central styrning. På det sättet finns det ett värde i föreningens fortlevnad - men huruvida det är tillräckligt för att rättfärdiga föreningens fortsatta existens vet jag inte.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Björn Wärmedal;n293404 said:
För mig som arrangör tycker jag att det känns roligt att tillhöra en grupp som gör flera olika saker, .
Men det är du ju, du är ju medlem i rollspel.nu :)
 
Top