Nekromanti Evolutionens Barn - layouttråden

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Simon said:
Sidan 17 - En rad med konstigt hoptryckta ord.

S. 20 - Jävligt fet logga för Femman. (Alltså, kool.)

S. 21 - Ska inte exempeltexten se annorlunda ut än kanon-texten?

Jaha, det var inte mer nu.
Synd att jag redan blandat om sidorna (eftersom jag klantade till det innan och missade fyra sidor som skulle in), men jag tror att jag fixat både det du snackar om på 17 och 21.

Bifogar ny wip. Nu har jag nästan kommit ikapp det jobb jag gjorde under mina håltimmar idag på jobbet (nästan! Curse you, dropbox!)
 

Attachments

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Synd att jag redan blandat om sidorna (eftersom jag klantade till det innan och missade fyra sidor som skulle in), men jag tror att jag fixat både det du snackar om på 17 och 21.

Bifogar ny wip. Nu har jag nästan kommit ikapp det jobb jag gjorde under mina håltimmar idag på jobbet (nästan! Curse you, dropbox!)
Nytt, med nya sidreferenser:

S. 16 - Om inte alferna är nanobotar så tror jag inte att de infiltrerar toppolitiker! :gremsmile: Förslagsvis ", eller stjäl information eller mördar toppolitiker"

S. 16 - Det låter konstigt i settingbeskrivningen att det brukar vara "upp till huvudpersonerna" att göra något. Borde det inte stå "upp till SS5s agenter", eller liknande? Det där påståendet är väl intradiegetiskt? Eller nä, okej, texten är tydligen extradiegetisk. Hm. Är skillnaden mellan den diegetiska texten om SigmaTec och din metapresentation om centrala koncept tydlig nog?

S. 18f - börja med något av de fetare sakerna man kan göra och låt biten om klotter komma lite senare i uppräkningen.

S. 19 - det finns tydligen två Sektion 3. :gremsmile:

S. 20 - det är schysst med de frilagda figurerna, men här är det smuts kvar vid foten.

S. 21 - den hoptryckta raden är kvar. "ärmedlemmaravdensärskilda..."

S. 22 - inte stor bokstav efter tankstreck va? (och att det är ett minus nu har nån väl redan sagt?)

samma - "tar/ger" tycker jag ser fult ut i den sortens prosa. Skulle hellre sett typ "hur okej det är att man lånar kontrollen över varandras huvudpersoner" eller nåt.

S. 25 - Nämnde jag att jag tyckte exempeltexten var för lik den vanliga speltexten?

S. 27 - Är verkligen "ostoppbar" ett exempel på ett memplex (till skillnad från "anser sig vara ostoppbar")?

S. 32 - Jag vet att kapitlet fortfarande är "Regler", men efter tio sidor om rollpersonsskapande så tycker jag det känns lite konstigt att det inte syns bättre att här kommer ett nytt avsnitt. När "Konflikter" kommer sådär plötsligt på en vänstersida så tror jag att det hänger ihop med det tidigare.

Jahapp, det var det det. :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Usch, Krank, nu känner jag mig hård och elak. Kontentan var alltså att jag tyckte det såg fräckt ut. Det var därför jag bara råkade läsa igenom (nästan) alltihopa helt apropå. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Simon said:
S. 16 - Om inte alferna är nanobotar så tror jag inte att de infiltrerar toppolitiker! :gremsmile: Förslagsvis ", eller stjäl information eller mördar toppolitiker"
Fixat.

Simon said:
S. 16 - Det låter konstigt i settingbeskrivningen att det brukar vara "upp till huvudpersonerna" att göra något. Borde det inte stå "upp till SS5s agenter", eller liknande? Det där påståendet är väl intradiegetiskt? Eller nä, okej, texten är tydligen extradiegetisk. Hm. Är skillnaden mellan den diegetiska texten om SigmaTec och din metapresentation om centrala koncept tydlig nog?
Jag vet inte, och det skiter jag i. Eller det seriösa svaret är att jag hoppas att spänningen mellan uppenbart intradiegetisk information och uppenbart extradiegetisk information ska ge upphov till tankar, funderingar och inspiration.

Eller nåt sånt. Äh.

