Nekromanti Exalted

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

Men kolla på förhandsvisningen på WW:s hemsida.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

Ska vi gissa fram en recension? Det är ju populärt i datatidningar och rollspelstidningar.

Själv tycker jag att Qickstartfilen ger en hel del info.

/PAX
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

<I>"Ska vi gissa fram en recension? Det är ju populärt i datatidningar och rollspelstidningar."</I>

Jag vet inte vart du vill komma med ditt inlägg. Gissa fram en recension? Jag sökte någon som hade köpt Exalted och ville ge sina egna kommentarer om det.

<I>"Själv tycker jag att Qickstartfilen ger en hel del info."</I>

Jovisst gör den det. Men den ger mig knappast folks personliga åsikter om spelet, vilket är det jag är ute efter.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett digitalt fansin
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

Kanske jag var lite för ironisk i mitt inlägg... Ursäkta.

Men samtidigt är det WW vi talar om och deras spel har följt en viss mall med Playersguide, Storytellers Guide, "klanböcker" och så vidare. Något som dock inte har hindrat mig från att beställa ett exemplar och jag kan naturligtvis ge min åsikt senare.

/Patrik
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Jag måste säga att jag inte har varit särskillt impad av det jag sett av Exalted än så länge. Jag antar att poängen med spelet är att man ska kunna lira typ gammla hederliga fethjältar som Herakles, Gilgamesh och liknande, och det låter ju skoj... men jag vet inte... det låter inte som WWs grej, riktigt. Skeptiskt till att de klarar av det.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag antar att poängen med spelet är att man ska kunna lira typ gammla hederliga fethjältar som Herakles, Gilgamesh och liknande, och det låter ju skoj... men jag vet inte... det låter inte som WWs grej, riktigt."

Snarare, det har väl alltid varit deras grej? Ta varenda skum hjälte från fornhistorien och stoppa in vampyrtänder i käften på dem. Ibland undrar jag fanimej om inte Harald Hårdråda, Gustav Vasa, Elvis och Roger Pontare var vampyrer de med.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Du har en poäng där!

Skilnaden nu är väl att man ska spela riktiga episka "superhjältar", och inte kändisar som blivit vampyrer. Jag tror det kräver en helt annan stil och känsla än vad WW gjort hitintills.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

Jamen, Krille gissar ju hela tiden när det gäller WW spel, varför inte fråga honom? Han har ju uppenbart aldrig ens öppnat böckerna, och har massvis med åsikter ändå...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

"Han har ju uppenbart aldrig ens öppnat böckerna, och har massvis med åsikter ändå..."

Hmm... undrar varför jag då har en kasse WW-böcker i bokhyllan? Och vad sysslade jag egentligen med under 1991-1994?

När jag går så långt att jag uttrycker en åsikt offentligt så vill jag gärna ha någonting på fötterna. Strumpor, sandaler eller i alla fall lite erfarenhet av ämnet i fråga, till exempel.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Nämen! Ännu ett skojigt ogrundat uttalande! He shoots, he scores!!!!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

"När jag går så långt att jag uttrycker en åsikt offentligt så vill jag gärna ha någonting på fötterna. Strumpor, sandaler eller i alla fall lite erfarenhet av ämnet i fråga, till exempel."

Tja, vad du pysslade med under den perioden kan jag inte svara på, men att döma av alla dina vilda (och i regel helt osanna) påståenden om WW, deras syften, deras åsikter och deras regler, så skulle jag nog vilja säga att du slutade gå barfota för länge sen och har bara stumpar kvar. Jag har ytterst svårt att tro på att du nånsin läst en av deras böcker, helt enkelt på grund av dina egna uttalanden i frågan.

Till exempel är det omöjligt för en vanligt vampyrkaraktär att rulla 90 tärningar i en runda. Det finns inte en chans.

För det andra har du tydligen aldrig läst delen av böckerna som detaljerar spelvärlden, då din version av den är helt ute och cyklar. Vampyrer som "hjältar"? Jisses...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

"Till exempel är det omöjligt för en vanligt vampyrkaraktär att rulla 90 tärningar i en runda. Det finns inte en chans."

