Nekromanti [ExtraÅrsmöte 2018] Modul B: Förslag: Nerläggning

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Modul B: Förslag: nerläggning
Föreningens aktivitet har varit väldigt låg de två senaste åren och i med att vi nu står inför lite bakkontoproblem så känner nuvarande styrelsen att det känns lite hopplöst att fortsätta det här.
Så vi har lagt förslaget att lägga ner föreningen.
Det är självklart ett tråkigt beslut, men styrelsen är av uppfattningen att det inte finns mycket poäng i att hålla liv i en förening bara för att man kan, och vi har upplevt känslan av att även om det på ett plan finns intresse för att hålla liv i föreningen verkar nästan ingen vara så engagerad att de egentligen är villiga att göra något konkret. Därför känner vi att tiden för nerläggning kanske bör vara nu. Styrelsen förslag är att vi donera våra tillgångar till grupper med liknande mål som föreningen haft, vilket är vad våra stadgar säger att vi ska göra. Exakt vem/vilka som bör få pengarna kan diskuteras på ordinare årsmöte, om vi idag röstar igenom nerläggningen.

Rent konkret så skulle en genomröstning av nerläggning idag inte nödvändigtvis leda till en nerläggning, eftersom våra stadgar kräver att vi har två omröstningar om det på två olika årsmöten varav ett är ordinarie.

Jag har valt att vi diskuterar denna punkt först, mycket eftersom jag känner att det finns inte mycket poäng i att diskutera, höjdmedlemsavgift och hur vi ska lösa konto om vi ändå röstar igenom en nerläggning.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag kan nämna att jag inte kommer fortsätta som kassör eller i styrelsen efter att min "tjänstgöringsperiod" har tagit slut. Med det sagt så kommer jag agera som det förväntas av mig som kassör fram tills dess.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Om jag förstått det rätt så går vi alltså direkt till beslut? Om föreningen inte läggs ned kan vi på ordinarie årsmöte reda ut detaljerna kring fortsatt verksamhet.

Jag röstar för en nedläggning. När jag försökt lyfta diskussioner om hur föreningen ska organisera sig, bedriva verksamhet och lösa bankkontoproblem så har vi varit försvinnande få medlemmar som ens har deltagit i diskussionerna. Om intresset för att engagera sig är så lågt att folk inte ens vädra åsikter, funderingar och frågor så är föreningen bara en papperskonstruktion ändå.

Det känns synd, eftersom jag brinner för föreningen och tror att den har stor potential (och ett värde även i sin nuvarande form).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För att det här ska bli en diskussionsfråga måste det finnas ett riktigt motförslag:
Finns det någon som är villig att driva vidare föreningen?
Hur vill man i sånt fall driva vidare föreningen?

Kommer det ett konkret förslag på hur föreningen ska drivas vidare tror jag att många skulle rösta för det - men mig veterligen har inget sådant förslag inkommit under den månad som vi vetat om att vi skulle rösta om föreningens nedläggande.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Lukas;n293091 said:
Jag har valt att vi diskuterar denna punkt först, mycket eftersom jag känner att det finns inte mycket poäng i att diskutera, höjdmedlemsavgift och hur vi ska lösa konto om vi ändå röstar igenom en nerläggning.
Jag tror att jag och anth tolkade det här lite motstridiga stycket på helt olika sätt :rolleyes: Vad säger du Lukas, ska vi diskutera eller gå direkt till beslut?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Självklart tycker jag vi kan diskutera saken, förutsatt att det finns någon som tycker att föreningen ska finnas kvar.
Förlåt för förvirrande skrivning
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Personligen har jag själv aldrig haft någon specifik anledning med föreningen, men varit villig att vara del av styrelsen så att formalia-arbetet sköts. Så att de som vill driva något kan fokusera på det, och att föreningen tuffar och går mellan tillfällena som det finns.

I och med att vi måste behöva betala avgifter till banken, om vi skall ha ett bankkonto (vilket jag själv anser är ett krav om föreningen skall ha en ekonomi), så måste vi minst täcka upp den kostnaden samt annat vi anser är kärnverksamheten.

Enligt min åsikt är Rollspelsdraken det enda som skulle hamna under kärnverksamhet. Så medlemsavgiften skulle behöva vara stor nog för att täcka minst bankkontoavgiften + Rollspelsdraken (vilket innebär sammanlagt någonstans mellan 1500-2000 kronor per år).

Så om föreningen skall fortsätta och ha en ekonomi, så kommer vi vid ordinarie årsmöte antagligen behöva höja medlemsavgiften. Om vi inte tappar medlemmar, så skulle det minst bli 150 kronor per år.

Om spåret är att skippa ekonomi, kan vi gå ner till 0 kronor i medlemsavgift.

Oberoende vilket, så kan vi inte ha en förening om det inte finns tillräcklig många som är villiga att ingå i en styrelse.

Eftersom jag själv inte har något specifikt jag vill använda föreningen till, och inte spelat rollspel en enda gång hittills under 2018, är jag inte direkt motiverad till att driva frågan för föreningens fortlevnad.

