Nekromanti Expforum och expsystemet

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
JAg tror den här diskussionen varit upp förut, men wem bryr sig. Jag kör den igen. Det här ska för övrigt ses som ett inte allt för genomtänkt förslag utan snarare en vilja att se hur tankegångarna hos ni andra är.


Skulle man kunna tänka sig ha ett forum för användare över ett visst antal XP (säg 1000 bara för saken skull).

Anledningen till förslaget är att jag upplevt att personer efter att ha hängt på forumet ett tag börjar "kunna" så mycket att man tänker flera varv före en nybörjare. Sålunda skulle man kunna ha ett forum som ploppar upp när man börjar bli lite varm i kläderna där typen av superavancerade ninjafrågor inte skrämmer bort nybörjaren.

Det här leder mig till mitt andra förslag, vilket alltså bara enligt mitt tycke är intressant om expgränserna har någon praktisk betydelse. How about att man inte får exp för att göra inlägg på OT-forumet, utan bara för de verksamhetsrelaterade forumen? Sålunda skulle exp-forumet för 1000+are inte bli tillgängligt för folk som "mest pladdrar" OT.

//erik. mycket "" idag
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag tror det är ett stort misstag att anta att folk med lite exp på forumet är nybörjare eller inte förstår avancerade resonemang.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,566
Location
Fallen Umber
Jag med. Att ha ett forum som man måste ha skrivit mycket för att få komma in på känns inte schyst mot nykomna veteraner, så att säga, med mycket kunskaper men få inlägg här. Dessutom uppmanar det till spam eller i alla fall mindre genomtänkta inlägg. Jag skulle i alla fall aldrig skriva några inlägg där, helt enkelt för att jag vill ha respons från alla.


/Dimfrost
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Men så här då?

Vad skulle hända om det var OT-forumet man låste upp vid X antal exp?

//erik. funderar vidare
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Men så här då?

Vad skulle vara poängen med att ha forum som låses upp vid 1000 exp?

Den enda anledningen jag kan se är att man vill känna sig lite bättre än andra för att man spammat mer, men jag utgår ifrån att du har någon bättre anledning än så i bakhuvet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
No offense men jag tycker det är en skitkass idé, och det på flera plan:

1. Alla grisodlare behöver inte vara nybörjare. Det finns många exempel på nytillkomna som från inlägg ett bidragit rejält till forumet.

2. Bara för att man är en erfaren fotumit så betyder det inte att man automatiskt har nått vettigt att säga på ett eventuellt "elitforum". Det finns användare med betydligt fler än tusen xp vars inlägg jag systematiskt hoppar över då de aldrig innehåller nånting mer förutom menlöst medhåll.

3. Ett "hög xp only"-forum för mer "avancerade" diskutioner antyder att sådana som inte antas kunna bidra på ett sådant inte är kapabla att hålla sig därifrån, trots att de inte förstår vad som sägs, utan skulle dränka det i imbecilliteter.

4. Det skulle skapa klassksillnader mellan användarna på ett sätt som antagligen skulle skulle få nytillkomna att känna sig rejält ovälkommna.

5. Det doftar elitism och det tycker jag är dåligt.

/Anders
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,566
Location
Fallen Umber
Nu är ju jag knappast den som i vanliga fall har något emot elitism, men jag måste säga att jag håller med på samtliga punkter.


/Dimfrost
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Men så här då?

Njae. Tanken var att man skulle spamma mindre. Typ att det fanns incitament för att inlägg på rollspelsforum ansågs mer värt än inlägg på off topic. Man skulle alltså inte ta bort den sociala funktionen på forumet, utan bara visa på att inlägg på rollspelsforumen ansågs vara mer värda för att föra hobbyn framåt. Typ.

Det finns ju redan en form av sådant incitament eftersom man får 2 exp för starta en tråd, medan man får 1 för att svara. D v s expsystemet uppmuntrar att försöka komma med egna frågor.

Att "låsa upp" funktioner vid olika användargrad är ju egentligen inte heller något konstigt. Ju mer ansvar du tar i en forumsdiskussion, dest fler möjligheter får du att påverka strukturen och innehållet. Sedan behöver ju inte gränsen vara 1000 exp, utan ska kanske vara 50 eller 25.

//erik. snart dags att koda lite
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
1. Alla grisodlare behöver inte vara nybörjare. Det finns många exempel på nytillkomna som från inlägg ett bidragit rejält till forumet.

2. Bara för att man är en erfaren fotumit så betyder det inte att man automatiskt har nått vettigt att säga på ett eventuellt "elitforum". Det finns användare med betydligt fler än tusen xp vars inlägg jag systematiskt hoppar över då de aldrig innehåller nånting mer förutom menlöst medhåll.

3. Ett "hög xp only"-forum för mer "avancerade" diskutioner antyder att sådana som inte antas kunna bidra på ett sådant inte är kapabla att hålla sig därifrån, trots att de inte förstår vad som sägs, utan skulle dränka det i imbecilliteter.

4. Det skulle skapa klassksillnader mellan användarna på ett sätt som antagligen skulle skulle få nytillkomna att känna sig rejält ovälkommna.