Den dagen du lyckas övertyga mig om att det inte finns minmaxare bland vampyrspelare fryser helvetet till is. Om du vill kan du ju själv prova att skapa ett par optade vampyrer som enbart är byggda för att ge varandra så mycket våld som möjligt. Det är inte särskilt svårt, och du lär faktiskt upptäcka att nittio slagna tärningar (eller däromkring) per runda är fullt möjligt att uppnå med en nybörjarvampyr, om man bara vill regelopta tillräckligt mycket.

Och ska vi sänka oss ner på nivån personligt smutskastande så undrar jag om du inte är hypnotiserad, mutad eller anställd av White Wolf för att vara så totalt ovillig att se bristerna i deras system.

"Vampyrer som "hjältar"? Jisses..."

Protagonister då. Eller huvudpersoner. Eller mammas snuttegulle. Eller nåt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nämen! Ännu ett skojigt ogrundat uttalande! He shoots, he scores!!!!"

För att vara så bra på att producera sarkasm så är du väldigt usel på att upptäcka den när den används av andra.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

"Den dagen du lyckas övertyga mig om att det inte finns minmaxare bland vampyrspelare fryser helvetet till is."

Det finns minmaxare bland alla spelare. Och? Betyder det att alla som spelar Vampire är minmaxare?

"Om du vill kan du ju själv prova att skapa ett par optade vampyrer som enbart är byggda för att ge varandra så mycket våld som möjligt."

Tja, om man använder reglerna så upptäcker man rätt snart att det är omöjligt. En karaktär med 5 i Brawl och 5 i Strength eller Dexterity kan inte rulla mer än 11 tärningar för att träffa (10 för färdighet och attribut, +1 för slag).

Ingenstans mångdubblar man detta antal. Potence ger automatiska successes, inte tärningar. Dessutom kan man inte använda Potence för att träffa, endast skada.

"Det är inte särskilt svårt, och du lär faktiskt upptäcka att nittio slagna tärningar (eller däromkring) per runda är fullt möjligt att uppnå med en nybörjarvampyr, om man bara vill regelopta tillräckligt mycket."

Du menar hitta på egna regler? Reglerna i boken tillåter definitivt inte så många tärningar.

"Och ska vi sänka oss ner på nivån personligt smutskastande så undrar jag om du inte är hypnotiserad, mutad eller anställd av White Wolf för att vara så totalt ovillig att se bristerna i deras system."

Jag är mycket väl medveten om bristerna i deras system. Varför tror du jag bytt till Trinity-systemet? Men, som vanligt hittar du på och övertygar dig själv om din egna moraliska oöverträfflighet...

Sen när är det personangrepp att påvisa jäv? Min farbror var skolpolitiker en gång i tiden, han uppvisade alltid jäv i diskussioner om hur skolan funkade...han tog inte det som ett påhopp, snarare accepterade han det.

Tack för debatten. Jag tror jag övergår till att debattera med vuxna i fortsättningen.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Informera mig om när du gör det då. Hittills märker jag inte att du lyckats.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Exalted - efter 6:e Augusti ?

"Betyder det att alla som spelar Vampire är minmaxare?"

Nepp. Men det innebär att en minmaxande spelare är en möjlighet och extremt många rullade tärningar därmed också är det. Och det är det enda jag vill påvisa.

"En karaktär med 5 i Brawl och 5 i Strength eller Dexterity kan inte rulla mer än 11 tärningar för att träffa (10 för färdighet och attribut, +1 för slag). Ingenstans mångdubblar man detta antal."

Nej, men som sagt var, Brujah-fläsket du slår på har ju också 5 i Brawl och 5 i Strength eller Dexterity och ska därför också rulla 11 tärningar. Bara för att träffa är vi uppe i 22 tärningar.

"Jag tror jag övergår till att debattera med vuxna i fortsättningen."

Dito.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top