Nekromanti Exalted...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag undrar ifall folk har spelet överhuvudtaget därför att det diskuteras väldigt lite om det, men i vilket fall så kan jag väl säga att jag har ett problem med det och det är hur man ska kunna använda feerna till ngt annat än just mördande maskiner som äter folks själar. jag ser dem som massmördarautomater och inget annat, ngn som kanske kan ge mig lite tips ?
 

Tepet Jikad

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
36
Location
Karlskrona, Blekinge
Hmmmmm.

Jag vet inte...men det är inte riktigt bilden jag fått av dem.

Enligt huvudboken så finns det byar som lever i samverkan med fae, då oftast som överherrar, de får lite av själen i utbyte mot beskydd och att de inte har ihjäl någon.


På andra platser är fae de där sakerna som gömmer sig i vildmarken och lockar till sig oskyldiga vars själ de stjäl (!) och sen gör diverse saker med den ihåliga (men levande) kroppen.

Det finns till och med platser där de håller sig för sig själva och inte stör någon annan, i fredligt samförstånd med de lokala myndigheterna (som, bergsfolket under det där berget i världens centrum).

Naturligtvis finns det en hel del fae som är rena rama omänskliga ondingarna, men det är i regel de som just anlänt. Vad faerie inte begriper är att ju mer de stannar i världen, borta från sitt hem i the Wyld, ju mer formade blir de av världen, och ju mindre omänskliga blir dem. världen i Exalted är ju faktiskt en sann konsensus-verklighet (det folk tror på är vad som ger form åt världen).

Så om folk tror på fae som vackra men främmande typer blir de det. Och om folk tror att det finns onda andar i öknen som lurar till sig oskyldiga människor för att kalasa på deras själar så gör det det. Att det är fae som tagit rollerna är kanske just för att de är från the Wyld, och alltså otroligt formbara.

Det bästa är nog att låta det variera från fall till fall. Ju närmare the Wyld man kommer, desto större blir chansen att de lokala fae är elaka jäklar (om "elak" nu är ett ord som passar in...jag misstänker att de fae vi ser som elaka helt enkelt ser på oss människor som vi ser på bakterier under ett mikroskop...användbara, men aldrig jämbördiga eller ens kännande varelser...).

Det är i alla fall så jag tänker köra det...

Dock är det alltid bra att minnas att andar (och gudar) inte är samma sak som Wyld-varelser som fae.

Fridens!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
det där lät rätt vettigt, men jag förstår inte varifrån du fått det där med "konsensus"verkligheten ? sidangivelser skulle vara trevligt, jag har nyss köpt det mesta inom exalted och har inte haft tid att läsa allt än därför att jag läser jävligt mycket matte och fysik nu.
 

Tepet Jikad

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
36
Location
Karlskrona, Blekinge
"det där lät rätt vettigt, men jag förstår inte varifrån du fått det där med "konsensus"verkligheten ? sidangivelser skulle vara trevligt"

Du kan ju börja med att läsa om vad som hände under den där stora pesten. Ju fler människor som dog, och alltså inte fanns kvar och kunde forma verkligheten, desto mer flytande blev verkligheten, och Fae kunde invadera i stor stil.

Detta kan också förklara varföär de mer obehagliga fae gillar att göra sig av med människor, och varför verkligheten blir mer och mer underlig ju närmare gränserna till The Wyld man kommer...
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Exalted... [halvt OT]

hmm ska nog ta och kika närmare på det där... men i vilket fall så har jag gjort ett concept som är rätt trevligt, nämligen "altruist brigand", det innebär att man i princip hjälper de som är fattiga genom att exempelvis råna guildkärror med varor och sälja/ge till de som är fattiga för ett överkomligt pris nämligen husrum och lite upplysningar. jag kommer nog tycka det är kul att spela den karaktären någon gång, men jag tror nog som vanligt att de spelen man är Storyteller i får man inte spela i.
 
Top