Nekromanti Exalted love thread

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Jag älskar Exalted! Det är en galet stor värld med fantasiska saker där man kan göra vad som helst. Alla de olika karaktärstyperna är härliga och låter en spela allt från blodigt gritty Conan till super mäktiga gudkungar som Hammurabis, Moses eller Den gula kejsaren.

Jag vill ha en tråd där vi nu när 3ed är nära förklarar vad vi gillar med Exalted.

Så, varför älskar du Exalted?

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Things one is no longer allowed to do in Exalted: Länk

Jag gillar speciellt:

4.Although technically my Green Sun Prince can punch someone so hard they fly several miles, and then explode in a nuclear blast, leaving behind a shadow which causes radiation sickness and gives anyone who sleeps near it nightmares, I do not need to use it on every foe we come across.

1.Or random wild animals. Even Wyld animals.


:gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Arfert said:
Exalted1 eller Exalted2? Vilket är bäst? Jag har bara ettan.
Jag gillar båda. Systemet i 1:an var nog bättre men det fanns en massa coolt i 2:an som tex infernals. Jag hoppas 3:an blir bra.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Jag vill ha en tråd där vi nu när 3ed är nära förklarar vad vi gillar med Exalted.
Har inte 3ed varit "nära" i drygt ett år nu?

Så, varför älskar du Exalted?
Nu har jag bara ägt Exalted sedan i somras. Men...

Exalted är, med Solars, ett "superhjältespel" i fantasymiljö, utan förbestämd moral. Att ge rollpersonerna en massa krafter, och se vad de gör med dem, är väl nästan standardscenariot.

Sedan är palatsintriger i kejsardömet vara ett alternativ. Varför inte som skräcksetting, att spela vanliga dödliga som råkar ut för älvfolken. Eller kanske spela älvfolk (som inte är Tolkiens eller Disneys älvfolk...) och leka med sin föda.

Exalted ger helt enkelt flera intressanta möjligheter :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Arfert said:
Exalted1 eller Exalted2? Vilket är bäst? Jag har bara ettan.
Jag gillar båda. Systemet i 1:an var nog bättre men det fanns en massa coolt i 2:an som tex infernals. Jag hoppas 3:an blir bra.
Verkar vara rätt blandade åsikter om ettan eller tvåan är bäst. Tvåans ticksystem skall tydligen bugga ur om personerna blir för snabba. 2.5 skall tydligen ta hand om en del av problemen i tvåan. Men 2.5 finns bara i erratan, så det är bara ändringar med referenser in i regelböckerna.

Trean går tydligen tillbaka till rundor istället för ticks. Vet inte om jag ser det som positivt. Men jag är nyfiken på hur trean kommer att fungera. http://theonyxpath.com/exalted-third-edition-mechanics-overview/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Har inte 3ed varit "nära" i drygt ett år nu?
Typ, men de klarade ju kickstartern med 10 gånger pengarna så de har en del extra grejer att göra innan launche. Men backarna får ju statusuppdateringar och de säger att det närmar sig (jag missade själv kickstartern) och att de börjat bli visade färdigt material.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill älska Exalted.

Utan att veta något om det så ser det ut som det spel som jag vill spela. Det har bara två problem. White Wolf och White Wolf.

I och med White Wolf gjorde det så har det fått en Storyteller-mod så att tärningspölarna blir passande sketstora, och då finns ett grundläggande problem: jag och Storyteller-systemet pratar inte med varandra. Vi är helt enkelt inte kompisar.

Nu hade det ju kunnat ha ett annat regelsystem. White Wolf har ju gett ut saker å andras vägnar med andra regelsystem, exempelvis Engel med d20-systemet (som jag heller inte är helt kompis med) eller BESM 3rd Ed, som är som GURPS fast kul (men med samma nackdelar).

Man kan ju hitta på något eget också: jag har sett ett par Marvel Heroic Roleplaying-hack till Exalted. Visserligen , men jag kan bara utvärdera Marvel-delen av dem, men jag kan inte se någon anledning till att de inte skulle funka.

Men så var det den andra issuen, White Wolf. De har någon slags spelvärldsfilosofi som ter sig som att det ska vara miljoner fraktioner som alla hatar varandra och eftersom de är miljoner stycken så måste de ha miljoner splatbooks och i vissa fall helt egna spel som inte funkar ihop och man behöver varenda en och helst ska rollpersonerna vara helt dysfunktionella också och inte kunna vistas i möblerade rum. Jag tyckte mycket om Ars Magica innan White Wolf fraktionifierade det, och från ett ganska litet, trevligt och fritt spel om medeltida magi i 2nd Ed så blev det ett magnifikt monster med intrigerande nästlade fraktionshelveten i 3rd Ed.

Och det syndromet, och att mängden hyllmeter Exalted-böcker är ett indicium på det, i kombination med Storyteller har gjort att jag inte har tagit mig an Exalted.