Simon said:
S. 18f - börja med något av de fetare sakerna man kan göra och låt biten om klotter komma lite senare i uppräkningen.
Mjäh, jag vill ha en stegrande uppräkning. Jag gillar saker som stegrar.

Simon said:
S. 19 - det finns tydligen två Sektion 3. :gremsmile:
Nu är den ena sektion 4. Och Sanningssektionen är på väg till din dörr.

Simon said:
S. 20 - det är schysst med de frilagda figurerna, men här är det smuts kvar vid foten.
Gnäll till min illustratör. Det är inte frilagt, for your information, det är gjort så.

Simon said:
S. 21 - den hoptryckta raden är kvar. "ärmedlemmaravdensärskilda..."
Fixat.

Simon said:
S. 22 - inte stor bokstav efter tankstreck va? (och att det är ett minus nu har nån väl redan sagt?)
Curse you, tankstreck!

Simon said:
samma - "tar/ger" tycker jag ser fult ut i den sortens prosa. Skulle hellre sett typ "hur okej det är att man lånar kontrollen över varandras huvudpersoner" eller nåt.
Det man inte har, och det man inte får, det tar man, säger vargen. Och vem är jag att ifrågasätta?

Simon said:
S. 25 - Nämnde jag att jag tyckte exempeltexten var för lik den vanliga speltexten?
Den är en punkt mindre, vilket jag tyckte var lagom.

Simon said:
S. 27 - Är verkligen "ostoppbar" ett exempel på ett memplex (till skillnad från "anser sig vara ostoppbar")?
Såg bättre ut i löptext, tyckte jag.

Simon said:
S. 32 - Jag vet att kapitlet fortfarande är "Regler", men efter tio sidor om rollpersonsskapande så tycker jag det känns lite konstigt att det inte syns bättre att här kommer ett nytt avsnitt. När "Konflikter" kommer sådär plötsligt på en vänstersida så tror jag att det hänger ihop med det tidigare.
Ska fundera på saken. Skulle kunna slänga in en av de få illustrationer jag har kvar...



För övrigt: FUCK. InDesign totalkajkar efter 44 sidor. Ska boota in i Windows 7 och se om skiten beter sig bättre då.

Helvete.
 

Attachments

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag delade upp mitt dokument i delar och satte ihop dem till en bok. Det funkade relativt smärtfritt...

Lite layout-grejor:
Sidan 15, rad 5 verkar sammanpressad.
Sidan 15, "våra" först på rad nio verkar vara för långt in från marginalen. Eller?

Hinner inte läsa mer nu...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Slänger du in ett exempel på hur du tänker formge innehållsförteckningen också, så man kan kommentera det också?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Dimfrost said:
Slänger du in ett exempel på hur du tänker formge innehållsförteckningen också, så man kan kommentera det också?
Så snart DropBox är färdigt med sin synkning nu så... (den säger 27 minuter, men jag litar inte på den)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
I kamp mot klocka, teknologi och helvetes alla jävlar...

54 sidor blev det idag.

Innehållsförteckningen är skitful och ihoprafsad, ska fundera mer på hur exakt jag vill ha den framöver. Framförallt har den en del underligheter för sig; till exempel får den för sig att vissa saker ligger före kapitelmarkörerna när de i själva verket ligger efter.

Och så har vi hela härket med att jag nog knappast vill ha med alla smårubriker från världsbeskrivningen. Tror jag. Däremot gärna lite reda detaljer från reglerna.

Men sånt går ju turligt nog att redigera manuellt.

Formmässigt är det heller inte helt optimalt; rubriken känns malplacerad och sidnumren för stora och så vidare, och så vidare.


Men femti-jävla-fyra sidor blev det iaf. Kvar är dramaregler, SL-tips, och en stor hög appendixsidor.


Ska se vad jag hinner imorgon och på fredag.
 

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
En yttepytteliten anmärkning bara: Du använder tum-/minuttecken (") i stället för korrekta citattecken ().
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Dante said:
En yttepytteliten anmärkning bara: Du använder tum-/minuttecken (") i stället för korrekta citattecken ().
Pfft!

