Experience och Adventure Points i The One Ring

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
I The One Ring funkar det så att man får 1 Experience Point och 1 Adventure Point för ungefär varje timme man tillbringar runt spelbordet. Det tycker jag är en rimlig mängd. Men exakt vad rollpersonerna gör eller vad de är med om påverkar inte mängden poäng. Ej heller påverkar hur mycket tid som förflutit in-game på detta antal.

Efter att ha spelat Svärdets sång så började jag emellertid undra om man inte skulle kunna låna sättet som Erfarenhetspoäng delas ut därifrån. I Svärdets sång går man i slutet av varje session igenom en checklista med frågor av typen "Har du under det senaste spelmötet..." där varje jakande svar ger en Erfarenhetspoäng.

Jag har klurat lite på en liknande lista med frågor (en del har jag t o m snott rakt av) mer passande The One Ring. Vad tycker ni? Är det en bra idé? Om ja, är det för många/för få frågor? Eller är det fel frågor? All input tas tacksamt emot.

EXPERIENCE POINTS

Har du under det senaste spelmötet…


…deltagit? +1

…genomfört en Journey? +1

…deltagit i ett Council? +1

…använt en Skill som är Favoured? +1

…använt en Distinctive Feature? +1



ADVENTURE POINTS

Har du under det senaste spelmötet…


…deltagit i en strid på liv och död? +1

…varit med om att besegra en varelse med Might 2+? +1

…blivit Wounded? +1

…använt Hope? +1

…varit med om en annan rollpersons död? +2

…använt Fellowship? +1

…slagit ett Shadow Test? +1

…besökt en anmärkningsvärd plats för första gången? +1

…gått in i ett Perilous Area? +1

…varit med om att hitta en Hoard? +1-3

…varit med om att hitta en Marvelous Artefact? +1

…varit med om att hitta ett Wondrous Item? +2

…varit med om att hitta ett Famous Weapons/Armour? +3

…varit med om något episkt? +1-3
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Intressant. Men vad gäller adventure points ser det ut att kunna bli en lavin. Det lär väl inte vara helt ovanligt att någon
  • använder Hope (+1)
  • i samband med att de besöker en adventure site (+1)
  • som ligger i ett perilous area (+1)
  • där ondskan härskar (+1),
  • hamnar i en strid (+1)
  • och hittar en hoard (+1)
vilket ger 6 adventure points.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Intressant. Men vad gäller adventure points ser det ut att kunna bli en lavin. Det lär väl inte vara helt ovanligt att någon
  • använder Hope (+1)
  • i samband med att de besöker en adventure site (+1)
  • som ligger i ett perilous area (+1)
  • där ondskan härskar (+1),
  • hamnar i en strid (+1)
  • och hittar en hoard (+1)
vilket ger 6 adventure points.
Även om det ligger i det övre spannet så är 6 adventure points är inte så fasligt mycket för en sittning. Och en hoard hittar man knappast varje spelmöte. Och vad är den där poängen för att ”ondskan härskar”? Faller det under att det skulle vara episkt?

Men visst, jag förstår vad du menar. Listan över AP är lång och skulle man lyckas pricka in alla så rackar man absolut upp poängen. Men jag menar att det ändå borde ske så sällan att om och när det väl skulle inträffa så kan man bjuda spelarna på det. Eller missbedömer jag poängmängden tror du?
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Jag kan inte bedöma sådant :).

Man kan ju också tänka sig att LM har listan som rådgivande snarare än ”hård”, så undviker man att det flippar ut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Intressant system. Jag har bara provat ett liknande i Mutant År noll men där funkade det bra.

Min initiala intryck från genomläsningen av grundspelet är dock att xp-utdelningen är ganska generös och att RP därför kan komma att slå i "taket" ganska snabbt (inte rent mekaniskt men i termer av chansen att klara TN). Så jag hade nog inte gått på något som ökar antalet xp totalt sett. Men det kan så klart vara en felbedömning av systemet
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Intressant system. Jag har bara provat ett liknande i Mutant År noll men där funkade det bra.
I Svärdets sång funkade det utmärkt. Det är liksom därför jag snodde det.

