Expert Wastelands 2.0 ??

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag har under årens lopp fått flera frågor om vad jag tänker göra med med 90-talsspelet Wastelands i den pågående nostalgipräglade andra rollspelsguldåldern. Rättigheterna innehas av AB Jan Edman, men jag har fått rätten att använda varumärket och gammalt material.

Under flera år var Åskfågeln och jag överens om att Wastelands skulle bli en svensk setting till deras planerade postapokalyptiska rollspel Freeway Warrior. Toves bortgång kullkastade den planen, eftersom Anders har andra prioriteter nu när han kör företaget själv. Anders och jag har därför kommit överens om att jag ska skriva en serie Wastelands-artiklar i Fenix och där använda Expert Nova-reglerna: Expert Wastelands.

Vi talar här om en reboot som blandar gamla idéer med nyskrivet material. Det finns ingen tidsram satt och inget omfång definierat, eftersom jag först måste bli frisk innan jag kan ens börja skriva, och därefter klämma in författandet på stunder där jag inte mekar med svenska Runequest och Expert Partisan. Någon gång under 2023 kan jag tänka mig att den första artikeln publiceras.

Jag avser att köra med den gamla tidslinjen, dvs att civilisationen kraschar cirka 1990 och att settingen utspelas cirka 30 år senare. Ett skäl är att det efter apokalypsen är lättare att meka med en Volvo 245 diesel från 1985 än med en Toyota C-HR från 2020.

Nu vill jag gärna få input från er om vad som vore bra och obra, coolt och ocoolt i det rebootade Wastelands-Sverige. Här följer några av mina funderingar; kom gärna med era egna. Skriv i kommentarsfälten nedan eller mejla till blixt (at) eloso punkt se.
  • Exempel 1: För sju år sedan såg jag säsong 1 den postapokalyptiska TV-serien Defiance, vars miljö har en del likheter med Wastelands. Där fanns bland annat en del aliens som kommit med invasionen och sedan hamnat hos människor. Är detta en idé som skulle funka i Expert Wastelands?
  • Exempel 2: Klimatfrågan är högt på agendan idag, men var en ickefråga 1990 när jag skrev ur-Wastelands hos Lancelot Games i Sundsvall. Ska jag låta den mänskliga civilisationens undergång åtföljas av klimatkaos? Byrrs invasion lär ju vålla enorma utsläpp från brinnande megastäder och annan ödeläggelse.

PS. Eloso har inte plats i kalendern för ett fullfjädrat Expert Wastelands under de närmaste åren. Fenix är sålunda den bästa kanalen.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
Jag älskade Wastelands men precis som typ alla andra spelledare jag diskuterat spelet med så är det inga som använde sig av Byrr. Vi ville ha Mad Max och inte V med fjällrävenrygga och tuff skinnjacka från JULA. Sådär i efterhand så är Byrr rätt så intressant och går säkert att göra spännande saker utav men ett svenskt Fury Road är ju betydligt coolare =)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Mitt förslag är att du teamar upp med Ligan och gör en kickstarter/settingsmodul till Twilight 2000.

Då får du mycket gratis och kan fokusera på sånt Ligan ändå inte tycker om att skriva!

//EvilSpook
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Mitt förslag är att du teamar upp med Ligan och gör en kickstarter/settingsmodul till Twilight 2000.

Då får du mycket gratis och kan fokusera på sånt Ligan ändå inte tycker om att skriva!

//EvilSpook
Det är inte aktuellt med någon sådan produkt. Finns inte tid för annat än Fenix-artiklar. Dessutom vill jag använda mitt regelverk Expert Nova, som jag gillar så skarpt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Byrr skulle ju kunna användas som en metafor för klimatkrisen på nåt sätt. Typ att det var människorna som lockade byrr till jorden och var ansvariga för vad byrr gjorde på något sätt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
@Mekanurg Jag tyckte mycket om Defiance, trots dess brister, och tycker det är väldigt mycket Wastelands över den. Tycker alla säsonger är sevärda. Och ja, det skulle funka bra för Wastelands.

Överlag tror jag mer på Orson Wells Världarnas Krig än Mad Max. Jag tyckte alltid spelet var lite spretigt och inte riktigt höll ihop med både byrr och Max.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mer Byrr och mindre Mad Max fast fortfarande postapokalyps. Sen tycker jag att Byrr inte nödvändigtvis behöver vara de ondskefulla, kan de inte med sin annorlunda moral anse sig ha räddat Jorden från total kollaps genom att ha stoppat människans framfart. Jag vill att plexen skall vara supermoderna megastäder liknande de i X-com2.

