Nekromanti Expansioner till Morrowind

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det har kommit två expansioner till datorspelet Morrowind. Vad handlar dessa om och är de köpvärda?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
själv har jag inte spelat morrowind mer än två till tre gånger. Var en sucker för daggerfall men där slutade spelintresset också. Min äldre bror, som fyller 23 idag, har dock snacka en hel del om expansionen bloodmoon (eller något i den stilen) som han tycker är svinbra och dessutom är helt såld på eftersom den är så väl integrerad i resterande Morrowind.

Lite fattigt på info kanske, än dock så finns det dock en smulas sannolikhet att det kan ha varit av intresse. Den fick bra betyg.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Och ännu mer relevant - kan någon tipsa om en hub som de kan laddas ned från? :gremwink:

För att återgå till allvaret. På Morrowind-hemsidan finns en massa skryt om hur bra respektive moduler är, och Tribunal sägs till och med kräva att ens character är ganska hög level och powrad (vilket de tenderar att bli väldigt lätt). Jag har inte hört något dåligt om Tribunal förutom att det väldigt kort, och jag har inte hört något negativt alls om Bloodmoon (även om jag antar att det är lika kort). En sak är dock säker... efter att en D2-kompis köpte Bloodmoon har jag inte sett honom online en sekund :gremshocked:.

(han kan ju iofs ha dött just då...)

Några länkar:
Tribunal
Bloodmoon
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Om du gillade morrowind och inte tröttnat på det än samt har lite pengar i plånboken tycker jag du ska köpa expansionerna.

Bloodmoon är den klart bästa enligt mig, men Tribunal har en ganska kul story, om än ganska rälsad.

Bloodmon utspelar sig på en ö nordväst om Vvardenfell (Morrowinds huvudö). Det finns två "huvudquests". En där en kolloni byggs upp och en som handlar om Imperial Guard samt the Skaal (en slags infödingar, Nords är dom). Det är i den senare som varulvarna kommer in i leken.

Den här expansionen är den som klart har mest valmöjligheter. De båda "huvudlinjerna" har två olika lösningar.

Dessutom finns det i bloodmon en del självständiga ganska stora och roliga äventyr. Bland annat med en Nord mjödhall samt en om nån gammal alvprins av ett utdött släkte.

Tribunal är mindre vettig, mer enspårigt, men mer epsikt om du gillar det. Det finns många affärer i Tribunal, som utspelar sig endast i en stor stad samt de "dungeons" som finns där under (med ett undantag).

En annan fördel med tribunal är att det är mer sammanlänkat med grundspelets huvudhandling. Så om du ska spela Tribunal ska du göra det med Naravarine-plotten färsk i bakhuvudet.

Själv har jag spelat mer Morrowind än vad som är hälsosamt :gremgrin: Jag tar ändå chansen att prata om det, för då får jag massor trevliga tillbakablickar.

*MYCKET LITEN SPOILER KOMMER*






























Det roligaste minnet från Bloodmon är när jag hittade Ucle-Sweetshares stuga ute i snön. Det är nån slags galen variant av "snäll gubbe som ger godis till barn" eller jultomten. Sockret han har är "moonsugar" (knark) och han ger det till allt och alla, i hemlighet.

Hans hjälpreda ligger ihjälfrusen i snön utanför, lite sorgligt. Dom kunde gjort nåt kul av de istället.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fixar expansionerna en del av de buggar som finns i orginalspelet? Som merchantskill-buggen till exempel.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Båda expansionerna fixar buggar i och förbättrar "journalen" samt quests. Sen har jag faktiskt inte koll på det hela.

Testa att ladda hem de senaste patcharna och läs textfilerna i den. Där borde det stå vilka buggar som är fixade i senaste patchen i varje fall.

Nån merchantskillbugg har jag alrdig hört talas om tidigare... vad gör den?

Tyvärr kommer jag inte på några buggar eller om de har fixats i spelet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Nån merchantskillbugg har jag alrdig hört talas om tidigare... vad gör den? "

Den gör att ju högre du har i merchant desto mindre får du betalt för det du säljer. Att du dessutom kan köpa det mesta för en spottstyver är en ganska klen tröst. Otroligt irriterande för min köpmannakaraktär. Finns det köpmän med lite mer pengar i expansionerna? Spelar man expansionerna efter huvudspelet eller kan man spela dem parallellt?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du har ju en merchant i... uhhh... vad den nu heter... som ser ut som ett monster. *tänka tänka* Han har iaf 5k.

Sen har du Drunken Mudcrab ute på en ö nånstans som har 10k :gremsmile:.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Den gör att ju högre du har i merchant desto mindre får du betalt för det du säljer.. ...Otroligt irriterande för min köpmannakaraktär.
OJ! Jo jag kan tänka mig att det är irriterande om man har den färdigheten.

Finns det köpmän med lite mer pengar i expansionerna?
Det finns folk med upp till 10 000 i Bloodmoon uppgraderingen. Just denna personen får dock fram som en del i ett uppdrag och det går att välja bort denna möjlighet beroende på hur man löser uppdraget. I Tribunal tror jag det finns en del ganska rika köpmän.

På ett särskilt ställe i Tribunal kan man sälja föremål för upp till 30 000, men endast vissa unika föremål tas emot. Det är ganska svårt att få tag på det som kan säljas på det stället.

Spelar man expansionerna efter huvudspelet eller kan man spela dem parallellt?
Det går säkert utmärkt att spela dem samtidigt. Själv brukar jag dock inte orka ha koll på två uppdrag samtidigt. Det blir ju bara rörigt.
 
Top