Expert Partisan i korthet

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Warszawapakten invaderade Sverige i november 1981 som en följd av turbulensen kring U-137:s grundstötning utanför Karlskrona. Man slog till hårt och vann inledningsvis stora segrar på marken i Sydsverige. Men svenska krigsmakten är seg och tränad för fria kriget, dvs gerillakrig med uniformerad personal under korrekt militär ledning. Nu har det gått sex månader: grundkampanjen inleds i maj 1982. Warszawapakten ockuperar Götaland och Mälardalen. På ytan är dessa områden »pacificerade«. Kreml har installerat en quislingregering i Stockholm. Men striderna rasar vidare i Norrlands barrskogar. Ledarna i Kreml trodde inledningsvis att svenskarna skulle ge upp så snart pansarbrigaderna i Skåne slagits ut, men de börjar inse att så inte är fallet.

Grundkampanjen utspelas i Småland. DDR ockuperar den landsändan och förtrycket utövas av Stasi, en organisation med goda kunskaper om svensk mentalitet. Östtyskarna vill visa att de inte är som Tredje Riket, så i stor utsträckning följer de Genève-konventionen och krigets lagar. Spelarnas rollpersoner kan till exempel vara:
  • soldater, dvs plutoner improviserade ur spillrorna av brigaderna IB 11 (Växjö), IB 12 (Eksjö), IB 41 (Växjö) och IB 42 (Eksjö), av regementet Ing 2 (Eksjö) och av hemvärnet. De svenska soldaterna bedriver fria kriget i de småländska skogarna med attacker mot östtyska mål eller svenska quislingar.
  • spioner, huvudsakligen baserade i Växjö eller Kalmar, inom Stay Behind, väl förberedd svensk organisation som bedriver motstånds- och underrättelseverksamhet på ockuperad mark. (Spelets version av denna organisation blir dock helt fiktiv.)
  • civilister, dvs »vanligt folk« som strävar att klara vardagens vedermödor och ducka undan Stasis iskalla blick.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Alltså, det smakar rätt bra. Riktigt bra till och med.

Jag ser framför mig en HBO-serie-aktig kampanj där varje spelare har både en soldat i fält och en närstående "hemma". Och varje gång någon får ett brev så byter man rollpersonsuppsättning och spelar vad brevet handlar om.

Episkt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Stay Behind, väl förberedd svensk organisation som bedriver motstånds- och underrättelseverksamhet på ockuperad mark. (Spelets version av denna organisation blir dock helt fiktiv.)
En av mina favoritberättelser från svenska Kalla kriget var hur USA skickade William Colby (sedermera chef för CIA) till Sverige för att försöka få ihop en Stay Behind enligt sedvanligt Gladio-mönster med fascistkontakter och sådant, men omgående upptäcktes och blev tillsagd på skarpen hade att vi hade koll på det här själva redan, tack så mycket!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag gillar den svenska touchen på stay behind, bl.a. att man hade lokal i Thule-huset (Skandia) på Sveavägen i anslutning till riksintressanta bergrum och namn som ”Barbro-gruppen”.

//EvilSpook
 
Top