Och ja, det vore coolt om enskilda Byrr eller fraktioner vill ge mänskligheten tillbaka sin rätt att styr sitt öde även om det troligtvis leder till total förstörelse och utrotning(men det finns en möjlighet att människorna trots allt i slutet väljer rätt). Det märke förmodligen att just Byrr vs människospillrorna vs andra människogrupper och överlevare är något jag gillar. Nu tycks det som du redan valt att ge ut det som artiklar men jag skulle lätt betala premium för ett sådant spel som jag beskrivit. Varför inte testa Kickstarter?

Kör annars en setting-bok till expert nova på kickstarter och jag lovar köpa den!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Byrr skulle ju kunna användas som en metafor för klimatkrisen på nåt sätt. Typ att det var människorna som lockade byrr till jorden och var ansvariga för vad byrr gjorde på något sätt?
Jag vill att vi som spelare kanske inte ska veta om Byrr är anledningen eller lösningen till mänsklighetens kriser, annat håller jag med dig!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mitt förslag är att du teamar upp med Ligan och gör en kickstarter/settingsmodul till Twilight 2000.

Då får du mycket gratis och kan fokusera på sånt Ligan ändå inte tycker om att skriva!

//EvilSpook
Detta tycker jag personligen låter som awesome! Men jag förstår att Mekanurg vill använda sitt eget regelsystem vilket faktiskt enligt mig är bättre än ligans regler på nästan (eller faktiskt alla) alla sätt. Men att ge ut materialet som artiklar i Fenix känns inte för mig speciellt lockande. Jag vill ha en settingbok att hålla i eller som samlad PDF med illustrationer etc och är redo att betala för den då jag tycker att ett ”nytt” Wastelands förtjänar mer än att bli utspridda artiklar.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag spelade aldrig spelet, men har läst i och om det genom åren, och har alltid tyckt att det är effektfullt att det (väl?) inte finns bilder eller ens särskilt ingående beskrivningar av byrr. Just grisodlarapokalypsen, med en sorts kalla-kriget-realistisk berättelse om hur erövringen har gått till (”under den första vågen slog byrr ut jordens kommunikationssatelliter med ett EMP-vapen” osv) som dessutom utspelar sig i norra Europa — i stort sett i granskogarna och radhuslängorna och på lekplatserna i ens egen stad — som kombineras med detta kusliga med att ingen ens har sett en byrr — det lyfter spelet till något skrämmande och drömlikt och mer arketypiskt än vad som är gängse i genren. Jag håller med @Måns om att jag nog hellre vill se Världarnas Krig än Mad Max; åtminstone i betydelsen att byrrs invasion på olika sätt ofta bör stå i centrum av människornas tillvaro i ödelandet; några individer är förstås en konstant skräckslagen motståndsrörelse, andra samlar kanske byrrs högteknologiska sopor och säljer vidare, andra är spioner för byrr, andra en kult som dyrkar byrr som gudar, eller ”gör bot” och dessutom tvingar andra att ”göra bot” därför att byrr så klart är ett straff från Gud - en sorts egyptisk gräshoppssvärm, osv. Det här betyder inte att det inte ska finnas en gråare, mer allmänt ”mad maxig” vardag, med kamp för överlevnad bland ruinerna, och räknande av hur många patroner och hur många liter diesel man har kvar, där
man kan spela hela kampanjer utan att stöta på byrr, bara att byrr alltid ska finnas där i bakgrunden.

*

Det följande kanske inte alls är din kopp kaffe, eller funkar ihop med redan uttänkta koncept, men jag skulle gilla om du tar fasta på byrrs mystik genom att de i spelledarsektionen hanteras lite som vampyrerna i Night's Black Agents, dvs att de är öppna och modulära, eller vad man ska säga, så att varje spelledare själv får bestämma saker om deras exakta natur och motiv för att komma till jorden, med ett antal intressanta förslag över ett spektrum från att de är traditionella, insektioida independence-day aliens, till mer exotiska alternativ. Varför visar de sig inte för människor -- av bekvämlighet eller nödvändighet? Är deras biologi kolbaserad, kiselbaserad, transdimensionell? Är de drivna av kallt vinstintresse, eller är de själva flyktingar från någon ännu värre kraft ute i mörkret, eller något annat? Det vore gött att få sitta och bläddra bland en massa vitt skilda idéer och pussla ihop en egen, unik version av byrr inför en kampanj.

