Nekromanti expertfrågor

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
tjenare jag har en del frågor om drakar och demoner v6.0 expert.

det e såhär att jag köpte D&D 6 när det kom ut nytt men blev lite besviken över att det va levelbaserat... men nu har jag hört rykten om att i D&D 6 XP har dom ett vanligt hederligt färdighetssystem... asså man ökar lite i taget på färdigheterna istället för att man helt plötsligt bara vaknar en dag och inte är amatör längre.

stämmer det? finns det ett nytt system i XP som inte är levelbaserat? är det systemet genomgående och bra?

är detta system tillämpat i snösaga, bestiariumet och den nya ostboken?

kan någon snälla berätta hur det fungerar?
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Det stämmer!

Drakar och Demoner 6 expert är inte "levelbaserat" och det funkar, enligt mig, alldeles utmärkt!

är detta system tillämpat i snösaga, bestiariumet och den nya ostboken?
Förmodligen kommer det att vara det i den nya Ostboken, men det är inte tillämpat i varken snösaga eller bestiariumet.
Men. Det uppstår inga problem när man ska höjja sina färdigheter efterssom de ÄP du får omvandlar du direkt till FP.
Detta gör du genom att dela din ÄP med två, simpelt, eller hur?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nu tänker jag säga som jag brukar...

Tycker du att levelsystemet är Dod6:ans största miss är det ett riktigt bra spel. har du ens tittat på hur magi funkar? hur otroligt mycket stryk man tål?

iallafall.

Dod6E slopar levelsystemet ja. Om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, eftersom jag spelat i det ytterst lite. den dynamiska stridskapaciteten är förmodligen det bästa de ändrat på.

Då Jorges kom innen DOD6E är det inte applicerat där, inte heller Snösaga använder Expertreglerna. Osthem kommer med största sannolikhet göra det, eftersom den kommer ett bra tag efter Expert.
 

Crazydwarf

Veteran
Joined
1 May 2003
Messages
29
Re: Det stämmer!

Mitt personliga tycke..Expert är bra på flera punkter, och reglerna är ganska lätta att omvandla mellan systemen, SL behöver inte egentligen andvända experts regler alls för SLP eller monster, eftersom spelarna ändå inte kommer att märka någon skillnad !

"Levlarna" är mer dolda än borttagna skulle jag vilja säga, en utövare är ändå en utövare, bara att han blev gradvis bättre mellan nivåerna istället för en klumpsumma av brahet som kom under natten. :gremsmirk:

Det som är bäst tycker jag är det friare stridsystemet..Märker en RP att striden börjar gå käpprätt kan han ändra taktik och bli mer defensiv etc. Mycket realistiskt jämfört med grundreglerna där man var låst i sina förprogramerade handlingar.

Allting är färdighetsbaserat i expert vilket innebär att tidigare (helt ologiska) begränsningar suddas ut lite. En tjuv kan bära helrustning och lära sej slåss med tvåhandsyxa, men det blir svårt och kostsamt i poäng osv.

Expert är ett bra köp tycker jag, även om det har sina regelmissar (SPI är min populäraste hackkyckling)..Synd dock att man fortfarande måste ha tillgång till grundregels boken..

Magisystemet tycker jag då ha varit bättre överlag i DoD6 än i DoD4 som jag körde tidigare. Då man slipper köpa FV i asdyra besvärjelser individiellt, vilket lämnade lite eller oftare inget spelrum för andra coola magikerfärdigheter.

Vad jag längtar mest efter är en magi/religion modul..Osthem som ligger i tryckpressarna nu kunde jag gott ha väntat med.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Det stämmer!

Synd dock att man fortfarande måste ha tillgång till grundregels boken..
Ah, något som snart kommer att ändras iom den förstående Expertregelboken som skall göra om alla regler till expertformat. Något som inte är helt fel med tanke på att det enda som egentligen är bra med Grundreglerna är den sjukt häftiga framsidan.

Kan man bara fixa till magisystemet så det blir friare och inte så bundet av trista "formler" så blir det riktigt häftigt.
 

Sir_vin

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
18
Location
Kalmar
Det stämmer perfa......Det är enkelt att anpassa äventyren från vanliga till expert...


"My boss is a Jewish carpenter"
 
Top