Men, så länge det finns intresse att hålla kvar föreningen på sparlåga, där styrelsens uppgift är att utföra det minimum av formalia som finns, och att vid nästa årsmöte justera medlemsavgiften för att täcka den nuvarande utgiften; så är jag villig att fortsätta ställa upp som styrelsekandidat.

Om ingen annan är villig... Ja, så finns det inte något att diskutera.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Nu är jag formalianisse igen, men jag ser inget i stadgarna som kräver att en nedläggning röstas igenom på två årsmöten:

§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Jag såg inte det i originalinlägget.

Anledningen till extra årsmöte är för att vi förlorar vårt nuvarande bankkonto innan ordinarie möte, så vi behöver veta om vi är villiga att driva vidare föreningen under de nuvarande förutsättningarna. Om det blir så att vi skall lägga ner föreningen, så finns det bättre behövande för våra kvarvarande slantar än att ge dem till en bank i form av avgifter.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Björn Wärmedal;n293149 said:
Vilka är med i föreningen i dagsläget?
Jag har inte tagit in någon medlemsavgift från medlemar sen förra årsmötet, detta eftersom jag vill reda ut frågan om bankkonto innan dess. Så om vi ska vara extremt petiga så är ingen medlem i föreningen just nu av oavnstånde anledning.

Jag anser att det är rimligt att de som var medlemar på förra årsmötet även är det vid detta årsmöte.
Vilket då var:
Nuvarande medlemar i föreningen är:
Björn Wärmedal
Cissi
Dazumal
DeBracy
Max Raven
Pilzeman
Vicotnik
Lupus Maximus
Hellzon
Vimes
Swedish Chef
Rangertheman
Janke
Lukas
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n293148 said:
Nu är jag formalianisse igen, men jag ser inget i stadgarna som kräver att en nedläggning röstas igenom på två årsmöten:

§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.
Du ser ut att ha rätt.
Jag antar att styrelsen har tänkt på hur det brukar vara i föreningar - då krävs det ofta två på varandra följande årsmöten.

Problemet är att även om stadgarna säger ett årsmöte så står det i kallelsen två årsmöten och det är vad som står i kallelsen som gäller - så oavsett hur vi röstar under detta årsmöte kan vi inte lägga ner föreningen på en gång..
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
anth;n293163 said:
Du ser ut att ha rätt.
Jag antar att styrelsen har tänkt på hur det brukar vara i föreningar - då krävs det ofta två på varandra följande årsmöten.

Problemet är att även om stadgarna säger ett årsmöte så står det i kallelsen två årsmöten och det är vad som står i kallelsen som gäller - så oavsett hur vi röstar under detta årsmöte kan vi inte lägga ner föreningen på en gång..
Nu är jag löjligt nitpicky, men nä det står inte alls i kallelsen ????

Men skit samma. Nu kan vi gå tillbaka till den aktuella frågan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n293164 said:
Nu är jag löjligt nitpicky, men nä det står inte alls i kallelsen ????

Men skit samma. Nu kan vi gå tillbaka till den aktuella frågan.
Du har rätt.
Det var inte i kallelsen, utan i dagordningen det stod två årsmöten
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag har stött föreningen i första hand i tron att den är en förutsättning för att indierummet och grottröj skall finnas på så många spelkonvent som möjligt. Om Indierummet eller grottröj inte behöver stöd från föreningen så ger kanske inte föreningen jättemycket för mig.

Så om ingen vill göra något aktivt med förening röstar jag också för nedläggning.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Swedish Chef;n293182 said:
Jag har stött föreningen i första hand i tron att den är en förutsättning för att indierummet och grottröj skall finnas på så många spelkonvent som möjligt. Om Indierummet eller grottröj inte behöver stöd från föreningen så ger kanske inte föreningen jättemycket för mig.

Så om ingen vill göra något aktivt med förening röstar jag också för nedläggning.
Båda lever oberoende av föreningen.

Dock, t.ex. den portabla banderollen för Indierummet skulle inte funnits utan föreningen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Swedish Chef;n293182 said:
Jag har stött föreningen i första hand i tron att den är en förutsättning för att indierummet och grottröj skall finnas på så många spelkonvent som möjligt. Om Indierummet eller grottröj inte behöver stöd från föreningen så ger kanske inte föreningen jättemycket för mig.

Så om ingen vill göra något aktivt med förening röstar jag också för nedläggning.
Jag kommer fortsätta driva Indierummet oavsett om föreningen finns. Men som Lupus sagt så existerar roll up'en som står utan för Indierummet tack vare stöd från föreningen, det är inget jag skulle ha skaffat till Indierummet för egna pengar.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
På samma sätt, även om föreningens namn har stått på rollspelsdraken, så är det först i år som den betalats av föreningen (eller mer exakt, Seter har lagt ut pengar, men sedan fått summan från föreningen). Så den kommer att leva kvar även utan föreningen.

Dock nämnde Seter i en annan tråd att han personligen tyckte att föreningens ger Rollspelsdraken lite mer trovärdighet. https://www.rollspel.nu/threads/62353/post-849845
 
Top