Nekromanti Exalted

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Bläddrade lite i Exalted 2nd edition här om dagen och blev imponerad av alla snygga bilder och serier. Hann dock inte läsa nåt, bara kika på bilderna.
Äger första utgåvan (grundboken + ett par extraböcker) och undrar nu vilka de stora skillnaderna är mellan utgåvorna. Har världen förändrats (isf hur)? Reglerna? Nåt annat (förutom bilderna)?
Funderar nämligen på att köpa andra utgåvan... kommer kanske troligen aldrig spela det, men boken är ju så fin. :gremlaugh:

//Boboliwsy - nu bär det av mot affären. Måste köpa snus och nåt gott.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Reglerna verkar ha förändrats ganska dramatiskt (ticks istället för ett rakt initiativ med varsin handling per runda t ex), världen verkar ha putsats till lite, utan att några jättestora förändringar verkar ha gjorts. Jag har bara skummat boken, men kunde inte se några referenser till autoktonerna eller vad de nu kallades - de dära maskin-exalteds.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Kolla här för en snabb genomgång av stridssystemet.

Jag är ingen fan av såsböcker så jag kan inte utala mig om förändringar av världen, vilken jag faktiskt aldrig har lyckats få stenhård koll på.

Vissa charms har blivit lite nedtonade (arrowstormgrejen) medans de flestas maxnivå har höjts. Sometimes Horses Fly Approach tror jag till exempel inte fanns med i gamla, liksom Mountain Crossing Leap Technique. (Med resarvationen för namnen).

/Marcus
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Har inte läst allt för mycket, men jag tycker hela känslan i det nya är bättre. 2an har en mer anime stämning medans 1an mer känns som high-fantasy.

Vissa charms är nertonade samtidigt som dom lagt till några nya relativt höga charms.

Stridssystemet är mycket smidigare, men jag vet inte om jag gillar det fullt ut änn då man tex har fast dodge värde.

Vapendelen är även lite utökad vilket alltid är trevligt.

Som det är nu så kör vår grupp med 2ans grundböker men har kvar modulerna från 1an då det inte kommit så många sånna änn.

Så om ni inte andvänder 1ans moduler allt för mycket och vill ha lite mer stämmning är det ett mycket värt köp.
 
Top