Nekromanti Exempelsamling dod6

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
http://www.geocities.com/ukc04/Exempelsamling_dod6.zip

Jag har dåliga erfarenheter av geocities så om ni inte får tag på dokumentet via länken så kan ni göra som så att ni loggar in på www.geocities.com med användare ukc04 och lösen exempelsamling klicka vidare på "File manager" och sedan så bör ni få tag på det (förr eller senare).

Det är cirka 644kb stort 44 sidigt word-dokument (skrivet i word xp)

Jag minns när jag får 10 år sedan läste ett litet orange häfte med ett spelmöte i. I Sagan om Ringenspelet fanns det också bra exempel som verkligen gjorde att man förstod procedurerna och framför allt; hur man rollspelade.

För er som inte besöker RM-forumet så ofta kan jag berätta att det är mängder med frågor om just vissa bitar i rollpersonskapandet och i "hur man spelleder", "vad gör man på ett spelmöte" osv.

Efter att ha anklagat RM för att vara elaka (bland annat därför att deras exempel backas upp med ett rollformulär som är felaktigt!?) satte jag igång med exempelsamlingen. En sådan samling på exempel som jag skulle vilja ha bredvid mig om jag vore en helt färsk rollspelare.

Projekttråden kan ni hitta här;
http://www2.riotminds.com/forum/viewtopic.php?t=4595

Om ni orkar läsa genom de 44 sidorna så orkar ni säkert svara på de här frågorna också;

1. Är det bra att de fyra rollpersonerna skiljer sig (mellan det första och det sista är det en ganska markant skillnad i själva skapandeprocessen) skapandet? Tanken är att man ska kunna skapa en rollperson genom att använda ett exempel men även hitta inspiration och svar från de andre.

2. Är det för mycket pekpinne i dokumentet? Jag vill inte under några omständigheter fösöka tvinga någon att spela på ett visst "trudvang-mysko-pysko-sätt". Jag har däremot försökt förklara varför det står på ett visst vis i boken och hur tabellerna kan tolkas (exempelvis socialt stånd kontra yrket eller färdigheterna kontra bakgrundshistorien).

3. Exemplet på spelmöte, ger det någonting? Jag tyckte det var väldigt svårt att skriva eftersom det finns lika många spelstilar som spelgrupper, men ger exemplet en fingervisning om hur det kan gå till?

Dokumentet är inte klart, men textmassan finns där och bilderna. Layout, stavning och andra detaljer har jag inte brytt mig om än så länge. Det bör vara ganska läsbart i alla fall.


En fråga till er wordnissar där ute -Hur får jag färdighetsköpstabellen att lägga sig på sne så jag får plats med den? (just nu hamnar den utanför marginalerna).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"En fråga till er wordnissar där ute -Hur får jag färdighetsköpstabellen att lägga sig på sne så jag får plats med den? (just nu hamnar den utanför marginalerna)."
Kan man göra så?

*testar*

Markera tabellen (eller hela sidan).
Välj Arkiv / Utskriftsformat.
Klicka på fliken Pappersstorlek.
Välj "I markerade avsnitt" i "Använd i:"-valgrejen.
Klicka på "Liggande" under Orientering.

Är inte 44 sidor lite i fetaste laget för nybörjartext? Jag skulle vilja ha 1-5 sidor som max..
Vid en snabb överblick så tycker jag att du saknar innehållsförteckning..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lärde sig något nytt om Word
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Är inte 44 sidor lite i fetaste laget för nybörjartext? Jag skulle vilja ha 1-5 sidor som max..

Det är inte tänkt som en handbok utan som just en samling exempel.

Tack för wordtipset! Jag försökte något likannde med markerade fel .
 
Top