Exempel på de bästa rollformulären!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag är nog fortfarande otroligt svag för gamla WoD-formulär.

1667684167302.png

Det finns en supertydlig struktur som gör det lätt att hitta det man letar efter. All matte är omvandlad till cirklar och rutor man fyller i; man behöver inte ens några siffror. Det är dessutom bara ensidigt, något jag verkligen gillar – alla rollspel med fler än en sida rollformulär är i princip garanterat för plottriga för mig.

På formuläret ovan står dessutom poängen man har att spendera längst ner. Perfekt!

De gånger jag skapat rollperson till WoD-spel så har det gått rätt fort, och en del av det är formulären – och de ganka enkla systemen. Det enda jag behövt kolla upp är saker som discipliner och så.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jo den är rätt trevlig, särskilt avsaknad av siffror. I allmänhet så skulle det nog inte skada med visualiserad info.

är lite svag för de klassiska drakar eller expert formulären, men deg är mer nostalgi än att de är bäst.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Sedan 2016 har ju åtminstone Svärdets sångs formulär kommit ut. De älskar jag för den härliga retro do it yourself känslan. De är lite plottriga, men inspirerande!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag gissar att du fick svaren i tråden du länkade till från 2016.
Viket skulle betyda att ingenting hänt bland rollformulär på 6 år.
Det känns lite sorgligt.
Ja det känns som same same but same. Har inte hänt mycket. Möjligt då än mer avskalat likt mångas regler.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gjorde själv ett experiment med tärning som nummermarkör, borde gå att upprepa i något fler spel. Blir lite meckigt om tärningar knuffas runt. Men med dedikerade tärningshål och tjock kartong blir det bra.
 

Attachments

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Apropå diegetiska formulär så kom jag att tänka på Noirs formulär som för tankarna till en personakt som kunde ha funnits i spelvärlden med tillfogade lappar och text skriven på skrivmaskin. Dessutom snygg och funktionell.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja, gillar sånt. Får gärna vara nåt som är både tydligt och inte stör. Sen att det inte måste se ut som ett pass/idkort i ett agentspel. Men det skulle inte skada. Minns nu att jag gjorde en patientjournalanteckning som formulär till mitt Febris (om personer med lite annorlunda verklighetsuppfattning).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Väldigt svag för formulär som inte bara är formulär, utan även tillför funktion och spelhjälpmedel.

Eftersom formuläret kommer ligga där framför spelaren i tid och otid är det bra om det är så lite "död" yta som möjligt, och även bra om det kan finnas spelhjälpmedel, referensinformation, och så vidare.

Gillar att gamla Vampire hade alla poängen för karaktärsskapande på formuläret, exempelvis. Gillar att SpyCraft har alla olika handlingar i strid summerade. Och Starship Troopers har alla feats listade som kryssrutor.

Väldigt kär i Mothership och dess flowchart:
1667719693682.png

Världens bästa regelsystem, Star Wars d6 1st Edition, har ju sina helt fenomenala mallar också, som kortar ned tiden mellan idén att spela och att vi spelar avsevärt:

1667719790671.png

(AWs playbooks är de bleka kopiorna här, även om de också är helt okej.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Rollformuläret ska ha mycket yta (mellan sektioner) och de ska ha rubriker med väl tilltagna storleksskillnader. Det får gärna följa temat för spelet, utan att vara för plottrigt. Att undvika linjer och rutor är ett sätt att undvika plottrigheten. Helst vara en A4-sida (liggande). Ett extra plus om reglerna finns på formuläret. Det får gärna vara utskrivbart också.

Inspectres (fan-version)



 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag är oerhört svag för rollformulären till Dungeon World och det för att de underlättar det snabba igångsättandet så mycket. Man sätter ut sina grundvärden och kryssar i ett par färdiga rutor och så är det bara att åka. Sedan är de även tydliga, något jag verkligen uppskattar. Jag avskyr att behöva leta på rollformuläret.

Utöver tydlighet och enkelhet är även tomma utrymmen något jag gillar. För jag har under mina 40 år som rollspelare aldrig nöjt mig, eller stött på en medspelare som gjort det, med de färdiga rutorna. Att låta de färdiga rutorna omges av färgade fält må vara snyggt men jag vill kunna skriva i mina marginaler om den andan faller på.

Sedan vill jag heller inte att formulärets design ska vara i vägen för regeländringar, husregler och liknande. Det är helt ok om sådant som till exempel färdigheter är färdigtryckta på formuläret. Men jag vill alltid ha ett par extra rader för sådana som inte finns i spelet från början men som jag kan tänkas vilja lägga till.
 
Top