Nekromanti Exalted 2nd Edition

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jag skulle fira lite idag, och till min lycka så anlände Exalted 2nd Edition till SF-bokhandeln igår. Resultatet blev att jag införskaffade grundboken, Storytellers Companion och Character Sheet Pad. Jag är härketrött och har pluggat dygnet runt (nåja, jag sov faktiskt mellan 05:00 och 07:50 inatt så inte riktigt _hela_ dygnet) de senaste dagarna, så här kommer en jättekort "så-här-känns-det"-text.

Grundboken:
Oooooh, jag är kär! fapfapfap. Den har har en riktigt trevligt "feel" över sig.

Storytellers Companion
Mer praktisk än estetiskt tilltalande. De verkar ha satsat(TM) på att fylla den med så mycket information som möjligt. Det finns en drös med krafter till olika exalted-typer och lite förslag på karaktärer.

Character stuff pad technique: (Exalted-humor - ha ha ha... ha)
Dagens bottennapp. I min fantasi räknade jag kallt med att det var ett par blad i hårt papper med schysst utskrift. Lyx-formulär. Men nej. Det är vanligt papper (möjligen liiite tyngre än jättebudgetpapper iofs) med svart-vit utskrift. Jagmenar... kom igen. Där får man för att man går och antar saker och inte frågar google först. 88 pixadollers åt teh fanders. Det man får vara lycklig över är att det ger en läskiga drakar och demoner-flashbacks.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
En annan gjorde ett av de sämsta inköpen jag någonsin gjort när jag köpte Exalted (1st Edition). Eftersom att när jag kom hem upptäckte att 2nd Edition skulle släppas om några månader, vilket fick mig att tappa sugen på att spela spelet i väntan på andre upplagan. Men om den är så bra som du säger så kanske man ska skaffa den. En lite fråga bara, de gamla böckerna, fungerar de till spelet fortfarande eller kommer de släppa nya versioner av dem också?

- Jocke, undrar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Nya böcker kommer att släppas, vilka kommer att vara kompatibla med det nya systemet. Förmodligen en bättre investering än de gamla, då det är en del kring stridssystemet och Charms som har ändrats.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Världen är densamma, med viktiga utvalda (Chejop Ketchup, Ma-Ha-Sufflé etc) och så. Rena regler ersätts. Så att ha första grundboken hjälper inte så mycket, medan Kingdom of Halta fortfarande är en guldgruva.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men ja, hur ser det ut regelmässigt? Är det en massa regler kring alla charms och en massa saker att hålla i huvudet fortfarande? Jag gillar idéen med Exalted, men utförandet har hittills jagat bort mig.


Storuggla, ahoggyá miniatures
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"medan Kingdom of Halta fortfarande är en guldgruva."

Så om de gick ihop med sitt grannland Lytta och skulle det kallas Kejsarriket Halta och Lytta? :gremgrin:

...

Förlåt.


Storuggla, sug-humor året runt
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jo jag tror det är det största problemet med Exalted. Det var samma sak med ettan. Man lär sig rätt fort vad som gör vad, och det är mycket bättre strukturerat nu (dice adders är standardiserade och finns som 5? per ability (125 totalt) för Solutvalda där de funkar likadant för alla abilities) men det är en viss tröskel. Några polare testade stridssystemet härom dagen och dom var jättenöjda. Jag tror att det bästa är om någon som kan det spelar med första gången (lämpligen spelledaren :gremgrin:). Det är lite som DnD, om man inte har grundläggande koll på spells så fastnar man hela tiden. Monster har spell-like abilities och sådant, men när man väl lärt sig de viktigaste (disintegrate, dispel magic etc) så har man en god grund att gå på.

Jag kommer att lira 2nd Ed en del i vår och kan säkert slänga ihop ett testäventyr för glada(!) stockholmsforumiter och annat pack som kan tänka sig att dra till fjållträsk. I så fall får sugna spelare gnälla lite på mig så jag tar ut den jättestora tummen jag har i mitt arsle.

..och Storuggla, din humor är bra låg :gremsmirk: :tekopp:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag kommer att lira 2nd Ed en del i vår och kan säkert slänga ihop ett testäventyr för glada(!) stockholmsforumiter och annat pack som kan tänka sig att dra till fjållträsk. I så fall får sugna spelare gnälla lite på mig så jag tar ut den jättestora tummen jag har i mitt arsle."

Tjing för en plats vid det bordet. Wuxia är ballt och manga är ballt och dekadenta imperier med drakblod är tufft (enda anledningen att jag fortfarande bryr mig om Exalted) så jag intresserad. Betrakta dig själv som gnälld på.


Storuggla, freaky fanservice fanboys
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag kommer att lira 2nd Ed en del i vår och kan säkert slänga ihop ett testäventyr för glada(!) stockholmsforumiter och annat pack som kan tänka sig att dra till fjållträsk. I så fall får sugna spelare gnälla lite på mig så jag tar ut den jättestora tummen jag har i mitt arsle.

Jag är själv ingen Exalted fan, men tänkte tipsa om att det då finns ett introäventyr som även innehåller de regler man behöver för äventyret.

/Honken
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Kan inte annat än hålla med angånde Ex2: Core. Det är en sådan där gosig "liten" bok man blir glad av,

Ex2:DB däremot, var en stor besvikelse. Den lider av värdelös korektur läsning och framför alölt skrev charm kapitlet UTAN tillgång till hela corebook.....Jättebra...eller inte.....den är klumpig.
 
Top