*

Jag gillar att spelet utspelar sig ett en sorts alternativ nutid, i synnerhet om det märks att det bara finns mänsklig åttio- och nittiotalsteknologi i de brinnande drivorna av skräp. Jag vet inte riktigt vad jag menar med det, eller hur det konkret ”märks”. Följande förslag är för gonzo för Wastelands, tror jag, och skulle behöva vara ett par (alltså ibland rätt många) snäpp mer realistiska och grå och tråkiga, men: det kan finnas underliga, hemmabyggda kvantdatorer och energivapen som består av byrrs avfall inkopplat i gamla klossiga PC-höljen eller Nintendoljuspistoler (jag sa ju att det skulle skruvas ner rätt många snäpp); kanske mer rimligt: det kan finnas ett hemligt kommunikationsnätverk av kassetband med budskap om hopp och uppror som skickas runt, eller flimriga och under hot om dödsstraff förbjudna VHS-kasetter som lär visa ett byrr-skepp som slås ut med en modifierad pansarvärnsrobot, och så vidare. Jag vet inte, jag har fel frekvens på min fantasi för att sätta Wastelands-stämningen rätt, men det kanske finns ett frö där någonstans. Att nittiotalet inte främst märks i frånvaron av viss teknologi, utan närvaron av annan, mer analog och långsam sådan.

*

Och det kan finnas något i en klimatapokalyps som skulle få spelets -- fasa, höll jag på att skriva, och ja, dess fasa och ångest, att kännas mer samtida och kanske intressant än den sedvanliga Mad Max-apokalypsen. Jag vet inte hur det skulle göras utan att bli liksom programmatiskt, men alltså ja tack till snöande aska från de evigt brinnande oljekällorna, och stigande vattennivåer, och fruktansvärda, bortomvärldsliga åskstormar som beror på byrrs industrier eller nåt vapen som de avfyrade under kriget.

*

Hoppas du kryar på dig och återfår skrivkrafterna. Sisu!

*
Edit: Eventuellt kul, eventuellt pretentiös referens att klippa ett citat ur:

 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Nu var jag aldrig SL i Wastelands och jag vet inte riktigt hur mycket som var officiella settingen och hur mycket som var vår SLs egna skapelse.

Byrr var för oss aldrig en del av äventyren men fanns alltid i bakgrunden som ett väldigt stämningsfullt hot. Det gillade jag, de ska vara obeskrivbara, odefinerade och inget som karaktärerna ska konfronteras med i första taget.

Sen gillade jag att karaktärerna inte var bundna i någon grupp. Det vill säga inte "ni är med i organisationen X som vill Y", utan att karaktärerna existerade mellan olika samhällen/organisationer och kunde göra uppdrag mellan dem som oberoende agenter. Lite som Clint Eastwood i A Fistful of Dollars. Det var lättare att hitta uppslag till äventyr och begränsade inte spelarnas agens.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Då Wastelands är och förblir Sveriges bästa rollspel genom tiderna så har jag väntat länge på detta! Allt annat borde läggas på is och detta borde få högsta möjliga prio, inte bara från Mekanurg utan hela rollspels-Sverige ;)

Som många andra så har jag aldrig använt mig av Byrr, dom är bara en förklaring till katastrofen.

Däremot tycker jag att det kunde vara intressant med lite utveckling på den fronten, så att liksom i Defiance ha utomjordingar bland människorna
skulle kunna vara intressant, kanske rent av en spelbar ras? Gillar man det inte så går det ju att välja bort som SL.

Miljökatastrofer är en annan aspekt som kan vara intressant om det görs något vettigt med det. Jag vill inte ha "förbjudna zoner".

Rollpersonerna i mina kampanjer var alltid bilburna vagabonder som hjälpte folk mot betalning i driv och ammo. Så fordon och regler för detta vore viktigt för mig.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Lite inspiration kanske finns att hämta från de tecknade serierna The Courier (Zenescope) och The Transporter (Europe comics) - båda postapo, med rejäla wastelands mellan överlevarplex efter virus o skit.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Hade det inte varit ballt om byrr var konstigare och påverkade livet på Jorden på riktigt oväntade sätt? Jag tycker att problemet med de flesta fiktiva rymdvarelser är att de inte är tillräckligt främmande. I verkligheten föreställer jag mig att det skulle vara mycket svårt att över huvud taget kommunicera och förstå varandra. Det glappet kan vara intressant att undersöka i ett rollspel.

