Nekromanti Expert

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
Är det nån mer än jag som saknar bc (baschanser) i DoD6:E ?
tyckte det var väldigt bra i tidigare versioner.
Jag har börjat använda det iaf, fungerar fint.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Eftersom man får mer FP om man slår bättre på grundegenskaperna så kan det räknas som om man får BC från början.. Visst kanske det är logiskt att man borde kunna något i en färdighet från början.. Fast försök för de fallen slå mot grundegenskapen istället.. Om man har något i en färdighet från början borde skickligheten vara mer än 2 eller 3 som det är i de tidigare versionerna..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har läst DoD6 eller ens spelat det mycket så det kan bli lite fel
 

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
sant. jag är förvissoemot det där egentligen med grundegenskaperna som styr fp när det borde vara åldern. eftersom det inte blir nån skillnad ifall man är ung eller gammal..man är lika värdelös ändå =)
eller ännu värre, min dvärg fick mindre fp för att han var kort =)

baschanser verkar mera troligt eftersom då har man en chans att göra nånting beroende på att man är lämpad för det. tex har man mycket i smidighet så blir det en naturlig förljd att man hoppar längre. dockinte lika mycket som om man tränat på det. därför tycker jag om baschanser. jag tar GE/4 avrundat neråt. då får man någorlunda likt DoD-91 i baschanser.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ramaskri över Grundegenskaper och FP!

Nåja, inte riktigt så allvarligt. Men jag tycker att det tidigare systemet där åldersgruppen bestämde dina FP faktiskt var smidigare än nuvarande system.
I många avseenden har DoD6 Expert regresserat när det gäller att skapa en rollperson, jämfört med äldre versioner (främst EDD och DoD'91).
Den enda fördelen i D6E är att det är upp till SL att dela ut FV i färdigheter som han anser att rollpersonen ska ha bättre värden i, på grund av rollpersonens bakgrund.
 

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
Re: Ramaskri över Grundegenskaper och FP!

"Den enda fördelen i D6E är att det är upp till SL att dela ut FV i färdigheter som han anser att rollpersonen ska ha bättre värden i, på grund av rollpersonens bakgrund"

måste ha missat vart det framgår.

förvisso är jag ganska novis på DoD6E
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Ramaskri över Grundegenskaper och FP!

Ärligt talat så är regelsystemet i DoD6E så urbota dåligt så bry dig inte för mycket om du tycker något i konstigt. Gör som du tycker ändå för det blir troligtvis bättre.
 
Top