Nekromanti Exploderande t6 och Tarot

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hallå!

Jag vill ha ett system som använder sig utav Xt6 (X=runt 4st) där 5-6 är ger en lyckad tärning. Minst en lyckad krävs för att lyckas med färdighet. Fler ger bonusar. Men jag vill också ha "exploderande" tärningar. Såsom nWoD har: ifall du slår 10 på din t10 så får du slå ytterligare en.
Problemet är att det blir jobbigt om man ska slå om alla 6or, när bara 5 och 6 är lyckade. Någon som har en lösning? Ett exploderande moment på mina premisser?

Och ytterligare en fråga: Någon som sett ett system som använder sig utav Tarot-kort på något bra sätt. Köpte en lek för att få in i mitt rollspel, men har inte riktigt funderat ut hur jag skall använda den.

Tack på förhand :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Tidiga versioner av Gnomvids Den Yttersta Domen använde Tarot-kort på ett intressant sätt vill jag minnas.

Witch Quest använder en speciell häx-tarot.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
begränsa exploderande tärningar till väldigt speciella slag? eller gör att du får slå en ny tärning för varje två sexor du slår?

Och det finns många system som använder sig av vanliga kortlekar som slumpgeneratorer, vill jag minnas. Annars att använda det som författar redskap, eller för "karaktärs driv", drama, eller profetsia?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Fryksdal said:
Jag vill ha ett system som använder sig utav Xt6 (X=runt 4st) där 5-6 är ger en lyckad tärning. Minst en lyckad krävs för att lyckas med färdighet. Fler ger bonusar. Men jag vill också ha "exploderande" tärningar. Såsom nWoD har: ifall du slår 10 på din t10 så får du slå ytterligare en.
Problemet är att det blir jobbigt om man ska slå om alla 6or, när bara 5 och 6 är lyckade. Någon som har en lösning? Ett exploderande moment på mina premisser?
Om alla tärningar du slagit är sexor så får du slå en extra? Nackdel: Explosioner blir mindre vanliga ju duktigare du blir.

Annan tanke: Stegar. Om du får tärningar som kan grupperas efter varandra (1-2-3, 4-5-6, 3-4-5) så får du slå så många extra tärningar... Blir rätt svårgreppat rent statistiskt, dock. Dessutom får man då säga att det krävs att man har minst två tärningar i sin pöl för att kunna få explosioner.

EDIT: Trejke tanke: Wild Dice, som i Star Wars d6. Du har bara en exploderande tärning, som har en annan färg än de övriga.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
vaknade med en annan tanke. Vad om failade tärningar exploderar? Jag menar, antingen typ 3 failade, eller som krank sa, typ 1-2-3, eller en ny för varje grupp om två eller tre failade?

Å ena sidan finns chansen att lyckas bättre på ett annars rätt misslyckat slag, men samtidigt, fins risken då att lyckade slag hamnar på typ 98%, och då är det ju bara verkligen inte intressant att slå färdigheter.

Vad tror ni?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Rollspelet Engel kanske är mest känt som ett d20 rollspel men de tyska orginalreglerna ska tydligen använda sig av tarot-kort.

Jag har inte läst det så jag har unga kommentarer.

/Andy
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Andy said:
Rollspelet Engel kanske är mest känt som ett d20 rollspel men de tyska orginalreglerna ska tydligen använda sig av tarot-kort.
Arkana-reglerna på engelska finns på nätet ( pdf:en bor här).

I grund och botten så drar man kort på några olika sätt och använder deras betydelse som vägledare för hur scener eller handlingar går. Så långt som jag kikat så används inte kortens värden på något vis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
DeBracy said:
I grund och botten så drar man kort på några olika sätt och använder deras betydelse som vägledare för hur scener eller handlingar går. Så långt som jag kikat så används inte kortens värden på något vis.
Nope. Man drar ett kort, och använder det positiva eller det negativa beskrivningsordet. Jag har två ex av kortleken ifråga; tyvärr har jag inte haft möjligheten att använda den. Dess huvudsakliga nackdel är att den helt saknar kompetensdifferentiering; det är alltid 50% chans att lyckas. Men jag skulle kunna tänka mig ett system där man först rullar för att se om man lyckas, och sedan använder korten för att få beskrivningsord att använda när man berättar hur man lyckades.

Då det begav sig hittade jag på husregler som innebar att om man var bra på något så drog man två kort, och vid två lyckade så fick man välja vilket man ville använda.
 
Top