Nekromanti [Evolutionens Barn] - Layouttråden 2

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Oooookej. Åtta-tio timmar tog det ungefär sammanlagt att göra en ny layout till Evolutionens Barn. Tacka gudarna för InDesigns stilmallsgrejs och för InDesign Tagged Text.

Nåja; här är ett första ruffigt utkast. Textändringarna inskränker sig till något ord här och där samt att hälften av de japanska förnamnen och tabellen för svårighetsgradsanpassning till fem spelare försvunnit. De japanska förnamnen var hemskt många - inte i onödan, men de prioriterades bort. jag räknade också med att man ganska sällan har fem spelare i en grupp.

Eventuellt dyker de där grejerna upp på hemsidan sen.

Nå; åtta sidor kortare, tre illustrationer till (och de gamla illustrationerna omstuvade).


Kvar att fixa
- Kontrollera så att alla stycken som följer en rubrik saknar indrag.
- Byt ut alla felaktiga citattecken (InDesign vill ha engelska, jag svenska).
- Fixa sidhänvisningarna (ett flertal "se sid. XX").
- Så var det det här med streck av olika slag, tankstreck etc. Det ska också kollas upp och fixas.
- Svartvita versioner av bilder etc
- Fylla på Tack till-listorna med tillkomna illustratörer etc

Om någon har några andra saker de tycker behöver fixas - this is the time to tell me. Under veckan tänker jag fixa ovanstående och fixa konto på Lulu och innan fredag hade jag tänkt ha beställt några initiala ex (typ ett åt mig själv plus några recensionsex och så).

Innan årsslutet ska det åtminstone gå att beställa EB via mig. Eller mycket dyrare via Lulu. Eller via webbutik, om Publit får igång sin sådan.

Evolutionens Barn v2, wip 1
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Snyggt gjort!

En tanke (endast för att det varit så jävla mycket snack om illustrationer), har du endast två illustratörer? Av något skäl har jag fått för mig att det var fler... Har inte du själv ritat någon bild (man med metall-dreads och armarna i kors)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Android IV said:
Snyggt gjort!

En tanke (endast för att det varit så jävla mycket snack om illustrationer), har du endast två illustratörer? Av något skäl har jag fått för mig att det var fler... Har inte du själv ritat någon bild (man med metall-dreads och armarna i kors)?
Inte för att vara sån, men...

- Fylla på Tack till-listorna med tillkomna illustratörer etc
står det på min "kvar att göra"- lista... =)

Det ska till tre illustratörsnamn, eller åtminstone två - jag tycker att det ser osnyggt ut med samma namn en massa gånger, framför allt om det är spelskaparens egna =)
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
krank said:
Inte för att vara sån, men...
Ha ha. När jag läser så slarvigt har du all rätt i världen att vara sån. Här kommer jag och tror jag är skarpögd... Högmod går före fall, som det så vackert heter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag blev just upplyst om att de gröna och röda markörerna i illustrationerna använder utrikisk standard för rätt/fel.

Jag är inte så värst förtjust i att använda "R" som jag som lärare använder när jag rättar, men finns det några vettiga symboler i svensk kontext för att markera bra/dåligt?

Eller ska jag använda smilies? Eller tumme upp/ner? Eller på kort varsel försöka hitta en illustratör som ritar nåt kul? Plus/minus?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Du har bindestreck där det ska vara tankstreck. Hade du inte fixat sånt i den gamla versionen, och varför kopierade du i så fall inte bara texten därifrån?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Dimfrost said:
Du har bindestreck där det ska vara tankstreck. Hade du inte fixat sånt i den gamla versionen, och varför kopierade du i så fall inte bara texten därifrån?
Förra texten var nerlusad med manuella radbrytningar och dessutom hade jag gjort ett par småändringar på wikin. Därför gjorde jag en ny export av texten från wikin.

Jag är dock medveten om det här med strecken, som du kan läsa i första inlägget:

- Så var det det här med streck av olika slag, tankstreck etc. Det ska också kollas upp och fixas.
=)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
krank said:
- Byt ut alla felaktiga citattecken (InDesign vill ha engelska, jag svenska).
Under Edit -> Preferences -> Dictionary kan du ställa in vilken typ av citattecken du vill att InDesign ska använda.

Det är möjligt att du kan behöva göra en sök och ersätt (byt " mot ") för att ändringen ska slå igenom i dokumentet.