5. Det doftar elitism och det tycker jag är dåligt.
1. Håller med
2. Håller med
3. Tänkte snarare att de skulle kunna skrämma iväg nya personer. FAst det kanske inte sklle bli så.
4. Möjligt.
5. Håller inte med. Se själv punkt 1 som motsäger något sådant. Det jag ville komma åt var nog mer att belöna rollspelsdiskussioner medan social samvaro skulle vara bara social samvaro. Belöningen skulle kanske inte behöva vara annat än att hög xp syns om man är aktiv i rollspelsforumen.

//erik. koda koda koda
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Annat förslag ...

Om du är ute efter att minska aktiviteten på OT-forumet till förmån för faktiska rollspelsdiskussioner har jag ett annat förslag:

Stäng OT-forumet. Väck med det. Lås och kasta bort nyckeln.

Där skrivs praktiskt taget bara dravel ändå. Dravel som tar upp plats i senaste inläggen-listan.

Det här är för höge farao ett rollspelsforum. Varför ska vi upplåta utrymme för en massa icke rollspelsrelaterade diskussioner? Jag bara frågar.

(Lite ställt på sin spets, givetvis, men jag skulle faktiskt inte ha något emot om jag kom hit en dag och fann OT-forumet vara puts väck.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,566
Location
Fallen Umber
Re: Annat förslag ...

Jag håller med. När jag var moderator gjorde jag det inte. Stängningen av OT-forumet kommer nämligen att få effekten att det blir mer OT-snack i trådar på andra forum, och därmed mer jobb för moderatorerna att bryta ut och låsa deltrådar. Låsta trådar är inte så snyggt; eventuellt kunde de flyttas till OT-forumet i stället. Hur som helst skulle det bli mycket mer jobb för moderatorerna, och det var inget jag eftersträvade. Dessutom är OT-forumet bra för communitykänslan, men det finns många dagar när jag är osäker på om det verkligen är värt det. Jag tror nog att en stängning skulle kunna fungera fint, åtminstone på prov i säg en månad. Det kanske är värt att testa just nu, innan en ny redaktion med nya tankar och visioner tillträder?


/Dimfrost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Re: Annat förslag ... [OT]

Det här är för höge farao ett rollspelsforum. Varför ska vi upplåta utrymme för en massa icke rollspelsrelaterade diskussioner? Jag bara frågar.
Dessutom har de bidragit till en hätsk stämning. Visst kan man bli oöverens på rollspelforumen, men det känns mer som att personen angrips på OT-forumet, medan åsikterna angrips på rollspelsforumen. Det positiva är ju att OT som inte handlar om rollspel helt försvunnit från rollspelsforumen och att man kan diskutera vilka saker som helst med likasinnade och kan känna sina forumiter bättre på OT-forumet.

Vill man ha bort den hätska stämningen så borde man förbjuda religion- och politiktrådar.

/]Han som gärna har en diskussion kring OT-forumets existens (i en annan tråd)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,923
Location
The Culture
Om OT

Jag föreslår följande begränsning istället: Man får skriva 500 inlägg på OT under sin livstid. När man skrivit dessa 500 inlägg får man aldrig mer skriva något på OT-forumet, utan är tvungen att skriva inlägg om vettig saker på vettiga forum istället. :gremwink:

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,292
Location
Örebro
Re: Annat förslag ...

Jag kan ju slänga in mina ören och säga attj ag mer eller mindre håller med. Det här är ett rollspelsforum för bövelen! Ut med OT! Who needs it anyways. ;)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Annat förslag

Man får skriva ett inlägg på OT-forumet för varje inlägg man skriver på något rollspelsrelaterat forum (det här forumet räknas naturligtvis inte). Samma regel skulle kunna appliceras på Rollspel.nu-forumet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, trro inte att det skulel var en så bra idé..
För min del så skulle det känans mysko at stänga ute någon, bara för att man har lite xp eller inte är så aktiv.
Tanken var säkert god, men jag skulle inte känna at jag skulle stå bakom en sdåan grej.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Annat förslag ...

Jag håller med och jag håller inte med...

Det är sant som det sägs det är ett rollspelsforum...

Men offtopic är väl också ett forum där man diskuterar andra frågor med rollspelare som grupp. Rollspelare är ofta välutbildade och tänkare.
Mycket av som skrivs där är väldigt intressant, och mycket är skit. Men skit finns det på alla forum.

Men jag skulle inte gråta om det försvann, ser bara ingen större fördel med att ta bort det. Kanske bråkfrekvensen är högre där? men det ska man nog inte säga förrens någon verkligen tar fram data på att det är så.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Annat förslag ...

Jag håller med. När jag var moderator gjorde jag det inte. Stängningen av OT-forumet kommer nämligen att få effekten att det blir mer OT-snack i trådar på andra forum, och därmed mer jobb för moderatorerna att bryta ut och låsa deltrådar. Låsta trådar är inte så snyggt; eventuellt kunde de flyttas till OT-forumet i stället. Hur som helst skulle det bli mycket mer jobb för moderatorerna, och det var inget jag eftersträvade
håller med till 100%
 
Top