Nekromanti Exotiska locations

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Hej!

Jag behöver tips på spännande och exotiska locations som RPna kan behöva åka till.

Det ska bli lite artefaktjakt typ Indiana Jones och jag är helt såld på bilden av det röda strecket i filmerna som åker över en gammal karta till en massa spännande platser.

Locations såsom Singapore, Djakarta, Istanbul eller Malta.


PS. Någon som vet om det går att komma åt en tråd från det gamla forumet som handlade om slumptabeller för en djungelexpedition i O:FR? DS.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Machu Picchu kanske? Vissa kommer kanske skämta om Pikachu's... men ställer ser ju rätt jäkla coolt ut. Det var Inca folket som byggde stället runt 1450, men lämnade det runt tiden när Spanjorerna anlände.

Här är några dokumentärer jag hittade.
Machu Picchu Road to the Sky
Ancient Megastructures: Machu Picchu
Lost City in the Sky


Jag hittade dock inte den jag sökte, den som jag såg för bara någon/några månad sedan (som gjorde att jag tänkte på det stället när jag såg din fråga). Kommer inte ihåg från vilken kanal den var från (BBC, Discovery, etc)... störigt... tyckte den var riktigt bra.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag saknar hela forumet :( Det var sjukt nice med all hjälp man fick med sitt scenarioskapande. Jag använde allt i den tråden till min jakt på den heliga arken (riktigt så mycket måste du inte gå efter indy...men min grupp letade efter den i den kyrka där den faktiskt sägs finnas http://www.dailymail.co.uk/news/art...t-revealed-leaking-roof-Ethiopian-chapel.html

Jag gillar Indien eller annan kolonialplats. Det är lagom laglöst, och du kan alternera mellan ren vildmark och folktäta områden. Den heliga staden Varansi är rätt nice.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Angkor Wat, förstås. Mitt i franska Indokina, ockuperat av Japan.

Vi kan också nämna Zimbabwe i den brittiska kolonin Rhodesia. Till saken hör att bara något årtionde innan O:FR så grävdes Zimbabwe ut av Gertrude Caton-Thompson och dess ursprung hos lokala folk bekräftades.

Har vi nämnt Machu Picchu så måste vi nämna Petra i emiratet Transjordanien under autonomt brittiskt styre.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Du skulle ju kunna använda "Lighthouse of Alexandria", att det kanske finns dolda rum/katekomber/etc under där den var byggd.

Denna lista kan ju oxå hjälpa för många platser. Och beroende på när dom byggdes, och när ditt spel utspelar sig i, så kan du ju nog hitta en hel del både gammalt och nytt att använda.

Jag hade för mig jag hört om något riktigt gammalt hotel i sydamerika, som låg i bergen, så jag började google på hotel och mountain och stötte på ett par ställen. För man behöver man ju inte ens försöka hitta ställen som är så pass "storslagna" som världsunder.

Det kan ju räcka med något "litet" som "Berggasthaus Aescher-Wildkirchli" i dom Schweiziska Alperna. Har tydligen funnits där i 170 år. Här nedan är några andra länkar om folk som rest dit (tog dom mest för bilderna).

Länk 1, Länk 2.

Och ett kort videoklipp.

Som du ser, inbakat i berget... men vad finns inuti berget? Kanske ett hämligt sällskap av något slag som har detta som sin hemma bas? Vem vet! Det var kanske det hemliga sällskapet som byggde för ingången till deras ställe, skapa en front, för att det började röra sig mer folk i området.

Sen är där ju detta stället i Colombia, Refugio del Salto. Eller Yunak Evleri, i Turkiet. Jag hittade dock inte det stället jag hade för mig jag hört om. XD
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Är det nutid eller någon annan tidspunkt i världshistorien? För om vi snackar riktig Indiana Jones era (dvs under mellankrigstiden) så är ju Kina packat med bra material.

Kina var under 20- och 30-talet delat av flera krigsherrar som ofta krigade mot varandra, därav de mäktigaste tillhörde Guanxi, Shanxi och Koumintang faktionerna.
Platser som kan vara intressanta är:

Luoyang/Zhengzhou/Kaifeng (Henan provinsen). Tätt packat längs gula floden ligger städer som i världshistorien har varit några av världens största städer, och området är packat med historiska platser som Longmen grottorna, Dengfeng observatoriet, Shaolin templet osv. Provinsen var också centrum för flera konflikter mellan krigsherrarna, t.ex. 1929-1930 då en allians av krigsherrar under Chiang Kai Sheks slogs mot en anti-Chiang allians bestående av Guanxi kotteriet, Shanxi kotteriet och Gouminjun (Nordvästra Armen).

Guanxi bergen: Om du inte vill ha äventyr på en sådanhär plats så vet jag inte vad.

Eller varför inte ta en tur med pansartåget Zaamurets. Zaamurets började sin historia i ryssland, men hamnade i händerna på Tjeckiska Legionen (en autonom frivilligkår som slogs på de vitas sida) blev under 20-talet en del av kinas Fengtian armé (och "flagskeppet" för en mindre division av pansartåg). Med tanke på att Tjeckiska legionen också deltog i plundrandet av Tsarens guldreserv så kan man gärna blanda in Ryskt Guld i sina plots.
FFS, Pansartåg och guld, vad mer kräver du?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En enhällig Lonely Planey-jury utsåg Angkor-ruinerna till det koolaste stället på jorden, och efter att ha varit där är jag nog böjd att hålla med.

Några skitkoola, lite mindre kända platser i Kina och Himalaya inkluderar:

Jiuzhaigou, en dalgång med bambuskogar, barrskog, snöhöljda bergstoppar och multikulörta sjöar som ser direkt överjordiska ut.

Shilin Stone Forest, en vidsträckt, nästan övernaturlig labyrint av skarpa kalkstensklippor. Kanske den mest LSD:iga miljö jag någonsin sett.

Lugu Lake, en helig sjö i bergen i Yunnan, känd för det "matriarkala" Mosuo-folket som länge levt längst dess stränder.

Mogao Caves, en kolossal samling grottor i Dunhuang längst Sidenvägen, full av statyer och väggmålningar från alla stadier av tidig buddhism i Kina.

Karakorum Highway, "The High Road to China", en landsväg från Pakistan till Kashgar i Xinjiang via småstaden Tashkurgan. Featurar bisarra, Mordor-liknande höghöjdslandskap, vyer av K2 och ruiner av zoroastriska eldstempel.

Nujiang, Salween-flodens högre flöden i Yunnans mest otillgängliga berg, ett trollskt, dramatiskt landskap av molnskogar, forsar och extremt branta dalgångar med pittoreska byar bebodda av tibetaner och en mångfald mindre etniciteter. Nujiangs molnskogar är de märkligaste, vackraste platser jag har sett i mitt liv.

Ropkund, en kristallklar glaciärsjö i Uttarkhand i Indien, känd för att dess kanter är fulla av skelett från människor som måste ha dött i en okänd massaker för länge sedan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Rickard;n340688 said:
Trådnekromanti ftw.
Alltså. Det var inte meningen. Av någon anledning hamnade den väldigt högt upp på listan över Senaste Inlägg.
 
Top