Mogger
Hipsteranka
Yaaraer said:Det viktiga med detta system anser jag ändå är att de tar upp att misslyckade slag leder till erfarenhet. Det är något de flesta andra spel saknar, åtminstone i spelmekanisk bemärkelse.
Det är mer intrikat än så. Du söker aktivt efter situationer som du i andra spel inte ens skulle fundera över. I BW kommer du nog att misslyckas med, men det är svårighetsgraden på handlingen som är intressant. Det här är dock "tyvärr" något som främst kommer i spel under längre kamanjer, men ändå.

Yaaraer said:Utan att ha egentlig koll på vad jag nu säger, men kör inte Mouse Guards BW-inkarnation på samma princip fast aningen enklare? Att man ska lyckas lika många gånger som man har i färdighetsvärde och misslyckats en gång färre? Bara för att upplysa om att det finns enklare metoder på samma tema.
Jo, men även här är det mer intrikat eftersom misslyckanden kan triggas av dina egenskaer. Så även här kan du söka coola situationer pga av XP-mekaniken.