Nekromanti Excelhjälp!

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Hej!

Jag verkar behöva hjälp med en excelformel, som inte vill lösa sig.

Bakgrunden är att jag sitter i en projektgrupp för planering av en kampanj till valet, och tydligen är den mest it-kunnige i denna; en udda situation. Delprojektet som formeln skall hantera är schemahandläggning och planering och påminnelser i samband med detta. Detta skulle kunna hanteras enkelt i project, men mina kollegor insisterade på Excel, eftersom det är ett program man använt tidigare.

Arbetsboken består av tre databaser:
* en med aktiviteterna, vilka skall fyllas i för beläggning genom personschiffer (db1),
* en kodbok där schiffren kombineras med texter (db2),
*och en kontrollräkning som ser till att ingen överbokas(db3),

Av tre mellanprogram (vilka skall påminna fem, en och samma dag, respektive, och som skall fungera genom att de hämtar koden på varje datum, och bredvid levererar personuppgifterna). Tanken är alltså att ändringar i db1 skall resultera i ändringar i mellanprogrammen.

Samt av ett slutface, med ett makro som skall tillåta en att knappa in dagens datum och få ut de aktiviteter som gäller för dagen.

Det som inte fungerar, är funktionen för sök(db1);hämta/förskjuta(db2), plottra in i mellandokumentet.

Har någon några ideer om vilka funktioner jag skall använda, för uppenbarligen fungerar inte min kodning.

Tack snälla på förhand!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Byt till ett verktyg du är bekväm med, eller föreslå att någon annan gör det.
Resten av gruppen är kravställare, de kan komma med förslag på lösningar, men ska egentligen bara tala om vilka problem de vill ha lösta. Du bestämmer hur. :)
Tell said:
inte görligt tyvärr. tidsvinsten äts upp av att jag skulle bli uppbunden med att hantera det och jag behövs till annat; alternativt skulle vi behöva ägna timmar varje dag åt att hantera det manuella schemat, vilket är möjligt, men bekllagligt.

Har du några tankar kring själva funktionen? Mitt problem är (tror jag) att jag har flera operationer i samma formel, och därur följer att det borde handla om ordningen på operationerna.
Snow said:
När jag gjort komplicerade excel-formler brukar jag dela upp dem i flera celler så att man skriver en så kort formel i varje cell som möjligt. Sen i nästkommande celler utgår man från resultat i de första. Så istället för =max(find(A3:A20;3);find(B3:B20;5)) gör jag två olika celler med de olika find-formlerna och den sista max som använder de två första cellerna. Det blir enkelt att se var saker och ting går fel då.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Det är länge sedan jag jobbade i excel. Men det känns som om det är Match() funktionen du bör använda i någon kombination med Hlookup()/Vlookup().

Det är riktigt fulkodning dock då det här tycks vara lite utanför Excels normala funktion.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Tack Cybot!

Jo, det känns lite udda som operation.

Vlookup ser ut att fungera perfekt för returen av data i tabellen; om jag binder cellerna borde jag kunna få samtliga kontaktuppgifter i en retur, eller tänker jag fel då?

Det skulle per extention innebära att match skulle vara för att finna data. ungefär "match(db1! C3; db2! #:#; 0)"?

Eller hur borde jag lägga upp det?
Tell said:
...vilket skulle innebära att Vlookup skulle hamna i rutan efter matchformeln, och referera till resultatet i matchformeln. Har jag förstått rätt?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag förstod inte riktigt vad det är du vill göra, men ett generellt tips om du börjar med Vlookup och liknande är att komma ihåg att datan du söker i måste vara korrekt sorterad annars kan du få konstiga resultat.Och ja, sen är det ett bra tips att ha så många celler/kolumner som möjligt för att göra saker, sen kan du dölja alla kolumner som inte är intressanta för slutanvändaren men mycket enklare att steg för steg se så att du får det du vill.
 
Top