Nekromanti Expert eran

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
IMHO har DoD inte hållit kvalitén sen det var Expert som gällde.
Efter det försvann de bästa konstruktörerna, man började titta för mycket på utländska rollspel (många grejer i princip avskrivna) och ofta var dessa "förebilder" dessutom av lägre kvalitet än tidigare DoD regler och supplement.

Däremot måste jag framhäva att Svavelvinter med uppföljare fortfarande ÄR bland de absolut bästa rollspelsäventyr jag läst (man hinner en del på 18 år). Tyvärr är det ett arv som kunde förvaltats bättre...

Problemet under åren har varit att Äventyrsspel-Target games-vad dom nu heter nuförtiden ALDRIG kan bestämma sig för vare sig regler, spelvärld, miljöer eller stil. Ärligt talat har det verkligen saknats samordning, organisation, kvalitetskontroll och projektledning värd namnet för Drakar och Demoner serien. Man har inte ens tagit tillvara det som faktiskt varit bra och tex släppt nyutgåvor eller "2nd editions", utan istället skall man HELA tiden börja om från nästan scratch och jävlas med alla som faktiskt är trogna kunder (eller kunde ha varit det).
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Förhoppningsvis ny epok med DoD6!

Jag hoppas mycket på DoD6, som i mitt tycke är den bästa versionen sedan EDD, om inte bättre...

Jag måste då fråga hur det är med den där "nostalgiska känslan", oftast tycker man ju att det som gav en starkast intryck är bäst (gäller nästan vad som helst). Tror att den betyder rätt mycket i detta sammanhang.

Jag kan iallafall ibland plocka upp "grundernas grundbok" och läsa i den, inte för att den är "bra", utan för att liksom lite minnas hur det var förr, då allt var bättre och roligare.


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nostalgins kraft...

"IMHO har DoD inte hållit kvalitén sen det var Expert som gällde."

Tja, jag skulle, när jag sitter och tittar tillbaka, faktiskt vilja säga tvärtom: DoD är lika halvbra som alltid. Expert hade en del skumt förklarade regler, och de har hängt med sedan dess. Den mest samordnade utgåvan var paradoxalt nog DoD Chronopia. Utländska förebilder har aldrig saknats heller: första utgåvan var en direkt översättning av Basic Role Playing och dess fantasymodul.

Handen på levern: i mångt och mycket beror myten om DoD Experts (eller DoD'91s) förträfflighet på nostalgi. Sådant har jag lämnat bakom mig sedan länge (dessutom började jag redan med version 1, dvs fyra år före Expert-eran). DoD är som det alltid har varit, ett överambitiöst Basic Roleplpaying-derivat med på tok för nostalgiska fans.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jo det vore jättekul...

... om riotminds kunde göra det av DoD som de tidigare aldirg lyckades med. Dvs ett bra fantasyspel med genomgående bra kvalitet och lite sammanhang. Men även att de inte växlar riktning hela tiden och klipper av banden till tidigare versioner när nästa kommer osv.

Vad gäller nostalgin så stämmer det säkert till stor del (jag minns verkligen när expert kom och var nytt, så j-a häftigt! sparade hur länge som helst för att köpa det, och OJ vilken läcker fräsch box :gremwink: men vem kan i ärlighetens namn säga att DoD 4 (eller vilken de var som de buntade grundreglerna med expert) med den fåniga anktjuven och förstörda yrkena (fast flera bra moduler) och chronopia var bättre?

Jag skulle nog hellre vilja ha fram att när Expert kom (85) så var det extremt bra kvalitet och känsla för den tidens rollspel, särskilt om man ser internationellt (engelskspråkigt), men när 91' kom och sedan Chronopia, tja då var det inte lika lysande i "konkurrensen" längre (och i mina och många med migs ögon sämre än tidigare).

