Nekromanti [ExtraÅrsmöte 2018] Modul B: Förslag: Nerläggning

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Visst var det tal en en förening redan under den onda lin/Lidköpings maffians styre, då med ett annat syfte, att stå upp mot den onda admin/mods gruppen. Vi hade ju till och med en ombudsman eller vad man ni kan kalla Erik Lindenius roll :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
anth;n293745 said:
Föreningens syfte kan sammanfattas med:

Ge ekonomiskt stöd till sajten
Hjälpa medlemmar som vill arrangera IRL-jippon

Problemet är att just nu behöver föreningen inget ekonomiskt stöd och endast ett par medlemmar arrangerar IRL-jippon
Forumet får idag inget ekonomiskt stöd från föreningen, och vi är rätt frikopplade (utöver att tre i nuvarande styrelse ingår i teknikergruppen och en är moderator).

Nu lyckas jag inte hitta texten så jag kan hänvisa till den :confused: Men föreningens syfte för närvarande är att ge stöd till aktiviteter som främjar hobbyn.

Personligen anser jag att forumets existens främjar rollspelshobbyn, så om Seter skulle söka ekonomiskt stöd för driften skulle jag själv inte se det som konstigt om det beviljades.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Lupus Maximus;n293763 said:
Forumet får idag inget ekonomiskt stöd från föreningen, och vi är rätt frikopplade (utöver att tre i nuvarande styrelse ingår i teknikergruppen och en är moderator).

Nu lyckas jag inte hitta texten så jag kan hänvisa till den :confused: Men föreningens syfte för närvarande är att ge stöd till aktiviteter som främjar hobbyn.

Personligen anser jag att forumets existens främjar rollspelshobbyn, så om Seter skulle söka ekonomiskt stöd för driften skulle jag själv inte se det som konstigt om det beviljades.
Problemet är alla jädra good guys som väljer att driva saker i föreningens namn på egen bekostnad!

Fy på er :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
.113;n293781 said:
Problemet är alla jädra good guys som väljer att driva saker i föreningens namn på egen bekostnad!

Fy på er :p
Hehe, många arr kostar ju helt enkelt inte så mycket utöver engagemang.

Dancon kostar väl mest lite stöknoch lite slitage på kaffebryggaren. Repetikon kostade bara stök. Pengarna som läggs ut på Grottröj är väl mest på fika och, tror jag, gratistärningar till nybörjare.

Som "fasta" kostnader då. Saker som rollups och stämplar är junsedan en trevlig touche, men sånna blir det ju inte så många av. Det är ju sånt som måste förvaras och släpas på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Att åka på arr är inte bara kostnaden av sakerna som är där utan även resa och i mitt fall även boende (då jag är bekväm av mig), men det är inget jag anser att föreningen ska betala och skulle föreningen betala för såna saker så skulle vi behöva ha en betydligt större ekonomi.


Men för att försöka styra frågan åter till ämnet: Finns det intresse i att driva vidare föreningen?

Jag kommer inte fortsätta vara aktiv i föreningen efter att min period som kassör är över, jag kommer dock fortsätta driva Indierummet oavsett vad som händer med föreningen.

I nuläget så har vi ungefär 1½ månad på oss att stänga vårt nuvarande bankkonto och öppna ett nytt om föreningen ska fortsätta ha en ekonomi. Detta måste vara hanterat innan sista oktober.

Jag kommer inte lägga föreningens pengar på mitt eller någon annans privata konto, detta då jag inte vill blanda min ekonomi med föreningens och ligger det på en annan privat persons konto så har jag inte någon kontroll över ekonomin som kassör.
Om föreningen vill sätta pengarna på en annan privat persons konto så önskar jag avgå som kassör så att det inte hamnar på mitt huvud om ekonomin misskötts då jag inte längre har någon kontroll över den.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Frågan har varit öppen länge nu, och ingen har stigit fram och sagt sig vara villig att göra det jobb som krävs för att lösa kontofrågan.

Jag är villig att gå till beslut.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n293990 said:
Frågan har varit öppen länge nu, och ingen har stigit fram och sagt sig vara villig att göra det jobb som krävs för att lösa kontofrågan.

Jag är villig att gå till beslut.
Eh?
Jag har suttit och väntat på att mötesordföranden ska öppna modul D Konto eftersom ajg anser att vi inte kan gå till beslut i den här fågan förrän den frågan är färdig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n293437 said:
Sedan, när det gäller registrering av medlemmar mot Sverok... Nu får ni som varit Sverok-kontakter rätta mig, men har inte allt sådant skötts av styrelsen? Enligt Sveroks webb så finns det tre alternativa metoder, och endast en är att medlemmarna själva går in och registrerar sig.
Förlåt, jag missade denna fråga (följer ju mest med ett halvt öga då jag inte är medlem).

