Nekromanti [ExtraÅrsmöte 2018] Modul B: Förslag: Nerläggning

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n293392 said:
Teoretiskt sett kan vi givetvis slänga upp en extern wiki eller CMS idag som saknar direkt koppling till forumet.
Björn Wärmedal;n293404 said:
Jag tror ärligt talat att de tekniska begränsningarna är rätt överkomliga. Vi kan lägga upp grejer på google drive och länkat till dem i klistrade forumtrådar, eller som scenariobiblioteket skaffa en fristående sajt.

Frågan är bara om det finns folk som vill göra såna här grejer i föreningens regi. Eller andra grejer, för den delen.
Som sagt är det buslätt att lägga upp nya saker.
Det är mest att vi tekniker stretat emot å det längsta för att vi vill ha allt under samma tak.
Det kanske är dags att släppa på kontrollen och bara lägga upp nya saker utan hänsyn till att det inte blir en direkt del av forumet rollspel.nu?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n293420 said:
Det kanske är dags att släppa på kontrollen och bara lägga upp nya saker utan hänsyn till att det inte blir en direkt del av forumet rollspel.nu?
Om det är mina tankar du tänker på så ser jag överhuvudtaget inte problemet. Föreningen kan börja sätta ihop manualer och QandA:s och annat smått och gått genom att samla ihop det spridda arbete olika formuiter redan gjort (med dessa forumiters godkännande självfallet)på eget håll medan teknikerna jobbar på med forumet och att få alla härliga finnesser som scenariobibliotek och artikelfunktioner att funka.

När ni väl fått allt sånt att funka kan dessa texter läggas upp där.

Det behövs ingen stor avancerad wikilösning. Allt som krävs är nått ställe där man kan slänga upp en PDF som allmänheten kan få tillgång till.

Det faktiska arbetet går ju att lösa via google docs, eller bara genom att maila ett worddokument fram och tillbaka mellan de inblandade. Det krävs inga tekniskt avancerade lösningar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att det verkar finnas massor med idéer vad föreningen skulle kunna göra och t.o.m. ett par stycken som sagt sig villiga att sitta i styrelsen.

Därför tycker jag att det börjar bli dags att diskutera frågan som föranledde detta extramöte.
Nej, jag talar inte om frågan om föreningen ska läggas ner - för det var en följdfråga.
Huvudfrågan är egentligen vad vi ska göra med föreningens bankkonto.
Löser vi frågan om bankkontot blir föreningen kvar så som jag ser det.

Lukas, kan du tänka dig att skapa en tråd om Modul D: Konto?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Det enda yrkande som framförts (och alltså det enda vi ska ta ett beslut om på det här mötet) är om att lägga ned föreningen. Det är den enda fråga vi ska ta ställning till och all diskussion bör var menad att leda till ett beslut i den frågan.

Om vi beslutar att ha kvar föreningen så har faktiskt styrelsen rätt att ta beslut om vilken bank och vilken typ av bankkonto föreningen ska ha.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vilket gör att många av dessa frågor kommer att lyftas igen på ordinarie årsmötet, eftersom om vi inte lägger ner så kommer vi behöva få ihop ny styrelse och till största sannolikhet höja medlemsavgiften.

Så att rösta mot nedläggning handlar om att man har (eller tror andra har) tillräckligt intresse så det ser ut som om vi kan få ihop allt i höst.

Sedan, när det gäller registrering av medlemmar mot Sverok... Nu får ni som varit Sverok-kontakter rätta mig, men har inte allt sådant skötts av styrelsen? Enligt Sveroks webb så finns det tre alternativa metoder, och endast en är att medlemmarna själva går in och registrerar sig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal;n293433 said:
Det enda yrkande som framförts (och alltså det enda vi ska ta ett beslut om på det här mötet) är om att lägga ned föreningen. Det är den enda fråga vi ska ta ställning till och all diskussion bör var menad att leda till ett beslut i den frågan.
I kallelsen, utskickad av Vicotnik den 29 juli står:

Vicotnik;n289597 said:
Dagordning
Konto
Beslut om åtgärd
Ökad medlemsavgift
Lägga ner föreningen
GDPR
Konto
(Konto är min emfas)

Om du vill klaga på något, klaga i sånt fall på att Lukas inte tagit upp GDPR i dagordningen, fastän det tydligt står i kallelsen. :)

Men du kan inte hävda att frågan om föreningens konto inte ska diskuteras när Vicotnik skrev det som två punkter i kallelsen. :grin:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
anth;n293440 said:
I kallelsen, utskickad av Vicotnik den 29 juli står:


(Konto är min emfas)

Om du vill klaga på något, klaga i sånt fall på att Lukas inte tagit upp GDPR i dagordningen, fastän det tydligt står i kallelsen. :)

Men du kan inte hävda att frågan om föreningens konto inte ska diskuteras när Vicotnik skrev det som två punkter i kallelsen. :grin:
Jag börjar tro att du och jag slösar på allas tid med såna här diskussioner ;)

Kallelsen är inte så tydlig i vad som är vad, så jag har läst den några gånger. Nu har jag läst den igen.