Om jag ska va elak också kan jag säga att vad jag sett av de senaste DoD versionerna, Chronopia o DoD6 (som jag inte mer än bläddrat i men avstått från att köpa) så har de inte alls hängt med utvecklingen av rollspel på Engelska. Det är snyggt och fint, men lite taffligt till innehållet. Språket är inget vidare heller ärligt talat. Fast jag är beredd att ge DoD6 en chans och vi får hoppas att det dyker upp lite bra moduler/äventyr/kampanjer värda namnet. Det var ett tag sen jag spelade ren fantasy, men har mått bra på CoC och Pendragon...
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Re: Jo det vore jättekul...

Jag tror att det är/var mer än vi två som är/var trött på allt "osammanhängande" som följde DoD91 och Chronopia, jag tycker att första delen av andra stycket på sidan fyra (IV) i DoD6 säger en hel del om hur våra vänner på riotminds tänkte innan de satte igång;

"Vår första diskussion om den 6:e utgåvan handlade varken om nya regler, raser eller yrken. Den handlade om rent filosofiska frågor som varför vi spelare och hur vi vill spela rollspel"

Vi får vänta och se hur det blir, tycker att det behövs en rejäl guidning om hur DoD6 skall spelas, vi "lite yngre" är ju i princip hjärntvättade med "high-tech" fantasy, och det är som jag har fattat den de vill komma ifrån.

Jag förstår att inte alla orkar/vill hämta inspiration genom att låna sagor på biblioteket.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
... överdrivs lätt

Nja, jag vet inte om du läste hela mitt inlägg (jag kanske var lite otydlig) men poängen var mer att kvalitén jämfört med konkurrensen var betydligt bättre förr. Vilket jag inte går med på skulle vara någon slags "löjlig" nostalgi. F.ö. ett väldigt bekvämt ord att slänga sig med...

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>"DoD är lika halvbra som alltid. Expert hade en del skumt förklarade regler, och de har hängt med sedan dess. "<p><hr></blockquote><p>Du motsäger i princip dig själv med detta uttalande (i alla fall enligt min diskussion innan). I mitt tycke blir ju spelet SÄMRE med tid om man inte åtgärdar dess fel och brister. Det gäller att hänga med i utvecklingen. Precis som om en gammal PC 386a skulle vara lika halvbra idag som den var då *S*... Däremot gör det inte en modern pentium III bättre i grunden då vi fortfarande lever kvar med i princip samma idiotarkitektur och makalöst prestandanedsättande bakåtkompatibilitet. Dessutom har pIII betydande konkurrens i AMD varianten, ppc, risc o dyl.

Att Chronopia är fin och samordnad håller jag med om, men det är definitivt inte samma sak som kvalitativ? Men vad de gjorde med den var ju att försöka lägga ALLT det gamla bakom sig och göra det "intet värt".

I övrigt är jag inget fan av DoD (föredrar andra spel sedan mycket mycket länge) och jag har också spelat sen första översättningen av "basic roleplaying" utgåvan vilket på intet sätt gör en bättre (eller sämre). Men idag har jag inte mycket till övers för det "skräpet".

Vad gäller ambitionsnivån får jag be att säga det omvända, ett underambitiöst och slarvigt projekt, mycket hobbydrivet med på tok för godtrogna fans som accepterar vad fan skit som spottas ut. Så värst mycket överambitions såg man inte till förrän Chronopia.

Att sedan slå basic roleplaying i huvudet på DoD har man gjort sen det var i princip nytt, men å andra sidan ligger lite väl mycket av systemet kvar. Mycket försvann dock i och med Expert. Det är inte så konstigt att varenda spelgrupp har ett par ton husregler...

För skojs skull kan man ju ta en titt på ADD och jämföra så kan man ju se vilket spelsystem som utvecklats mest *flin*.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ... överdrivs lätt

"Det gäller att hänga med i utvecklingen."

Vetefaen om det har skett någon större utveckling. Sedan mitten på 1980-talet har det inte tillkommit något särskilt unikt i regelväg, och folk gör lika skumma regelsystem då som nu. Tre stora skillnader finns dock:

1) DTP och datorer har gjort det möjligt för vem som helst att producera rollspel.
2) Rollspel har en tendens att vara bra mycket smalare nu.
3) "Professionella" rollspel är bra mycket mer välproducerade.

