Nekromanti "Experimentvärldar"

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Rollspel ger många möjligheter att experimentera med mer eller mindre konstiga alternativa världar, något som de flesta spelare jag känner provat på.

Jag är lite nyfiken på vilka sådana ideer folk har testat och hur väl de fallit ut.

Tillåt mig exemplifiera med min experimentkampanj "Planet hollywood":

Denna värld tillkom då vi sedan en längre tid spelat i en annan kampanj och jag ville ha något man kunde skjuta in som omväxling när spelledaren i den andra kampanjen inte hade tid/ork/lust att spelleda.

Kampanjen är vagt inspirerad av TV-serien Quantum leap och film i allmänhet.

Den inleds med att karaktärerna råkar vänta på samma flyg (i USA) som blir inställt. De känner inte varann. De sätts på en minibuss i stället. Beskrivning av tråkig resa. Helt plötsligt faller kusken av diligensen med en pil i bröstet och de omringas av indianer. Med andra ord, de är helt plötsligt i vilda västern.

Efter indianöverfallet lyckas de ta sig till en stad (Tombstone så klart) och upptäcker att folk ser dem som familjen Clancy. Mitt under en shootout växlar miljön igen till en gangstershootout.

Min tanke var att ha ungefär ett "hopp" per spelmöte och avsluta speltillfället med en cliffhanger.

Jag hade tänkt hoppa ganska fritt mellan olika genrer, och varje genre har sin egen "verklighet" (tar man in på motell så är Norman Bates ägaren, kör man lättköpt dussinkomedi finns det gott om bananskal och missförstånd, kör man heroisk krigsfilm lönar sig frontalattacker, kör man realistisk krigsfilm så lönar de sig inte, kör man deckare så erkänner skurken när han hjälten berättar hur allt hänger ihop, självklart är mannen otrogen i gråtdramat, självklart kan tjejen som levererar pizza tänka sig "alternativ betalning" i porrvärlden och så vidare).

Hela iden bygger på att såväl spelledare som spelare har ett visst filmintresse, eftersom allt bygger på igenkännande och humor kring klicheer.

Jag har ingen aning om varför spelarna egentligen börjar hoppa runt i filmverkligheter, men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Det bara behövs som förklaring till gimmicken, det påverkar inte spelet.

Erfarenheter.

Ganska lyckat, men av orelaterade anledningar blev kampanjen skrinlagd ganska snart.

Problem:

-Lättsamt, inte så seriöst.
-Ett skapligt mått filmkunskap krävs.
-Kräver ett flexibelt och anpassningsbart spelsystem. I mitt fall så var det GURPS med mitt skadesystem, vilket var mitt förstahandsval i vilket fall och därför ingen nackdel.

Fördelar:

-Lättsamt, inte så seriöst.
-Kräver mångsidighet av spelare och karaktärer.
-Kräver inte mycket förberedelser, bara välj en genre och gör en överdrift på den. Egentligen räcker en drös lösa ideer och improvisation finfint.
-Klichedrivet ger gott igenkännande.
-Enkelt att hålla rätt på, låga krav på logisk konsistens.
-Lätt att hitta inspiration.
-Anpassningsbar efter stundens önskemål. Vill man ha meningslöst kul kör man college-komedi, vill man ha skräck så snor man lite King, vill man ha action plockar man Die Hard, vill man ha SF så snyter man Star Wars/Star Trek, vill man ha Vietnam tar man Apocalypse now & Full metal jacket och så vidare. Man behöver inte ha längre plan framför sig än ett halvt speltillfälle och knappt ens det.

OK. Det var en av mina udda-världar. Vad har ni kört för experiment?
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Hmm... det påminner om en serie jag läste för länge sedan, som heter "Universial soldier", dock ej relaterad till filmerna. där blev huvudpersonen styrd av makten igenom att alternera personens uppfattning så att när han kom i kontakt med ett mål som skulle dödas gav de honom en sådan bild som stämde in på verkligheten men förvriden. så en gång var han gangster och en annan gång en indian, osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Hur tråkiga är ni egentligen?

Nästan 200 läsningar och ett svar.

Spelar ni bara standard okreativa, "direkt ur kartongen"-kampanjer?

Ni måste väl ha provat någon "Tänk om", underlig parallelldimension, spela som talande fabeldjur, undervattensvärld eller något annat udda, åtminstone som oneshot?