Min initiala intryck från genomläsningen av grundspelet är dock att xp-utdelningen är ganska generös och att RP därför kan komma att slå i "taket" ganska snabbt (inte rent mekaniskt men i termer av chansen att klara TN). Så jag hade nog inte gått på något som ökar antalet xp totalt sett. Men det kan så klart vara en felbedömning av systemet
Nu är alla spelgrupper och alla spelare, inklusive spelledare, olika men om jag utgår från mig själv och de jag spelar med skulle med listan ovan poängantalet efter varje spelmöte stadigt ligga på 2-5 poäng av både Experience och Adventure Points. Så någon inflation av poäng ser jag ingen större risk för utan den skulle ungefär hålla sig inom grundspelets ramar.

Att det då och då (var tredje eller fjärde session eller så) däremot smäller till på Adventure Point-kontot när man i slutet av äventyret besegrar trollhövdingen och lootar dennes hoard ser jag snarare som en feature. Det är den bonus man får för att framgångsrikt avsluta äventyret.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
vilket ger 6 adventure points.
När vi spelar gamla versionen är det mellan 1-3 poäng per adventure phase i snitt per rollperson. Förutsatt att det är samma kostnad (ny rank * 4) så låter det som mycket poäng. Att höja en skill till 3 eller en favored (ny rank * 3) till 4 låter fasligt snabbt. Nu var detta ett extrem-exempel.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
När vi spelar gamla versionen är det mellan 1-3 poäng per adventure phase i snitt per rollperson. Förutsatt att det är samma kostnad (ny rank * 4) så låter det som mycket poäng. Att höja en skill till 3 eller en favored (ny rank * 3) till 4 låter fasligt snabbt. Nu var detta ett extrem-exempel.
Jag har inte spelat v1 men där var alltså skillkostnaden 4/8/12/16/20/24? Den listan är i sådana fall ändrad i v2 till 4/8/12/20/26/30.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
När vi spelar gamla versionen är det mellan 1-3 poäng per adventure phase i snitt per rollperson.
Och är det enligt reglerna? Hur räknas det i sådana fall ut, är det SLs godtycke eller finns det någon slags formel?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag antar att du menade "4/8/12/20/26/33" för poängen?

Och är det enligt reglerna? Hur räknas det i sådana fall ut, är det SLs godtycke eller finns det någon slags formel?
Helt annorlunda. Där får man adventure points när man lyckas med en färdighet på något sätt. Finns lite specialregler hur ofta man får tillgodose sig det.

Tre i rank (eller vad det nu heter i ToR) så är man duktig på något (70% att lyckas). Fyra så behöver man knappast bekymra sig om saker (nästan 90% chans att lyckas). Dessutom 50% chans att slå en tengwar med fyra feat die. Fast i gamla slog man i princip alltid mot 14. Det här är ju ändrat i den nya versionen, på gott och ont.

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag antar att du menade "4/8/12/20/26/33" för poängen?
Var det inte Skill Rank gånger fyra?

Helt annorlunda. Där får man adventure points när man lyckas med en färdighet på något sätt. Finns lite specialregler hur ofta man får tillgodose sig det.
Ok, men då hade man några slags regler i alla fall mer åt det håll jag är ute efter, snarare än det fasta antal poäng man får i v2.

Tre i rank (eller vad det nu heter i ToR) så är man duktig på något (70% att lyckas). Fyra så behöver man knappast bekymra sig om saker (nästan 90% chans att lyckas). Dessutom 50% chans att slå en tengwar med fyra feat die. Fast i gamla slog man i princip alltid mot 14. Det här är ju ändrat i den nya versionen, på gott och ont.
Ja, Target Number är ju något man ändrat på i den nya utgåvan har jag förstått. Numera slår man mot ett värde lika med 20 minus aktuell Attribute, vanligen nånstans mellan 13-18. Så det har generellt blivit snäppet svårare att lyckas med något. Dessutom så har man även ändrat hur mycket man får lägga till när man spenderar Hope, från det aktuella Attribute-värdet till en extra tärning, vilket även det minskar chansen att lyckas.
 
Top