När jag gjorde det var sättet jag försökte få det att funka som så att forumiter fick kontakta mig och berätta vilka de var, varpå jag gav dem en registreringslänk dit de fick gå och fylla i sina uppgifter själv.

Ibland om det blev något strul, eller bara för att jag hade tiden, så registerade jag dem själv.

Det enklaste var förståss om de redan var medlemmar, för då kunde man skicka ut en allmän uppmaning via mail till dessa om att gå in och bekräfta medlemsskap för ett till år. Då var allt de behövde göra (har jag för mig) att klicka på länken i mailet så återregistrerades de automatiskt.

Så lite varierande bökighet.

Hur det gjorts sedan jag lämnade över vet jag inte.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
anth;n293992 said:
Eh?
Jag har suttit och väntat på att mötesordföranden ska öppna modul D Konto eftersom ajg anser att vi inte kan gå till beslut i den här fågan förrän den frågan är färdig.
Vad är det som inte är färdigt med den frågan? Vi vet redan vilka alternativ vi har och vad som krävs för att genomföra dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag kan säga så här, som gammal före detta medlem:

Om föreningen avvecklar kontot, skänker bort alla pengar till något vettigt, och tar bort föreningsavgiften, så skulle jag vara intresserad av att vara med och se vad man kan göra för att främja hobbyn utan pengar iblandat. Och då alltså inte bara vara med och föreslå vad andra kan göra, utan även försöka göra slag i saken av en del av de förslagen själv.

Jag skulle även kunna tänka mig att sitta i styrelsen i det fallet (men inte som ordförande).

Jag vet inte vad det finns för möjligheter till att driva en sverokförening utan konto och däremed (antar jag) utan kassör, men det kan säkert någon annan här tala om för mig om det funkar eller inte.

Jag tror att det finns sätt att främja hobbyn på, även utan pengar. För ni har ju prövat att göra det med pengar nu ett tag, och det har funkat lite sisådär =)

Jag kommer dock inte sitta i styrelsen om föreningen tar ut en avgift. Men beroende på vad den avgiften blir, och vad det tänkta målet är (sponsra rollspelsdraken räcker gott som syfte för mig), kan jag kanske även då tänka mig att vara medlem och se vad jag kan göra för att bidra.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Rymdhamster;n294000 said:
Jag kan säga så här, som gammal före detta medlem:
Jag vet inte vad det finns för möjligheter till att driva en sverokförening utan konto och däremed (antar jag) utan kassör, men det kan säkert någon annan här tala om för mig om det funkar eller inte.
Det kan vara så att man måste ha en kassör i styrelsen, men den posten skulle bli ytterst symbolisk. En Sverokförening måste ha ett konto, säger Sverok, men jag tror att det bara handlar om att de inte kan betala ut bidrag till oss annars. Och såna får vi ju inte ändå.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Lukas, vad är tanken med Modul D, är du villig att öppna den punkten för diskussion och eventuellt beslut innan den här frågan är avgjord, eller var tanken att den frågan eventuellt är onödig ifall vi beslutar att lägga ned?

Jag upplever att diskussionen går lite i cirklar (eller så har jag bara läst tråden för många gånger), eller att vi hur som helst inte kommer närmare ett konsensus (eller ens ett beslut). I kallelsen till det här mötet skrev jag två frågor, som jag tänker upprepa här i förhoppningen att vi styr diskussionen mot ett faktiskt beslut. I den tråden var jag den enda som svarade på frågorna, så det är möjligt att ni andra tycker att de är kontraproduktiva. Säg till i så fall.

Du som är föreningsmedlem:

1) Vilka frågor skulle du vilja ha svar på för att kunna fatta ett beslut?

2) Har du redan bestämt dig?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
(Försök gärna vara specifik. "Kontofrågan" är väldigt luddigt, exempelvis. Försök att ställa en eller flera tydliga frågor, så kan vi försöka besvara dem tillsammans)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n294102 said:
1) Vilka frågor skulle du vilja ha svar på för att kunna fatta ett beslut?

2) Har du redan bestämt dig?
Så som jag förstått:
1. SVEROK meddelar styrelsen att de kommer sluta med tjänsten gratis konto.
2. Styrelsen undersökte vad nuvrande konto skulle kosta: nästan 1000 kr/år.
3. P.g.a. den ökande kostnaden kallar styrelsen till extra årsmöte där vi bl.a. diskuterar nedläggning.
4. Under mötets gång har det framkommit att byter vi bank sjunker kostnaden till en bråkdel av vad Nordea vill ha.

