Nekromanti Expertmodul -Yes please!

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Hejsan allesammans,

Kanske ett lite gnälligt sätt att inleda sin första post men jag måste säga att jag har lite blandade känslor inför Eon IV.

Det finns mycket jag gillar: Nya och fräsch regler för sociala interaktioner och utmaningar, det nya "omvända" färdighets och attributsystemet som jag tycker känns intuitivt och bra etc etc.

Dock tycker jag att det fattas mycket detaljregler för den som önskar. Förstå mig inte fel, det är positivt att spelet i grunden är någorlunda strömlinjeformat så att det är enkelt att komma igång med. Men det system som tidigare fanns med massor av frivilliga regler tyckte jag var föredömligt. Avsaknaden av dessa + den oerhörda minskningen vad gäller tabeller med bland annat svårighetsmodifikationer för olika färdigheter och situationer tycker jag utarmar spelet till viss del. Visst SL kan ju alltid improvisera fritt, men det tycker jag inte är en ursäkt för att exempel inte finns i boken från grunden -som en resurs!

För att ytterligare lägga sordin på stämningen skulle jag vilja påstå att denna minskning i tillgängliga detaljregler och detaljinformation är ytterligare handikappande i och med det enorma paradigmskiftet mellan Eon III & IV. Eon IV står ju trots allt i princip naket och utan stöd av moduler. Lägg därtill att de gamla modulerna är något svåranvända i samband med det nya systemet så tycker jag det blir ytterligare till nackdel att ha en mer "avskalad" grundbok i just detta skede. I princip känns det som mycket av innehållet i den tidigare Spelledarens guide är mer eller mindre bortrationaliserat.

Därför blev jag glad när jag kom hit till Rollspel.nu och läste flera påståenden om att en sk. "Expertmodul" planeras som ett komplement till grundboken. Det är nu min förhoppning att detta är talande för en ny approach där grundreglerna byggs ut mycket mer av tilläggsmoduler än tidigare. Är jag sanningen på spåren i denna förhoppning?

Det ska bli spännande att för första gången testa en ny version av mitt absoluta favoritrollspel, alla kategorier (introducerades under Eon III). Jag ser fram emot och hoppas på ett "mer levande" spelsystem där modulerna trillar in mer frekvent än tidigare, särskilt nu i början när det fattas mycket av den tidigare outtömliga detaljrikedomen.

/Simon
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Håller med. Gillar den strömlineformade grunden, och mycket av det nya. Älskar att folkslagen fått mer färg iom egenskaper o inte bara e attributmodifikationer, vapenegenskaper, religion (iaf daak till att börja med) o dess böner o riter, de sociala konflikterna o att de kräver 3 slag så man inte bara kan slå mot övertala som i eon iii, men utmaningarna ser jag mindre behov av att använda, iaf när det gäller att resa.

Men efter ett tags spelande kanske man vill utöka detaljerna. Saknar åldrandets inverkan på rollpersonerna o träning av grundattribut, och de olika tålighetskolumnerna för långtidsutmattning, smärta o trauma, men de borde går o använda sig av de gamla från 3an i värsta fall.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag är väldigt nyfiken på vilka delar som ni vill se "expert-fokus" på i första hand.
Några jag hört är ju åldrandets inverkan, träning av attribut, längd+vikt-tabeller, större inverkan av vapenlängd och liknande.

Vad vill ni se?
Mundo said:
Stridsvana. Stridsvana för Guds skull!
Azkan said:
Quadosh (eller hur det nu stavas...)?
 

Monoceros

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
8
Location
Göteborg
Den mer detaljerade träfftabellen samt regler för att pussla ihop olika typer av rustningar för varje träff-/delområde, vilket också redan nämnts någonstans (här eller på Facebook).

Stridskonster. Fast de behöver inte vara lika detaljerade och ha lika många tekniker som i föregående utgåvor. En extra edge eller två, som resultatet "Exotisk stridskonst" från händelsetabellerna.

Strid med två vapen. Om detta inte redan fanns i grundboken. Jag kan ha missat det...

Strid till häst och vapenkategorin lans. Antar att detta kommer i spelpaketet där hästar skulle vara med, men det behövs kanske i Expertboken också, då spelpaketet inte längre är tillgängligt.

