Exakt hur man inte ska beskriva raser i sitt rollspel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag vet att det här beskriver en riktig släkt. Men vi har alla sett den här typen av beskrivningar i rollspel och det här är ärkeexemplet på allting man inte ska göra:

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta blir ju bara löjligt . Återigen har nån tatt på sig woke-glasögonen och ser rasismens fula spöke visa trynet .


Den här pk-wokenessen i hela geeksfären börjar gå för långt ,vi kan snart inte använda ord som ancient black dragon för det det är ageism och rasism ist så står woke brigaden där och berättar att vad vi skall säga är drake av aktningsvärd ålder med förhöjd nivå av melatonin.

Jag har aldrig stött på folk som är så besatta av semantik och tonalitet som geeksfären är .
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Detta blir ju bara löjligt . Återigen har nån tatt på sig woke-glasögonen och ser rasismens fula spöke visa trynet .


Den här pk-wokenessen i hela geeksfären börjar gå för långt ,vi kan snart inte använda ord som ancient black dragon för det det är ageism och rasism ist så står woke brigaden där och berättar att vad vi skall säga är drake av aktningsvärd ålder med förhöjd nivå av melatonin.

Jag har aldrig stött på folk som är så besatta av semantik och tonalitet som geeksfären är .
Ja och nej, Det finns helt klart en poäng i den, men ibland går det för långt.

Jag har till exempel hört folk som tycker det är fel att det förekommer slaveri i en fantasyvärld, eftersom det är traumatiskt för en del. Well, det är också ett historiskt faktum, och, såvida man inte är mauritanier, så har man antagligen inte upplevt det personligen. Dessutom, utopia är inte ett ställe för spänning och äventyr.

Å andra sidan så har jag tex sett beskrivningar av orcher som man i princip hade kunnat sammanfatta som "rasistisk nidbild av negrer" (använder det ordet för att få fram tonen i beskrivningen, inte för att jag tyckerdet är ett lämpligt ord att använda i civiliserade sammanhang). Det är inte OK.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
MODERERING

Det var alltså inte tänkt att tråden skulle handla om rasism, pk-woke eller slaveri, utan om (antar jag) generaliserande beskrivningar av folkslag i rollspelsböcker. Fokusera på det.

Ha en skön fredag!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag vet att det här beskriver en riktig släkt. Men vi har alla sett den här typen av beskrivningar i rollspel och det här är ärkeexemplet på allting man inte ska göra:

OMG... Jag kom två minuter in innan jag insåg att min hjärna redan zonat ut... Herregud vilken mördande tråkig och bisarr beskrivning. Och ja, det låter som en typisk rasbeskrivning i rollspel.

"Näsan är kraftig och näsborrarna stora, vilket visar på en hög lungkapacitet." Does it now? Really?
 
Top