Visa nu hur kreativ/sjuk (välj själv) fantasi ni har!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ca 200 på en skala

"Ni måste väl ha provat någon "Tänk om", underlig parallelldimension, spela som talande fabeldjur, undervattensvärld eller något annat udda, åtminstone som oneshot?"

Liksom, måste man vara brutalabsurd för att vara kreativ?

Jag brukar åtminstone hålla mig till en värld åt gången. Att byta värld var femte minut är bara brutalförvirrande. Det kanske kan funka om man knaprar LSD till middag eller lider av brutala koncentrationssvårigheter, men det är ingenting som jag har lust att göra till vardags.

Själv nöjer jag mig med sådana knasigheter som att låta brittiska armén och flygvapnet hjälpa Kardien, Goiana och Zorakin att kriga mot Häxmästaren i Svarta Tornet på Aidne-halvön. Rule Britannia!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ca 200 på en skala

Liksom, måste man vara brutalabsurd för att vara kreativ?
Nejdå, men det kan vara kul som omväxling.

Att byta värld var femte minut är bara brutalförvirrande.
Tja, jag hade faktiskt tänkt hålla det till ungefär en gång per spelmöte. Dessutom genomsyras det hela tydligt av ett övergripande filmtema.

Själv nöjer jag mig med sådana knasigheter som att låta brittiska armén och flygvapnet hjälpa Kardien, Goiana och Zorakin att kriga mot Häxmästaren i Svarta Tornet på Aidne-halvön. Rule Britannia!
Precis, det är sådana saker jag vill höra!

Ingen som spelat något i stil med "Watership down" ("Den långa flykten" på svenska), "Being John Malkovich", "Brasil" eller någon annan annorlunda värld.

Det finns iofs några kommersiella produkter jag skulle klassa in i den här kategorin, exempelvis Paranoia (som är SF med en underbart skruvad twist) eller Kult (där hela världen bara är en illusion för att hindra oss att se verkligheten).

Jag är dock mer intresserad av vilka egna nyskapande alster ni åstadkommit.

Det behöver inte vara jättekonstigt eller humoristiskt, bara tillräckligt annorlunda för att inte vara en omtuggning av något annat.

Ett annat exempl jag planerade men aldrig påbörjade var att jorden passerar ur det fält av magifattighet den befunnit sig i de senaste årtusendena. Men min twist var inte Shadowrun/modern fantasy. I stället får människorna kraftfulla mentala förmågor de inte kan kontrollera (eftersom den förmågan evovlverats bort under perioden utan magi). Mardrömmar och fobier manifesterar sig fysiskt. Självklart kan det finnas ett monster under sängen. Manifestationerna drivs av det undermedvetna och allt bottenslam som finns där rörs upp. Drömmar är farliga. Folk vågar inte sova och tar vad preparat de kommer över för att vara vakna. Paranoian sätter in, vilket gör allt ännu värre. När det verkligen finns saker att vara rädd för så blir fobierna starkare och problemen växer. Mental disciplin blir ett överlevnadskrav i en värld där det blir allt svårare att upprätthålla mental disciplin. En mörk undergångsvärld tänkt att spelas som en kortkampanj på en handfull speltillfällen.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Drömmar

"I stället får människorna kraftfulla mentala förmågor de inte kan kontrollera (eftersom den förmågan evovlverats bort under perioden utan magi). Mardrömmar och fobier manifesterar sig fysiskt. Självklart kan det finnas ett monster under sängen. Manifestationerna drivs av det undermedvetna och allt bottenslam som finns där rörs upp. Drömmar är farliga. Folk vågar inte sova och tar vad preparat de kommer över för att vara vakna. Paranoian sätter in, vilket gör allt ännu värre. När det verkligen finns saker att vara rädd för så blir fobierna starkare och problemen växer. Mental disciplin blir ett överlevnadskrav i en värld där det blir allt svårare att upprätthålla mental disciplin."

Det där tycker jag låter jättetufft! Har haft liknande fantasier själv, fast inte riktigt så omfattande :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ca 200 på en skala

"Ingen som spelat något i stil med "Watership down""

...har du missat Bunnies&Burrows? :gremwink:

Fast personligen så föredrar jag Usagi Yojimbo, Albedo eller möjligen Furry Pirates när det gäller pälsingar i rollspel.

"Jag är dock mer intresserad av vilka egna nyskapande alster ni åstadkommit."