Att "konto" nämns två ggr är för att den andra gången är en rubrik till ett stycke. Jag har inte tolkat hela kallelsen som en faktisk dagordning, och framförallt har jag försökt utröna vad som är punkter att ta ställning till och vad som bara är information.

Punkten om GDPR är tydligt bara en informationspunkt som egentligen är avklarad iom vad som redan nämnts i kallelsen. Däremot ser jag nu att jag har haft fel och det faktiskt är två yrkanden som tas upp i kallelsen:
- Att höja medlemsavgift (styrelsen yrkar avslag)
- Att lägga ned föreningen
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n293445 said:
Jag börjar tro att du och jag slösar på allas tid med såna här diskussioner ;)

Kallelsen är inte så tydlig i vad som är vad, så jag har läst den några gånger. Nu har jag läst den igen.

Att "konto" nämns två ggr är för att den andra gången är en rubrik till ett stycke. Jag har inte tolkat hela kallelsen som en faktisk dagordning, och framförallt har jag försökt utröna vad som är punkter att ta ställning till och vad som bara är information.

Punkten om GDPR är tydligt bara en informationspunkt som egentligen är avklarad iom vad som redan nämnts i kallelsen. Däremot ser jag nu att jag har haft fel och det faktiskt är två yrkanden som tas upp i kallelsen:
- Att höja medlemsavgift (styrelsen yrkar avslag)
- Att lägga ned föreningen
Kan vi inte alla enas om att kontoproblemen är vad som ligger bakom hela den här diskussionen redan från början, och är en väldigt stor del i diskussionen om en eventuell nedläggning? Och att det därför kan vara en bra idé att som ett led i nedläggningsdiskussionen skapa en sperata tråd där vi börjar bena ut kontofrågan ordentlig, eftersom resultatet där säkerligen kommer ha stor inverkan på beslutet om nedläggning.

Att ha en egen tråd för det skulle bara göra allt tydligare, och kanske leda till snabbare resultat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Diskussionen om nedläggning har funnits långt innan det blev dyrt med konto. Vilket inte är så konstigt eftersom föreningens huvudsakliga verksamhet verkar vara att diskutera huruvida den ska läggas ned eller inte.

Jag kommer rösta för nedläggelse om inte en tydlig och efterfrågad uppgift för föreningen formuleras. Om föreningen överlever årsmötet utan en sådan ser jag ingen anledning till att forsätta betala medlemsavgift.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vimes;n293466 said:
Diskussionen om nedläggning har funnits långt innan det blev dyrt med konto.
Jag menar just den här specifika diskussionen, på det här extrainsatta årsmötet, som det kallades till just på grund av att det skulle bli strul med kontot och vi antingen skulle behöva lösa det här eller lägga ner.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Rymdhamster;n293467 said:
Jag menar just den här specifika diskussionen, på det här extrainsatta årsmötet, som det kallades till just på grund av att det skulle bli strul med kontot och vi antingen skulle behöva lösa det här eller lägga ner.
Absolut. Min poäng är att diskussionen inte varit aktuell om föreningen faktiskt fyllde ett syfte som motiverade dess existens. Hade den det, hade frågeställningen här istället varit: "Hur löser vi det här med kontot?" istället för den föreliggande nedläggningsdiskussionen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Underbar tråd att följa då man inte varit med så länge här på forumet och mest smyger å tjuvgluttar på rollspelsdiskussioner...
...undrar verkligen vad det är för förening som kanske ska läggas ner och detta konto måste vara fett då det cirkuleras runt frågan som katter runt het gröt...kanske en formaliasekt detta...jag har alltid velat vara med i nån mystisk luddig sekt med hemliga agendor och med dunla mål, med mystiska möten inte kanske riktigt i den verkliga världen...finns det nån svår ritual som kan skådas i nån krypta med rökiga facklor, skuggor, smygande steg...monster å fantastiska värdar bortom fantasin...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Rymdhamster;n293446 said:
Kan vi inte alla enas om att kontoproblemen är vad som ligger bakom hela den här diskussionen redan från början, och är en väldigt stor del i diskussionen om en eventuell nedläggning? Och att det därför kan vara en bra idé att som ett led i nedläggningsdiskussionen skapa en sperata tråd där vi börjar bena ut kontofrågan ordentlig, eftersom resultatet där säkerligen kommer ha stor inverkan på beslutet om nedläggning.

