Max Raven said:
Vilka system för exp/erfarenhet/förändring/etc har ni sett? Hur tycker ni förändring bör hanteras? Ska det finnas med överhuvudtaget?
Jag svarar på allting på en gång och börjar med att definiera 3 kategorier.
A = Karaktären blir hela tiden bättre.
B = Karaktären blir bättre på vissa saker och sämre på andra.
C = Karaktären blir varken bättre eller sämre.
Sedan kan man ju lösa
A antingen så att man får poäng i Fäktning när man lyckas i färdigheten och dessa poäng sedan kan användas för att höja färdigheten, eller att man går upp i level och får en klumpsumma att placera ut på alla sina färdigheter som man själv önskar.
B har jag aldrig sett i ett spel men väl i diskussioner här på forumet. Du kanske har använt Fäktning en massa och får nu öka färdigheten med 2 poäng, men du måste samtidigt sänka en annan färdighet med 1 poäng. Du blir långsammare bättre totalt sett och kommer kanske glömma bort färdigheter du inte använder helt.
C är ju rätt självförklarande och det är ofta så det blivit i praktiken för mig när jag tänker tillbaka... kan inte komma på att det höjdes några färdigheter i Mutant eller CoC även om det finns system för det. Annars är det väl mest indiespel i den här kategorin (rätta mig om jag har fel).
Jag tycker absolut att ens karaktär ska bli bättre över tid, men det beror väl lite på vad man vill uppnå. Jag vill följa berättelsen om ett gäng äventyrare och deras upplevelser. Vill man istället ha fokus på att gestalta en dekadent magikers storhet och fall så blir ju exp rätt ointressant. Sedan tycker jag det är viktigt att man inte kan höja upp Fäktning (kör hårt på det som exempelfärdighet) från säg 10 till 15 på en veckas äventyrande om detsamma hade tagit 3 års träning på en vapenakademi med en lärare, då blir det bara konstigt.
Skulle jag hitta på ett system nu på rakt arm så blir det såhär:
Efter ett avslutar spelpass/äventyr så får alla i spelgruppen 1-10 (ta alla siffror med en nypa salt då de beror på antalet färdigheter i ditt system etc) poäng beroende på om det gick bra eller ej.
Om färdigheterna går från 0 till 100 så får man använda en poäng och sedan ska man slå över färdigheten för att höja den (dvs det blir svårare att höja).
För var tredje poäng du lägger på höjning måste du slå mot en annan färdighet (under dess värde) för att den inte ska sänkas.
Hoppas det gav dig nåt.