Kort sagt:
Fattar vi beslut om att att byta bank och vi har ett konkret förslag på bank och kontoform implicerar det att vi inte ska lägga ner föreningen och frågan om nedläggning blir ointressant.

Gör vi istället tvärt om: beslutar att föreningen inte ska läggas ner, men sedan beslutar att vi inte hittar något bra alternativ till Nordea-kontot, måste vi återigen öppna frågan om föreningen ska läggas ner.

Lös frågorna logisk ordning så vi slipper merarbete.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Nu verkar det som flera inte gillar min hands off approach jag haft här så jag ska ta och ändra stil och styra upp samtalet lite.

Min inställning har varit åt andra hållet gentemot Anth, att diskutera konto är onödigt om föreningen ändå kommer läggas ner. Även nu tycker jag, att nu när den här tråden har visat att det finns någon form av lösning på frågan är det viktigare att vi får ta och diskutera om förningen ska vara kvar innan vi tar och diskuterar exakt konto.

För jag tycker den här tråden har visat att även om det finns flera som verkar vilja ha kvar föreningen är det flera som uttryckt en åsikt i att föreningen inte har så tydligt syfte och indirekt ifrågasatt dess existens. Jag kan även tycka att de flesta som är för föreningen överlevnad mest uttrycker en väldigt allmän ide om att de gillar tanken på en förening snarare än att ha några konkreta förslag/visioner.

Så jag skulle vilja ställa frågan om konto och pengar inte var en fråga, hade du vilat ha kvar föreningen och i så fall vad konkret skulle då vilja att föreningen gjorde ?

Nu får ni slåss mot mig om ni inte håller med mig om det här, men jag är av åsikten att jag föreningar utan syfte är rätt poänglösa, jag vill att om föreningen ska finnas kvar ska det finnas en plan. En vilja att aktivt driva föreningen någonstans. Jag misstänker att det kommer leda till att hela nuvarande styrelse kommer behövas bytas ut. Tror vi det finns borde underlag och intresse för att driva den här kampen, för jag är tveksam, och jag skulle vilja se det här utträtt innan vi diskuterar något så detaljerat som vilket konto vi ska ligga på.
Jag vilöl nu se till att vi inte röstar för att ha kvar föreningen bara för att vara i exakt samma situation om ett år igen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Jag lutar åt att inte vilja ha kvar föreningen. Även om jag är väldigt fäst vid idéen om föreningen så får jag gemenskapen och samtalet jag söker genom forumet ändå. Och spellovslådan är väl trevlig, men inte nödvändig.

Lägg ned föreningen och skänk pengarna till Rollspelsdraken, säger jag. Det är en baggis att starta en ny förening om vi ser behovet och hittar drivkraften.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ser det som att vi har ett yrkande:
Lägg ner föreningen WRNU och ge föreningens pengar till Magnus Seter för att bekosta framtida Rollspelsdraken.

Hur länge ska vi vänta på motyrkanden?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Inte länge alls, är mitt förslag. Här är samtliga föreningsmedlemmar som deltagit i tråden, och en kort sammanfattning av hur jag uppfattat deras ställningstaganden:

De som uttalat sig, men som jag inte sett något tydligt ställningstagande ifrån är Lukas, Lupus Maximus, Janke, Vimes (4 pers).

De som uttalat sig och tydligt talat för en nedläggning är Vicotnik, Rangertheman, Björn Wärmedal, Swedish Chef (4 pers).

Utöver dessa har Hellzon sagt att han är för en nedläggning om vi inte hittar en billigare kontolösning.

Förutsatt att inga fler medlemmar deltar i omröstningen och ingen har ändrat sig ser det ut som att det hänger på Hellzons röst. Den är oklar eftersom vi har ett förslag på billigare lösning, men den innebär lite jobb (och därför någon som är beredd att göra det jobbet).

EDIT: Eller, det hänger snarare på ifall alla de som inte visat ett tydligt ställningstagande motsätter sig nedläggning eller inte. Om fem medlemmar röstar emot så kommer föreningen att vara kvar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Då föreslår jag att medlemmar får lämna yrkanden till söndag kväll.
Sedan börjar röstning på måndag.
Har det inte kommit in några motyrkanden kommer det att röstas för att föreningen läggs ner. Övriga punkter på dagordningen kan då bordläggas och mötet kan avslutas.
Sedan måste vi ta ställning till om föreningen läggs ner nu (enligt stadgarna) eller på ordinarie årsmöte (enligt dagordningen).
 
Top