Jaja, fixar =)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Har skummat igenom det lite raskt och ville bara säga att jag tycker att spelet ser skitbra ut setting- och systemmässigt. Jag kommer att köpa det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Har skummat igenom det lite raskt och ville bara säga att jag tycker att spelet ser skitbra ut setting- och systemmässigt. Jag kommer att köpa det.
Instämmer!

Fan vad läckert det ser ut!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
SÅ, nu är jag monkeyfighting KLAR.


Eller, öh, PDF:en är feature-complete, dvs all text är insatt, liksom alla illustrationer och diagram och skit.

Kvar:
- Ändlösa mängder typografisk skit, vilket jag tacksamt tar emot kommentarer om. Har jag missat några fler tankstreck? Har jag fortfarande CP-citattecken nånstans?
- Byta ut alla "s.XX" mot riktiga sidhänvisningar
- Lägga in bokmärken i PDF:en
- Eventuellt leka mer med färger i marginalen (har en idé)
- Eventuellt lägga in fyra sidor reklam för andra spel. Eller kanske bara några små notiser på den annars ganska tomma sista sidan.
- ladda upp till Lulu.com, fixa klart fram- och baksida med ISBN-streckkod och allt (funderar på att primärt se hur det går om man enbart kör Lulus egna).
- Provtryck.



LÄNKISH

(Filen blev typ 7.5 mb stor även med bilder nersamplade till 100dpi, så jag fick inte ladda upp den)


EDIT: Sidhänvisningar fixade.

LÄNKISH
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Sid 103
Strax före exemplet
"De utgår också från re-
geln om att oavgjort innebär vinst för motståndarsidan"
Är det inte antingen intieraren (anfallaren) eller försvararen som vinner på oavgjort, inte motståndaren?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Möller said:
Sid 103
Strax före exemplet
"De utgår också från re-
geln om att oavgjort innebär vinst för motståndarsidan"
Är det inte antingen intieraren (anfallaren) eller försvararen som vinner på oavgjort, inte motståndaren?
Crap, alltid missar man nåt =)

Fixar det. Försvararen ska det ju vara...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Dessutom

sida 80-82 Berättelser
Layouten ser lite konstig ut här med prickar under raderna. Är det meningen?

EDIT
Sida 50, diagramtexten
"wMan kan välja att acceptera ett inkommande
memplex och då läggs det till dem man redan har.
Dumpa dubbelv:et
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Nytt fräscht experiment


Okej, med Dimfrosts fyra färger som guide har jag nu gjort ett experiment: Kapitlen är nu färgkodade. Av fem kapitel så har vi blått, rött, lila, grönt.

Antar jag, jag har svårt att se vilken av blått och lila som är vilken, pga trasiga röda färgstavar.

I början av varje kapitel är nu färgblocket i kapitlets färg, och sedan har jag lagt in en liten cirkel och ett tillhörande streck i samma färg i marginalen. lagom smakfullt, tyckte jag.

Vad tycker ni?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Nytt fräscht experiment


Okej, med Dimfrosts fyra färger som guide har jag nu gjort ett experiment: Kapitlen är nu färgkodade. Av fem kapitel så har vi blått, rött, lila, grönt.

Antar jag, jag har svårt att se vilken av blått och lila som är vilken, pga trasiga röda färgstavar.

I början av varje kapitel är nu färgblocket i kapitlets färg, och sedan har jag lagt in en liten cirkel och ett tillhörande streck i samma färg i marginalen. lagom smakfullt, tyckte jag.

Vad tycker ni?
Näe, Krank, det här är faen awesome. Skittjusigt och inspirerande (med brasklapp för att jag inte har läst mer än jag gjorde igår (eller när det nu var), utan bara har fluktat igenom resten.

Snyggt, koolt, inspirerande.

Kapitelfärgerna tycker jag fungerar bra, såhär spontant. Det är dock ett vääldigt diskret färginslag i cirkelgrejerna. Vet inte om det är fräscht eller bara synd.

Väldigt snyggt med hur exempelformulären ligger utslängda över uppslaget. Men det jag INTE gillar är att det röda blocket på formuläret är så blaffastort. Men det kan du ju skita i, såklart. :gremsmile:
 
Top