Exempel på bra karaktärsbeskrivningsmallar!

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag sitter just nu och knåpar lite på mitt egna rollspel och sitter och försöker göra en mall för karaktärers beskrivning och bakgrundshistoria som jag tänkte jag skulle använda vid speltester. Inser nu att jag inte ens är säker på den korrekta terminologin och om det finns en vedertagen term kring vad de kallas. Inte rollformuläret med alla stats utan papperet med karaktärens bakgrundshistoria, mål i livet, karaktärsdrag, utseende och annat. Vanlig förkommande vid pregens eller vid one-shots där spelledaren skrivit karaktärerna.

Vad vill ni se i en sådan karaktärsbeskrivning?
Hur lång ska de vara för t.ex. ett one-shot på fyra timmar? eller en kampanj?
Vilka bra exempel finns det att titta på (gärna med länkar till alexandria eller bilder)?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag kommer köra med, börd (i vilket sammanhang man är född), gemenskap (vilket sammanhang man är nu), lojalitet (vem man känner lojalitet till), skuld/gäld (vad man kan begära och vad man är skyldig), Värn (kontakter och resurser som är till ens fördel).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag vill se bakgrunden som är relevant för scenariot, plus relationer till andra rollpersoner och eventuella viktiga biroller. Jag vill så långt som möjligt undvika saker som inte är viktiga för scenariot, framförallt personlighet och motivation. Återigen, bortom det som behövs för scenariot. Antagligen behövs det en del motiv och åsikter om andra för att pussla ihop de olika delarna som man vill utforska i scenariot, men jag vill gärna ha frihet att göra min egen tolkning i allt annat.

Ett bra exempel här är Montsegur 1244, som är ett hårdskriptat scenario med samma rollpersoner varje gång man spelar, men som har en otrolig omspelbarhet. "Den här gången ska jag spela en Pierre Roger som är nedtyngd av skuldkänslor och som dricker för mycket. Det kan bli intressant!"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag är alltid inne på att som spelare ha den information jag behöver för att gestalta min person i den världen. Jag läser gärna det spelledarna låter mig läsa i rollspelsböcker.

Om rollpersonerna delas ut i god tid före (som i nån månad innan) så får det allt som allt för min del vara 50 sidor. Men om det är nåt jag får i handen och väntas köra när alla satt sig ner med sitt snacks? 1 A4.

En till faktor är hur mycket eget spelarna får lägga till. Beroende på spelare så kan de vilja äga figuren genom att lägga till egna saker och det är lättare med mindre info.

Relevant bakgrund för det som dyker upp i äventyret. Om vi spelar ett familjedrama så vill jag veta relationerna till familjemedlemmarna och de andra slp:erna. Om vi kör ett grottkräl, så är det inte säkert att jag behöver nåt, men det kan vara fint med nån mening om varför jag är så sugen på att utsätta mig för fara för rikedomar.

Om det är i god tid så är det här något som kan utökas bortom det som behövs för äventyret, för att ge en bättre bild av vem personen är. Alla spel och speltyper behöver det inte. Man kan också dela upp det i en översiktsbild med en fördjupning som är frivillig för den som gillar att fördjupa sig i sin figur.

Utseende om jag förväntas berätta det eller det har bäring på äventyret. Kan för det mesta även fungera med en bild. I superhjältespel med och utan dräkt. Om det finns hemliga ärr eller liknande ska de givetvis stå med om de kommer ha en funktion.

Gestaltning om det är relevant. Hur personen för sig (är personen en poser, en virrig akademiker, blyg och stammar) i olika situationer (hemma mot på jobbet, bland kompisar gentemot med familjen). Gärna förslag på manér och ett citat eller två.

Karaktärsbeskrivning skulle jag nog kalla det.
Bra exempel tycker jag Star Wars d6 klasser/arketyper eller vad de kallar dem är bra exempel.
 
Top