Vilket förmodligen är synd, för jag har en känsla av att vår relation skulle bli som DoD Trudvang: jag fullkomligt älskar konceptet, även om jag kastade ut regelsystemet och sket i världen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Typ, men de klarade ju kickstartern med 10 gånger pengarna så de har en del extra grejer att göra innan launche. Men backarna får ju statusuppdateringar och de säger att det närmar sig (jag missade själv kickstartern) och att de börjat bli visade färdigt material.
Förvisso. Men det får mig att rulla lite med ögonen när "progression" stapeln för grundboken inte går framåt, och de skjuter fram det en månad för varje månad som går.

Såg kickstartern själv 1-2 veckor efter att den tagit slut. Så jag kan bara se statussidan hos Onyx Path.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det jag verkligen tycker om med Exalted är världen. Att det är allt annat än en vanlig fantasyvärld. Den är bisarr, konstig, gigantisk och med många tydliga fraktioner som alla är så pass stora att de har inre slitningar och viljor.

Sedan kan jag säga att jag endast spelat Exalted några få gånger och som många nedan anmärkt är inte regelsystemet direkt anpassat till spelstilen.

Likaså, jag avskyr den där mangastilen på bilderna *ryser*.

Men... jag har en förkärlek för det episka och skumma. Men det behöver en ny regelmotor och en duktig spelledare.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Det finns en konvertering för Heroquest som jag gillar. Splatbokproblemet är svårare att lösa, men den kaotiska världen tillhör charmen för mig så den biten har jag löst genom att, eh, köpa alla splatböcker...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Krille said:
Men så var det den andra issuen, White Wolf. De har någon slags spelvärldsfilosofi som ter sig som att det ska vara miljoner fraktioner som alla hatar varandra och eftersom de är miljoner stycken så måste de ha miljoner splatbooks och i vissa fall helt egna spel som inte funkar ihop och man behöver varenda en och helst ska rollpersonerna vara helt dysfunktionella också och inte kunna vistas i möblerade rum.
Med White Wolf så skulle jag säga att man ska nästan se alla splatbooks lite som moduler till GURPS. Alltså, du tar det du tycker är intressant och använder detta. Till exalted så är ju Lunar, Abyssal, Sidreals och liknande nästan som egna spel i Exalted-settingen. Man behöver absolut inte alla böcker, tvärt om... det skulle nog gå sönder om man försöker slänga in allt.

Ta World of Darkness. Slänger man in allt som finns i den världen med mumier, varulvar, spöken, vampyrer och streetfighters så blir det nog inte så mycket "människor" kvar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Med White Wolf så skulle jag säga att man ska nästan se alla splatbooks lite som moduler till GURPS. Alltså, du tar det du tycker är intressant och använder detta. Till exalted så är ju Lunar, Abyssal, Sidreals och liknande nästan som egna spel i Exalted-settingen. Man behöver absolut inte alla böcker, tvärt om... det skulle nog gå sönder om man försöker slänga in allt.
Det här är hur jag tycker att man kör Exalted. Annars får man enorm mood whiplash. Plus, världen är så stor att man ändå inte kan täcka hela i en kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Erik Ny said:
Det finns en konvertering för Heroquest som jag gillar. Splatbokproblemet är svårare att lösa, men den kaotiska världen tillhör charmen för mig så den biten har jag löst genom att, eh, köpa alla splatböcker...
Jag gillar Wusghu konverteringen. Splattbooks problemet är egentligen inget problem för mig. Man får en kort beskrivning i companion boken och sedan behöver man bara de individuella splattbooksen om man vill spela den typen av Exalted.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Blasphemy said:
Med White Wolf så skulle jag säga att man ska nästan se alla splatbooks lite som moduler till GURPS. Alltså, du tar det du tycker är intressant och använder detta. Till exalted så är ju Lunar, Abyssal, Sidreals och liknande nästan som egna spel i Exalted-settingen. Man behöver absolut inte alla böcker, tvärt om... det skulle nog gå sönder om man försöker slänga in allt.
Det är nog lite av mitt problem med White Wolf-världar: det finns så jävla mycket i världen att jag inte ens vet var jag ska börja att sortera bort saker. Jag får ingen helhetsvy, och utan helhetsvyn så kan jag inte grokka världen tillräckligt väl för att ens veta vilken delmängd av den som jag vill fokusera på.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tips angående länkar.

Vårt forumsystem är uråldrigt och kortar inte länkar automatiskt.

Så jag önskar att alla lärde sig att posta länkar som inte pajar forumets bredd.

Det är busenkelt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
Re: Tips angående länkar.

Dante said:
Vårt forumsystem är uråldrigt och kortar inte länkar automatiskt.

Så jag önskar att alla lärde sig att posta länkar som inte pajar forumets bredd.

Det är busenkelt.
Ok, visste inte det och jag snabblänkade mest efter att den andra tråden förvisats till ett sub-forum.
 
Top