Att ha en egen tråd för det skulle bara göra allt tydligare, och kanske leda till snabbare resultat.
Klart vi kan! Men den tråden måste ju inte vara en del av dagordningen på mötet (för då blir det kaos i formalian och Gud dödar kiwifåglar, och så kan vi ju inte ha det) :D

Jag tycker personligen att kontofrågan är överspelad; efter att ha varit i kontakt med kundtjänst medelst mejl, telefon och personligt möte vid fyra banker känner jag mig övertygad om att vi kan lösa det. Men det kräver att någon, med ett mötesprotokoll och ett par ifyllda blanketter i näven, fixar organisationsnummer och deklarationsbefrielse från Skatteverket och sedan traskar iväg till en bank (Swedbank, förslagsvis) och talar vänligt med en handläggare.

Fast det är ju något mer jobb än vad någon förväntat sig av styrelsen på flera år, och mer jobb än vad någon sagt sig vara villig att ta på sig.

Det är den stora stötestenen för mig. Är föreningen värd så mycket att någon kommer att göra det här för den?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Sidd;n293477 said:
Underbar tråd att följa då man inte varit med så länge här på forumet och mest smyger å tjuvgluttar på rollspelsdiskussioner...
...undrar verkligen vad det är för förening som kanske ska läggas ner och detta konto måste vara fett då det cirkuleras runt frågan som katter runt het gröt...kanske en formaliasekt detta...jag har alltid velat vara med i nån mystisk luddig sekt med hemliga agendor och med dunla mål, med mystiska möten inte kanske riktigt i den verkliga världen...finns det nån svår ritual som kan skådas i nån krypta med rökiga facklor, skuggor, smygande steg...monster å fantastiska värdar bortom fantasin...
Fantasin överstiger verkligheten, tyvärr ????
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Vimes;n293468 said:
Absolut. Min poäng är att diskussionen inte varit aktuell om föreningen faktiskt fyllde ett syfte som motiverade dess existens. Hade den det, hade frågeställningen här istället varit: "Hur löser vi det här med kontot?" istället för den föreliggande nedläggningsdiskussionen.
Jag är inte medlem och hänger bara på forumet sporadiskt. Jag är också ganska ny här så jag är inte särskilt insatt hur allt ligger till. Jag har dock följt diskussionen ang. nedläggning och känner att jag gärna hade engagerat mig och så klart blivit medlem om det kunde hjälpa till att hålla föreningen igång.

Men problemet för mig är lite vad Vimes ovan skriver att föreningen verkar sakna ett klart och konkret syfte. När jag kom till rollspel.nu för något år sedan så visste jag knappt att det fanns en förening och ännu mindre vad den gjorde. Nu när jag har läst stadgarna och presentationen är jag inte helt övertygad att en förening i dess nuvarande form skulle behövas. I stadgarna står:

§4 Syfte
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.

Men i diskussionerna har jag förstått att de aktiviteter som på något vis kan anknytas till föreningen (forumet, grottröj, draken, indierummet) alla står på egna ben.
Det är också min erfarenhet att online communities och forum sällan behöver en förening för att frodas.

Det sagt så ser jag en vinst i att ha en ”web-baserad” förening eftersom människor idag nätverkar och har en stor del av sitt sociala umgänge på nätet. Så en geografiskt obunden föreningen som förenar folk utspridda över hela Sverige är en bra idé.
Men det måste ju ändå finnas ett klart syfte som kan omsättas i praktiken och om syftet nu ska vara att ”bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas”, hur skall det gå till rent konkret? Behövs det en förening för det syftet? Om inte, vad kan föreningen isåfall användas till?