Mad Max-komponenten är jag mer fundersam kring. Finns det inte redan många rollspel i den genren? Det hade varit intressant med någon annan typ av postapokalyps, som är mer kopplad till byrrs konstighet. Varför har de över huvud taget kommit till Jorden? Om settingen är hyfsat realistisk (vilket den inte behöver vara), så är de inte (som ödlorna i V) ute efter vårt vatten eftersom vatten går att hämta från världar utan liv. Kanske vill de istället ha genetiskt material i stora mängder? Mikrober, alger, fisk, koraller? Eller några ovanliga ädelmetaller som deras kroppar behöver? Styrs de av en stor biokemisk AI-gud? Har de för oss svårförståeliga instinkter som styr deras beteende? Kommunicerar de genom känslor och drömmar? Är deras rymdskepp drömtempel byggda av mangan och semi-intelligenta mikrober?

En intressant twist hade kunnat vara möjligheten att liera sig med byrr - och att det hade gett speciella fördelar (även regelmekaniskt). Jag tänker mig någon form av svårförutsägbar telepatisk och biologisk symbios med en hel svärm av varelser och kemrobotar. Den som gör det riskerar att bli styrd av byrr men kan också agera på helt nya sätt bland människor. Ungefär som att sälja sin själ till djävulen. Rent konceptuellt skulle det kunna handla om en symbiotisk process där man utvecklas stegvis - förslagsvis inte enligt ett på ett på ett förhand givet vis. Kanske någon form av framslumpad symbiotisk life path?
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
@Mekanurg Jag tyckte mycket om Defiance, trots dess brister, och tycker det är väldigt mycket Wastelands över den. Tycker alla säsonger är sevärda. Och ja, det skulle funka bra för Wastelands.

Överlag tror jag mer på Orson Wells Världarnas Krig än Mad Max. Jag tyckte alltid spelet var lite spretigt och inte riktigt höll ihop med både byrr och Max.
Jo, Orson Welles/HG Wells blir bra som inspiration. Världarnas krig betonar ju invadörernas främlingskap, omänsklighet och överlägsenhet. Toppmodernt bakladdad fältartilleri räcker inte långt mot dödsstrålar. TV-serien Falling Skies hör till samma postapok-subgenre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Jo, Orson Welles/HG Wells blir bra som inspiration. Världarnas krig betonar ju invadörernas främlingskap, omänsklighet och överlägsenhet. Toppmodernt bakladdad fältartilleri räcker inte långt mot dödsstrålar.
Fast HMS Thunder Child tar ut tre stycken! :)

”Red Weed”-grejen har jag alltid tyckt var effektiv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag tycker att Byrr är en USP för spelets IP. Utan Byrr är det bara Folkhems-nostalgisk Post-Ap, vilket snabbt blir stale. Jag skulle göra Byrr mycket tydligare i settingen och att de får agera förtryckande fascistockupationsmakt. Byrr är ovanliga utanför städerna eller produktionszoner och går oftast att undvika. Men i städerna är de överallt, med övervakning, iderliga ID-kontroller, angiveri, femtekolonnare och att dissidenter hämtas i natten. Och göra att Byrr blir en intressant art som går att förstå utan en massa backstory för spelarna kring bordet. Lite klassiska film-nazister.

Du får med en intresant dynamik med sabotageuppdrag, infilitration, flykter, jakter etc.

Vi körde 72x spelmöten i Wastelands när det begav sig. Och de vändor som gjordes in i plexen var bra kontraster till Volvo 240 och älgstudsare. Gav spelet mer djup och bredd.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag tycker att Byrr är en USP för spelets IP. Utan Byrr är det bara Folkhems-nostalgisk Post-Ap, vilket snabbt blir stale. Jag skulle göra Byrr mycket tydligare i settingen och att de får agera förtryckande fascistockupationsmakt. Byrr är ovanliga utanför städerna eller produktionszoner och går oftast att undvika. Men i städerna är de överallt, med övervakning, iderliga ID-kontroller, angiveri, femtekolonnare och att dissidenter hämtas i natten. Och göra att Byrr blir en intressant art som går att förstå utan en massa backstory för spelarna kring bordet. Lite klassiska film-nazister.
Jag håller med, det kan inte vara ett Wasteland utan Byrr. Inser att jag kanske var lite otydlig i hur jag skrev i inlägget innan. Byrr var definitivt en aktiv del av de äventyr vi körde, men som vi förstod dem så smutsade Byrr sällan ned sina egna händer. De höll sig lite avskilda och ingen vet egentligen hur många de är. De lät quislingar, förklädda robotar och Janissarer (tar namnet från minnet så det kan vara något annat de kallades) göra grovjobbet och förtryckandet.

Ingen av våra karaktärer fick se en Byrr och det fanns vissa konspirationsteoretiker bland oss som trodde att de åkt hem och det var en människa som tagit över makten och styrde genom att låtsas vara Byrr.
 
Top