Nekromanti [Expert] Ang. magikers FV i besvärjelser...

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Liten teknisk fråga...

När man räknar fram en magikers FV i en besvärjelse (dvs. SPI - SPI-kostnad), ska den SPI-pool från vilken kostnaden dras då vara lika med magikerns grundegenskapsvärde i SPI + de SPI-poäng som magikern fått via sitt FV i Vitnerlära, eller ska FV baseras enbart på Grundegenskapen eller enbart på SPI-poängen i från vitnerläran?

är jag helt fläpp? jag finner nämligen inget entydigt svar...

/globbe... förvirrad
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
En trollkarls FV räknas ut genom att ta SPI-poängen (alltså grundegenskapsvärdet + SPI-poängen från vitnerlära) minus kostnaden som du sa första gången.

Detta är i alla fall så vi kör... Det betyder att en trollkarl nästan garanterat kommer att lyckas med sina enklare besvärjelser mycket tidigt och sedan kommer han att arbeta sig upp succesivt tills han lyckas med allt. Mycket bra tycker jag.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
det innebär isåfall att en nyskapad karaktär med SPI 16 och Vitnerlära 7 borde ha en sammanlagd SPI-pool på runt (16+14) 30, och därmed automatiskt (mer eller mindre) lyckas med alla besvärjelser med en kostnad på 10 eller mindre.. stämmer detta?

/globbe som vill vara helt säker (innan han modifierar systemet :gremsmile:)
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
SPI 16 och Vitnerlära 7 borde ha en sammanlagd SPI-pool på runt (16+14) 30

Ja, det borde det väl vara skulle jag tro. Har inte boken själv och kanske inte läst det så jättebra så du kanske inte ska lita helhjärtat på det. Men du får också notera att han, om han lagt så mycket på vitnerlära, kanske har mindre FP att sätta ut på vintermemorering, l/s besvärjelsekonst, besvärjelsekonst och allt annat som hör en trollkarl till.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
En magikers Totala Spipoäng - Besvärjelsens kostnad = FV i Besvärjelsen (enligt experts regler).
Exakt, men är SPI-poäng bara de poäng som magikern fått genom de slag som hennes FV i Vitnerlära gett henne, eller inkluderar de även hennes SPI-grundegenskap? Detta var kärnan till diskussionen som uppkom på förra spelmötet. (Det står ju trots allt på sidan 90: "tänk på att skilja på grundegenskapen spi och spi-poäng när ett slag....", vilket indikerar att det är två olika saker...)

/globbe, som har skrivit om större delen av magi-systemet nu iaf... :gremsmile:
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Nej spi och spi pollen lägs inte ihop

Jo, det måste de göra. Totala SPI-poäng måste vara grundegenskapen SPI adderat med alla poäng från Vitnerlära. Annars så skulle en ganska misslyckad trollkarl enbart ha 1T8+3 (?) spirituspoäng att kasta besvärjelser med i början och det går ju inte för sig... :gremlaugh:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Antalet SPI poäng du har från början är lika med grundegenskapen SPI SPI-Poäng. När du sedan höjer vitnerlära ökar desas SPI-poäng.
Alltså, värdet i grundegenskapen SPI anger hur många SPI-Poäng du har ing grunden, innan ökningar.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag sitter och funderar på hur det är med den där skumma Vitner tabellen. Ska man addera slagen allt eftersom man blir bättre i färdigheten? Dvs 1T8+3 + 1T8+3 osv, eller?

Men om man gör så så blir CLB konstigt för det ska minsan inte adderas utan bara "läsas av".
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
När du stiger i FV i den färdigheten ökar ditt antal SPI-Poäng enligt tabellen permanent. Du får efter den ökningen beräkna om dina FV för besvärjelserna.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
jag tycker detta leder till en tråkg obalans på det viset att trollkarlar relativit tidigt når en nivå där de mer eller mindre automatiskt lyckas med sina havitner-besvärjelser, men bara kan kasta dem ett fåtal gånger innan deras SPI-pool tar slut. Därför har jag ändrat systemet så att FV i varje besvärjelse nu beräknas som

[(Grundegenskap-SPI+FV i Besvärjelsekonst)-Besvärjelsens SPI-kostnad]

Detta leder till att en typisk magiker motsvarande lärlingsnivå automatiskt lyckas med havitnerbesvärjelser med en kostnad under 6, vilket jag tror kommer att göra magiker roligare att spela.

För att väga upp det andra problemet med antalet försök innan SPI-poolen tar slut har jag skapat regler för hur en magiker kan binda extra SPI-poäng i stavar o liknande. Dessa kompletterar magikerns inneboende pool, vilken alltså fortfarande är lika med

(GE-SPI+SPI från vitnerlära-slagen)

Denna förändring leder till att det alltså är svårare att lyckas med sin magi, men att man i gengäld får fler försök. Jag tycker detta gör själva spelandet roligare.

Jag bör nog också tillägga att vi inte har testat detta systemet fullt ut ännu... :gremsmile:
 
Top