Nekromanti Experience i WoD

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag undrar om exp utdelning i WoD. Vad jag inte förstår är om man vill höja en ... attribut från 2-4, kostar det 4x5 (för det e väl 5 för attribut?) eller är det 2-3+3-4, dvs 3x5+4x5? Detta kan vara ganska bra å veta nu när man drar igång med det på allvar...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Om du vill höja från 2 till 4 kostar det 2-3 plus 3-4, för attribut blir detta 15+20 = 35 exp.
När det gäller exp. i WoD allmänt så kör jag så att experience inte är knutet till en karaktär utan till spelaren, detta för att jag brukar köra rätt så dödliga äventyr för att få upp skräcknivån lite :gremgrin:
Annars blir det lite trist om man förlorar alla exp för att man råkar dö... De som lever får ju ändå andra fördelar, typ föremål och sånt.
Antal exp per spelkväll brukar ligga från 3 (om det var en kort och inte särskild välspelad kväll) till 8 (om det var en längre och mer välspelad kväll). Tänk på att spelarna oftast blir lite gladare om deras experience gör skillnad så att det inte dröjer 4 äventyr innan de kan sätta ut en extra prick... Men samtidigt kan de ju inte bli för bra direkt, så det gäller att hitta någon slags balans.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Värt att notera är att samma sak gäller *alltid* merits. Skaffar du en merit med fyra prickar måste du betala för varje prick separat.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Du höjer dig alltid i sekvens i WoD.

Så för att höja dig från 2 -> 4 går du i två steg:

2->3 som kostar 3x5 = 15.
3->4 som kostar 4x5 = 20
För en totalsumma på 35 poäng.

C.
 
Top