Som en utomstående observatör hade jag gärna sett ett tydligare syfte och ett klart definierat arbetsområde. Det är, som jag ser det, den viktigaste punkten.
Vad motiverar förenings existens? Kan en klar ”identitet” formuleras för föreningen?
Efter det så är ju alla praktiska problem saker som man kan arbeta på att lösa.
Jag vet att det finns många förslag och idéer därute i forumet, men hur kan de förslagen och ideerna avspeglas i stadgarna och föreningens faktiska arbete?
Jag hjälper gärna till med vad jag än kan göra och är såklart beredd att betala medlemsavgift oavsett vad den blir (inom rimlighetens gränser), men jag är ingen visionär eller idéspruta. Jag behöver något konkret att jobba mot. Men har jag det så är jag en väldigt bra arbetare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Föreningens syfte kan sammanfattas med:

Ge ekonomiskt stöd till sajten
Hjälpa medlemmar som vill arrangera IRL-jippon

Problemet är att just nu behöver föreningen inget ekonomiskt stöd och endast ett par medlemmar arrangerar IRL-jippon
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Skitroligt att se att diskussionen väcker intresse hos folk som inte känt till föreningen sen tidigare :)

Det kan vara på sin plats med en kort sammanfattning av föreningens historik (som börjar innan föreningen bildades). Jag har ingen aning om årtalen för de här punkterna, men det här är ungefär hur historien utspelat sig:
1) www.rollspel.nu låg ett tag på en server som ägdes och drevs av Sverok.
2) Sverok kom på att det kanske är lite arbiträrt att erbjuda gratis hosting till någon random sajt, och menade att det hade varit mer självklart om sajten hade anknytning till en förening. Därför bildades Föreningen WRNU (som inte alls driver sajten, men har sajten som sin primära mötesplats). Föreningen hade ingen verksamhet och ingen medlemsavgift. Den fick heller inga bidrag, eftersom en alltför stor andel av medlemmarna är så fasligt jättegamla (alltså äldre än 25 bast).
3) Sverok bestämde sig för att lägga ned sin hostingverksamhet, varpå sajten flyttat till en annan leverantör. Det här var nog första gången vi diskuterade föreningens nedläggning. Vi beslutade att ha kvar föreningen ändå, och försöka binda lite verksamhet till den. Jag har för mig att föreningen faktiskt redan hade lite pengar vid det här laget, från inkomna donationer. Det kan vara så att de första donationerna trillade in först senare.
4) När nu föreningen typ hade ett syfte så började några arrangörer att attribuera sina arrangemang till den. Indierummet och DanCon tror jag var först. Så fort Grottröj blev en regelbunden grej så bestämde vi som arrangerade det att det var för Föreningen WRNU (vid den tiden kallades det för OSR-träff eller något liknande).
5) Några styrelsemedlemmar som suttit med länge återkandiderade inte, för att de inte kände att de hade tid. Vid det laget tror jag vi hade 50 kr i medlemsavgift, ett tjugotal medlemmar och en tanke om att föreningen skulle stödja sina arr ekonomiskt. Det här var nog andra gången vi pratade om att lägga ned föreningen, för att det var svårt att hitta kandidater till styrelsen. En ny styrelse med en något bredare vision om att stödja rollspelsarr rent allmänt gick in (slutligen), och medlemsavgiften höjdes till 100 kr för att ge större ekonomiskt svängrum till detta. Fram till nu hade föreningen skänkt pengar till Grottröj (typ 200 eller 250 kr, har jag för mig). Minns inte om den skänkt pengar till Indierummet för roll-upen än, eller om det kom något senare.
5.5) Egentligen en jätteliten grej, men under spellovet förra året spelade jag rollspel på dotterns fritidshem med ett tiotal barn. Det kanske var det första "riktiga" föreningsarret, eftersom vi sökte och fick spellovslådan från Sverok för det. Jag gjorde det igen på sportlovet, och har tänkt att göra det igen under spellovet i år. Om föreningen finns kvar då så gör jag det gärna i föreningens regi och kollar vad som finns i den där spellovslådan i år.
6) Nu, typ.... errh... ett par år senare(?) Jag tror inte att föreningen fått in några ansökningar om fler bidrag.

Ni andra som hängt med ett tag kan ju komplettera om jag har missat några punkter. Jag tror att det största "problemet" med att föreningsarren är så fristående har varit att vi som arrangerar är lite dåliga på att - här på nätet inför styrelse och andra medlemmar - belysa att det är föreningsarr som pågår. Varje år när verksamhetsberättelsen ska sammanställas har det varit en utmaning att hitta vilka arr som ägt rum under året.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Forumsölen och Repetikon som jag varit med och drivit i föreningens namn har inte behövt några pengar.

Det enda jag varit med och drivit som kostar pengar är rollspelsdraken
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
anth;n293750 said:
Forumsölen och Repetikon som jag varit med och drivit i föreningens namn har inte behövt några pengar.

Det enda jag varit med och drivit som kostar pengar är rollspelsdraken
Jag och DeBracy provade att ha Forumsöl här i Umeå också, men de flesta som kom var inte forumiter, och nästan ingen drack öl XD
 
Top