Men världar och regler är lika skumma och fulla av fel då som nu. Och jo, jag vill nog hävda att Catastrophia är kvalitativt. Däremot är det inte min tekopp, vilket dock inte har något som helst att göra med kvalitet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Re: Nostalgins kraft...

Drakar och Demoners storhet, tycker jag ligger i detta "halvbra" som Krille skriver, DoD är det första rollspelet för många (mer om det senare), oftast köpte man det för att det hade en häftig utsida, eller så hade kompisen berättat om att det fanns ett "coolt" svärd i boken...
Sedan har dessa 13åringarna som en gång dreglade över boken utvecklats, man spelar andra spel, man snor ideer... det finns väl inte en DoDgrupp som är lik den andre. Reglerna, man brydde sig inte om dem då, man formade spelet hur som man ville ha det, och gör det fortfarande, man har det bra, varför ändra? -så tänker många.

Visst med handen på levern, pojken har blivit man och vill tillbaka till rötterna, nostalgi så att det skvätter om det, men att kalla det för "ett överambitiöst Basic Roleplaying-derivat" är enligt min åsikt väldigt fel, jag tror inte heller att folk spelar det bara för att det är "DoD" och att reglerna är superbra, utan för att DoD är ett sådant spel som är så enkelt att forma efter hur man själv vill ha det. Tycker att det är bra det som riotminds poängterar gång på gång på gång att reglerna inte är regler utan "förslag", alldeles förlite sådant i de andre versionerna.

Detta fenomen tycker jag man kan tydligt se på "forum.nu", massor med olika viljor på detta DoD-forumet (lär väl inte bli bättre med DoD6), medans det är lite annorlunda stil på de andre forumen.
Jag tycker det bara är kul/interessant, speciellt tydligt märker man se det om man jämför Eons forum och DoDs forum.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: ... överdrivs lätt

Hehe, det är ju mer eller mindre det jag säger ;))
Fast det finns bättre och renodlade och smidigare regelsystem nu än då (WW för att ta bara ett ex). Men tunga "drakar" som "drakar" och demoner och advanced dungeons & "dragons" har ju inte direkt blivit bättre rent systemmässigt :gremwink:.
Det där med utveckling är det fler än DoD som behöver bättra på. Själv har väl varenda SL filat på regelsystem som de varit mer nöjda med och gett dem större exakthet/realism/smidighet/whatever än DoD men det är ju det som är det fina med rollspel, man gör som man vill :gremwink:. Faktum kvarstår, jag har högre krav nu än vad DoD kan leverera i de senare inkarnationerna.

Dina tre punkter är definitivt mitt i prick, vilket faktiskt gör en lite småsugen att gräva fram alla gammal skit man har i dussintalet pärmar och se om man faktiskt hittar nåt värt att dela med sig av... Eller skapa nåt helt nytt.

Smaken är som baken... kluven (med en köttyxa)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett styck vrålgarv (OT)

"Fast det finns bättre och renodlade och smidigare regelsystem nu än då (WW för att ta bara ett ex)."

Pffftsrpl...bwaHAHAHAHAHAHA!!! Jösses, jag tror jag dör!!! Storyteller-systemet renodlat och smidigt??! Schiiizuz, grabben, dra den om Jesus och barnvagnen också...

- Krille, torkar tårar och bryter ihop garvande igen
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
hahaha

Det är kul att du visar dina mogna och trevliga sidor. Men tja, vissa har smaken i baken...
Själv föredrar jag fortfarande gamla hederliga Pendragon som klår DoD i det mesta rent spelmässigt :gremwink:. Men det kom ju rätt tidigt (om inte tidigare än expert)...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En liten förklaring (fortfarande OT)

Osaken till vrålgarvet är att enda sättet att få Storyteller snabbt och smidigt är att ignorera det. Och i så fall är till och med Phoenix Command snabbt och smidigt - man behöver ju bara ignorera det... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Popularitet och livslängd...