Det av mina egna alster som jag är mest nöjd med är nog Yes, Master!, tätt följt av Playelf. Det var lagom knas för min del.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
*svävar i rymden*

Jag började på (och gav upp) en spelvärld som bestod av ett antal öar som svävade fritt i ett kompakt mörker. Enda sättet att ta sig mellan dem var genom teleportation, eftersom man inte kunde se från en ö till en annan (så man visste inte var de låg i förhållande till varandra) och om man gav sig ut i mörkret blev man automatiskt desorienterad och illamående. Det var ganska kul :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ca 200 på en skala

...har du missat Bunnies&Burrows?
Jag har det (i GURPS-versionen). Har dock inte spelat det och var nyfiken på vad folk hade för erfarenheter.

Det av mina egna alster som jag är mest nöjd med är nog Yes, Master!, tätt följt av Playelf. Det var lagom knas för min del.
Yes, Master vet jag för lite om, PlayElf passar utmärkt i den här kategorin (och Macho Women With Guns för den delen).

Jag tycker att det är kul att (ibland) utforska udda möjligheter via rollspel (nej, fortfarande inte något snuskigt!).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: *svävar i rymden*

Jag började på (och gav upp) en spelvärld som bestod av ett antal öar som svävade fritt i ett kompakt mörker. Enda sättet att ta sig mellan dem var genom teleportation, eftersom man inte kunde se från en ö till en annan (så man visste inte var de låg i förhållande till varandra) och om man gav sig ut i mörkret blev man automatiskt desorienterad och illamående. Det var ganska kul
Det fanns ett datorspel (strategi) på liknande tema, med undantag för att man kunde se mellan öarna och till viss del navigera dem.

Krigiska riken kan då söka upp och anfalla andra riken!

Ett sånt här spel skulle kunna fungera som intrigspel, där spelarna är bland de styrande och det förekommer sabotörer, spioner och annat som bereder vägen för attacker. Allianser med andra öar är viktigt, dessa allianser är naturligtvis måltavlor för attacker. Resurser kan vara ojämt fördelade mellan öarna, vilket kräver handel eller plundring.

Kanske till och med en profetia att en gång ska alla öarna förenas till en enda värld, så att man många tusen år framåt i tiden knyter ihop det till vår värld?

blev man automatiskt desorienterad och illamående. Det var ganska kul
Jag har nog lite högre krav på underhållningen... :gremcrazy:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Ca 200 på en skala

"Fast personligen så föredrar jag Usagi Yojimbo, Albedo eller möjligen Furry Pirates"

Vad jag vet handlar både Usagi Yojimbo och Furry Pirates om humanoida, människostora pälsdjur (eller i Yojimbos fall även en del andra djur), medans Watership down handlar om riktiga kaniner och djur.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Drömmar

Det där tycker jag låter jättetufft! Har haft liknande fantasier själv, fast inte riktigt så omfattande
Det som fick mig att avstå (bortsett från lathet) var att jag tror att det skulle vara svårt att få den rätta känslan. Det skulle bli lite mycket som en dålig drogtripp i stil med "Den nakna lunchen" (som i och för sig är helt OK, men inte skulle funka så bra som spel).

Men jag gillar det mörka i iden. Man är sin egen värsta fiende (även om konkurrensen är stor). Det ger dessutom en helt ny innebörd till "We have nothing to fear but fear itself"...

Kanske jag kör den så småningom, iden är sund. Den behöver bara lite puts och genomtänkta styrmedel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Såhär tråkig

Så tråkig att jag höll på att ge vettiga svar men sen bestämde mig för att använda mitt fansin för att publicera dem innan de kommer ut på forumet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Såhär tråkig

Så tråkig att jag höll på att ge vettiga svar men sen bestämde mig för att använda mitt fansin för att publicera dem innan de kommer ut på forumet.
Du ska inte vara så sniken. Tänk på hur det gick för Scrooge! :gremshocked:

Jag tror att du inte har några ideer, det är något du bara säger för att verka ball och få fler kompisar. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Se, du kan ju om du vill!

Den var ju skitkul!

Skjutvapen mot magi. Spännande kombination. Två länkade krig, intressant.

Jag fick lite flashbacks till Stargate och SG1 när jag läste det, men jag gillade det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Se, du kan ju om du vill!

"Jag fick lite flashbacks till Stargate och SG1 när jag läste det, men jag gillade det."

Stargate var inte ens påtänkt när vi spelade kampanjen. Däremot hade vi läst Kampen om Coramonde och En Amerikansk Yankee i Kung Arthurs Hov.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Såhär tråkig

Hur många kompisar får man i genomsnitt för varje rollspelsidé? Och kan man göra nåt speciellt för att få en generös och rik kompis?
 
Top