Stångvapen verkar vara borta nu... Jargbilan landade bland spjuten. Om hillebarden gör comeback, så landar den förmodligen också där? Eller bland yxor?
Om lans och stångvapen införs, så kommer det kanske ett nytt Expert-rollformulär? De saknas nämligen på rollformuläret.
Det går förstås att skriva in dem under övriga färdigheter, men då hamnar de lite utanför stridsfärdighetskategorin.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Själv saknar jag nog bara åldrandet, men det är ingen big deal det heller. Jag är faktiskt osäker på om det är så många som saknar alla de där detaljreglerna egentligen. Kanske dags för en poll?
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Längd o vikt o vapenlängder låter bra det med :)
Utöver det så är det främst regler för strid och skador o läkning som jag skulle vilja se lite utökade. Alla blödningar man får buntas ihop till en vilket känns konstigt om man ska lägga bandage på personen då det räcker med ett lyckat slag trots flera blödningar?
Mer specefikt regler o träfftabeller för höga o låga anfall för strider i trappor el. dyl. eller mellan småväxta o storväxta folkslag. Samt regler för sidosteg, hoppa högt, ducka. I stort sett regler för alla de olika sätten att anfalla o försvara sig som finns att finna i eon 3.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag ska inte sticka under stol med att jag är positivt överraskad av Eon IV, men jag hade också sett fram emot en expertmodul. Det går ju liksom inte att bläddra i reglerna utan att tänka "det här vill jag expandera" på varje sida. Lite som alla små stycken med frivilliga extraregler i Eon III. Those were awesome.

Samtidigt känner jag att detta nödvändigtvis inte är en diss mot IV. Det känns inte på något sätt inkomplett, det ger bara... mersmak?

/Joel
WhiteWolf said:
Väl talat. Håller med i detta.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Kom på belastning/bärförmåga med för utrustning utöver rustning. Vore fånigt om rollpersoner kunde springa omkring med ett vapen av varje typ nu bara för att vara beredda på allt o ha ett vapen för varje situation nu med alla vapenegenskaper.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Håller med Chad och Monoceros om att utökade stridsvariationer vore väldigt trevligt. Möjlighet att öka detaljnivån på sår och skador om man vill låter också som ett bra förslag.

Vidare så hade jag uppskattat att vissa manövrar som fann i Eon III gjorde come-back. Tex tacklingar, greppanfall, fintar, fula tricks etc.

Förutom rent stridsrelaterade saker så saknar jag mycket detaljer vad gäller många färdigheter. I Eon III fanns för många färdigheter en hel sida med exempel på användningsområden och svårighetsmodifikationer, exempelvis hade "rida" bra och lättanvända tabeller för olika tillfällen där man behövde testa mot färdigheten samt modifikationer beroende på terräng etc.

Gifter: Jag gillar att man delar in gifterna i huvudtyper men hade uppskattat lite fler konkreta exempel på olika giftiga örter och dekokter med mera, som det fanns i Eon III. Gärna med mer varierade effekter (hallucinogener etc).

Sjukdomar: Smittsamma sjukdomar, spridningssätt å behandling ger en nice touch till riktigt miserabla miljöer.

Finns säkert mycket jag har missat för tillfället men i princip så saknar jag den anda som Eon III var skriven i: Alla tänkbara situationer skulle gå att simulera med regler som fanns i boken. Sånt kan man ju alltid improvisera och leta upp i de gamla böckerna och anpassa (vilket jag tänker använda mig mycket av). Men jag tycker att det är en värdefull resurs för spelledaren när sådant finns färdigt.

En relativt tunn bok som är till för spelledare och spelare som vill utöka sina valmöjligheter i strid med mera. Späckad med frivilliga regler, indelade i olika kategorier som -Strid, resor, missförhållanden. Det hade varit ett varm välkommet tillskott! Inte jättemycket fluff och löpande text. Mer som en resursregelbok.
Phelan said:
En sak som slog mig direkt är slagsmål, jag hade gärna sett två tabeller för allvarlig skada, där den ena bara har slag och spark och den andra brottning, kast och grepp.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Jag kom att tänka på en sak till angående framtida stridskonster:

Jag tycker det nya systemet med övertag är ett coolt koncept. Det hade varit riktigt fräckt om nya stridskonster till EON IV utnyttjade det här systemet till max genom att modifiera de olika fördelsmanövrarna man kan spendera sina övertag på. Exempelvis kunde en teknik, låt oss kalla den "precisionsanfall", göra det lättare att använda övertaget "Precision". Andra exempel kunde vara en specifik teknik som minskar det relativa effektövertaget som krävs för ett övertag från 5 till 4 (lite motsvarande gamla perfektionism kanske) och att lägga till nya fördelar som specifika tekniker. Just spitballing.
 
Top