Flera poänger där... Det kan väl anses som mer eller mindre bevisat att ett spels (eller annan konsumentprodukt) popularitet och livslängd har litet eller inget att göra med hur "bra" eller "kvalitativt" (enligt "proffstyckarna) systemet är (vilket ADD är ett fint bevis på) utan snarare hur många som kan ta det till sig och hur det exponeras.
Jämför med vilken film som helst, tv-program, vhs/betamax, u-name-it.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: En liten förklaring (fortfarande OT)

Personligen har jag inte haft de problemen. För mig har det varit enkelt, exakt (inom sina ramar), snabbräknat, smidigt, tillräckligt abstrakt för att inte paja känslan, tillräckligt nära realism för att inte paja känslan samt oerhört enkelt och smidigt att som SL styra för extremt bra "storytelling". Systemet passar spelen oerhört bra. Allt detta känns som solklar evolution för mig.

Sen tycker säkert vissa att det ju finns närmare exempel, eon, gemini, gondica och allt vad de heter...

Jag är väl inte heller den som skall kritisera då det jag själv helst spelar är som sagt Pendragon och även Call of Cthulhu (som inte ändrats i princip alls senaste 15 åren).

Jag kanske är en sån där hemsk nostalgiker i alla fall...
 

Tzar

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
1
Location
Stockholm
Tjena

jag har läst eran lilla debatt om DoD och så, jag vill bara uttrycka min lilla åsikt angående DoD91 och Expert då jag tycker att det är "det bästa svenska" fantasy spelet som tillverkats än så länge, det jag inte gillade med Chronopia (f´låt för att jag säger dess namn) var att regel buggarna var för många, man kunde göra en halvgud från början, problemet som jag ser det, är att man har skapat ett spel, gjort tilläggs moduler (utav helvete) vilket har varit ok, men det bittra med det hela är att var ca 5 år så kommer det en ny värld, nya regler, nya monster, osv, jag tyckte om Expert för att det tog en evighet att bli bra på ngt, så när du väl blev bra så belönades det, till skillnad från DoD91 (som visserligen hade kvar delar av det, men förstördes då Hjältarnas Handbok utkom) men det funkade, sen kom chronopia, och förstörde allt, svartfolk, alver och dvärgar, människor i samma stad, ööh jorå så att.....
det är som att stoppa in israeliter, palestiner, kurder, turkar,indier,pakistanier, finnar och ryssar i ett rum på svalbard och 300 ton med sprängmedel, hey det funkar inte.....
det "enda" som jag gillade med chronopia var tilläggsmodulerna, det var ett koncept dem kunde har fortsatt med och det hade funkat, för det var ngt som var bra med Ca, speltankarna bakom, rökmagi, olika dvärgklaner, osv....
DoD6= NEJ!!!
kalla det vafaan dem vill men inte DoD, det är helt annat spel, det har inget med DoD att göra, tagit bort svartfolken och gjort trollen snälla, yrkesnivåer (=Add), Stridssystemet är juh som kopierat från Eon/Viking, nja kanske inte men nästan, vet ngn hur lätt man dör i viking, (det finns inte ens plats för sl-snäll slag), nää back to the roots, fast med en dammvippa istället för en renoveringsarkitekt.

Tack!!!!

Tz
 

Littel Horror1

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
6
Det största probleme som jag ser med DD systemen är att dom gav ut tonvis med regler efter expert och tonvis med bakgrunds mtrl(vilket i och för sig är bra) men inga äventyr knappt det avstannade nästan helt. Vilket är en stor nackdel för nya spelare och såna som jag själv lata spelare. och när dom väl bemödade sig att ge ut nått äventyr så var det avpassat för spelar karatärer utöver det valiga ( dom var väl tvungna så man fick nån användning an hjältarnas hand bok antar jag (*flin*)
 
Top