Dessutom noterar jag att du fått med en hel del mellanslag i början av stycken igen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ska ta och ta mig igenom alltihopa, men kan ju börja med att föreslå att det under varje illustratör ska stå på vilka sidnummer deras respektive bilder finns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Möller said:
Ska ta och ta mig igenom alltihopa, men kan ju börja med att föreslå att det under varje illustratör ska stå på vilka sidnummer deras respektive bilder finns.
Det kan jag trycka in på sista sidan, tror jag. Vettefan om det får plats där i början... men det passar bra där tillsammans med attribueringsrättsgrejset.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Nu har jag spenderat ett par timmar med att joxa med illustrationerna. Det tog extra tid för att jag först experimenterade med rundade hörn tills jag insåg att jag använt kantiga hörn till precis allting annat och inte orkade ändra, och för att jag fick nåtslags dille om att förvandla allting till symboler i Illustrator, som om jag någonsin kommer att vilja skapa fler bilder med samma grejer i.

Summan av förändringarna? Att jag bytte ut bockarna mot ettor i de flesta fall, och ett "OK" i ett fall.

Och att jag gjorde separata lager för svarta och röda kryss, så att jag enkelt kan använda samma original till både den svartvita och den färgade utgåvan av Evolutionens Barn.

Bifogar de nya illustrationerna.


Jag övervägde ett tag att använda tumme-upp eller tumme-ner, men kom fram till att siffror var minst lika universella och i lägre grad riskerade att kännas som clipart.


Kvar att göra
- Creditssidan: Johanna Håård, Mikael Bergström och Lina Rydebjörk ska in.
- Sista sidan: Samtliga illustratörer ska in, med sidhänvisningar till vart deras illustrationer finns.
- hela texten: Kolla indragen
- Hela texten: Fixa citattecknen. Search and replace.
- Hela texten: Bindestrecken ska bli tankstreck. Jag tror inte jag har skrivit in några regelrätta bindestreck i texten, så jag tror att det borde räcka med en simpel search-and-replace här...
- Svartvita versioner av samtliga bilder. Eventuellt via nån smart funktion i InDesign?
- Fixa sidhänvisningarna. Enkel sökning efter "XX".
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
krank said:
Kvar att göra
x Creditssidan: Johanna Håård, Mikael Bergström och Lina Rydebjörk ska in.
x Sista sidan: Samtliga illustratörer ska in, med sidhänvisningar till vart deras illustrationer finns.
x hela texten: Kolla indragen
x Hela texten: Fixa citattecknen. Search and replace.
x Hela texten: Bindestrecken ska bli tankstreck. Jag tror inte jag har skrivit in några regelrätta bindestreck i texten, så jag tror att det borde räcka med en simpel search-and-replace här...
- Svartvita versioner av samtliga bilder. Eventuellt via nån smart funktion i InDesign?
- Fixa sidhänvisningarna. Enkel sökning efter "XX".
Det artar sig...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Nu tror jag att hela min lista är färdig.

Jag tänker HOPPAS att när de säger "upp till 100 sidor" så menar de "till och med", för EB är nu exakt 100 sidor. Så med lite tur blir det 39 spänn plus bokmoms på 5% som EB kommer att kosta, åtminstone den svartvita utgåvan.

Färgversionen

Den svartvita versionen

Om jag inte fått några konkreta anledningar att låta bli eller att ändra på något innan imorgon fredag, nångång på eftermiddag/kvällen, så skickar jag in den svartvita till Publit då.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Om jag inte fått några konkreta anledningar att låta bli eller att ändra på något innan imorgon fredag, nångång på eftermiddag/kvällen, så skickar jag in den svartvita till Publit då.
Um … jag såg några småsaker. Jag ska se om jag hinner gå igenom hela alltet och kommentera tills imorgon. Jag ska i alla fall försöka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Dante said:
Um … jag såg några småsaker. Jag ska se om jag hinner gå igenom hela alltet och kommentera tills imorgon. Jag ska i alla fall försöka.
Det vore supergött. Annars; ta det du hinner.



Med "kväll" ska man förstå att det betyder "innan klockan ett på natten".
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Några grejer jag reagerade på vid en snabbtitt:

- i färgversionen är inte cred-sidan uppdaterad med alla fyra konstnärer, och likaså är inte sista sidan uppdaterad med sidhänvisningar till illustrationer.

- i innehållsförteckningen i bägge versioner står rubriken "Vad förväntas av spelledaren?" under kapitlet regler, trots att det inleder kapitlet "Spelledartips".

- jag märker att du inte har någon proper licens på spelet. I den här tråden föreslog jag att använda CC-BY, då den är identisk med den egenskrivna texten.
 
Top