Nekromanti Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsystem

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Såhär har jag skrivit:

Konflikt mellan inre memplex
När en spelare hamnar i en situation där två av huvudpersonens memplex kommer i konflikt med varandra, måste spelaren prioritera mellan dem. Att välja det memplex som har högst värde innebär att detta memplex ökar i värde med ett och att det memplex med lägre värde minskar i värde med ett. Att välja det memplex som har lägst värde innebär att det högre memplexet sjunker till det lägre memplexets värde, och att det lägre ökar i värde med ett. Om de båda memplexen har samma värde ökar det valda med ett och det andra sänks med ett.

Exempel: Tony har 5 i Våld Löser Ingenting och 3 i Skydda Familjen. Hans familj hamnar i fara, och Tony måste använda våld om han ska försvara dem. Han väljer att skydda familjen, vilket innebär att han får 3 i Våld Löser Ingenting och 4 i Skydda Familjen. Hade han valt att inte agera ("Våld Löser Ingenting") hade hans familj skadats, och han hade fått 6 i Våld Löser Ingenting och 2 i Skydda Familjen.

Hot mot, och skada på, memplex
Memplex kan också hotas av annat. Att agera mot sina memplex eller att se saker som direkt motsäger dem kan resultera i Stress. Spelledaren avgör hur mycket Stress ett memplex utsätts för. När ett memplex stressas, slår spelaren det antal tärningar huvudpersonen har i memplexet. Varje lyckat slag innebär att stressen reduceras med ett. Om någon stress finns kvar tar memen skada, dvs reduceras med den mängd stress som är kvar.

Exempel: Tony har 3 i Våld Löser Ingenting. Han ser sina kamrater bekämpa och besegra en farlig brottsling, utan några uppenbara negativa aspekter. Spelledaren bedömer att detta ger Tony 2 i stress på memplexet Våld Löser Ingenting. Tony rullar 6 tärningar. Det är inte Tonys dag - han lyckas bara med ett av sina sex tärningsslag. Hans Våld Löser Ingenting tar 1 i skada. Tonys övertygelse att våld inte löser någonting är nu nästan borta.

Förträngande
När huvudpersonen får skada kan spelaren välja att istället ta skadan i form av ett nytt, undertryckt memplex. Detta innebär att huvudpersonen vägrar låta sig påverkas av det som skett, och istället förpassar eventuella tvivel till sitt undermedvetna. Den nya memen bestäms av spelledaren och spelaren i samråd. Att förtränga innebär en begränsning, och en risk: Om huvudpersonen någonsin agerar i enlighet med sitt undertryckta memplex övergår detta memplex i skada, och huvudpersonen genomgår en mindre kris.
Der undertryckta memplexet kommer automatiskt att uppta all vidare skada mot sin "motpart" som plus. Om det växer sig större än sin motpart ligger huvudpersonen riktigt risigt till: Att då agera enligt sin undertryckta mem innebär att originalmemplexet dör helt, omedelbart, och det undertryckta blir ett "vanligt" memplex istället. Detta innebär en större identitetskris och huvudpersonens personlighet och beteende ändras antagligen ganska radikalt.
Ett undertryckt memplex kan bara hamna i inre konflikt med sin motpart, men kan ta skada som vilket memplex som helst.

Exempel: Tony vägrar låta sina kamraters agerande förändra hans sätt att betrakta världen och väljer att ta skadan som ett undertryckt memplex som heter "Ändamålen helgar medlen". Tonys spelare måste nu vara mycket försiktig och inte låta Tony agera utifrån detta memplex, så att det inte växer. Istället kan memplexet utsättas för stress, ta sdkada och eventuellt försvinna helt om Tony ser till att agera i rakt motsatt riktning.

Att få nya memplex och öka existerande
Givetvis kan memplex också förstärkas och kompletteras. När en huvudperson är med om något som ger positiv förstärkning till något av dess existerande memplex, och detta sker utan konflikt med ett annat memplex, kan SL medge att memplexet ökas. Precis som med skadan ger SL en maximal mängd Förstärkning memplexet kan få. Spelaren rullar det antal tärningar huvudpersonen har i memplexet, drar av antalet misslyckade slag från den möjliga Förstärkningen, och adderar resterande förstärkning till memplexets värde.
Om spelare eller spelledare bedömer att huvudpersonen under en tid tycks ha agerat utifrån ett memplex som inte står på formuläret, och detta memplex inte motsäger något existerande memplex, kan SL i särskillda fall - när huvudpersonen uppnår något större som ligger i enlighet med eller uppnås tack vare det nya memplexet - godkänna att spelaren lägger till detta memplex till de existerande. Det nya memplexet får värdet 1.

---

Några tankar:
* Jag är en liten smula missnöjd med systemen kring att öka existerande memplex.
* ...och med systemen kring att få nya. Båda känns väldigt lösa och flummiga och ofärdiga.

Nu gäller det systemet, så jag räknar med Genesis' deltagande i den här tråden. Alla ni andra som visa tintresse och vill se det här spelet färdigt innan hösten bör också se hit, kommentera, tycka och fråga!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Jag måste säga att jag verkligen tycker att de här reglerna är bra. Dock är reglerna för förträngande (med förbehåll för att jag är trött) lite krångligare att förstå, speciellt de i det andra stycket; om du lade in poäng i exemplet som i de två ovan tror jag att det vore lättare att "visualisera" hur det fungerar.

Memplexökande skulle ju kunna förenklas genom att man säger att ökningen alltid är på en poäng; eventuellt kan spelaren vara tvungen att få ett visst antal lyckade utfall?

Memplexskaffandet kräver nog bara en textgenomarbetning, annars blir den nog bara krångligare utan att man vinner så mycket på det.

Men jag är dålig på att bygga system, så det här är bara lösa tankar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Några tankar:
* Jag är en liten smula missnöjd med systemen kring att öka existerande memplex.
* ...och med systemen kring att få nya. Båda känns väldigt lösa och flummiga och ofärdiga.
Jag är beredd att hålla med. Har inte tid att ha idéer just nu, men jag skall fundera. Återkommer i helgen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Regmolar said:
Jag måste säga att jag verkligen tycker att de här reglerna är bra. Dock är reglerna för förträngande (med förbehåll för att jag är trött) lite krångligare att förstå, speciellt de i det andra stycket; om du lade in poäng i exemplet som i de två ovan tror jag att det vore lättare att "visualisera" hur det fungerar.
Är det alltså det förklarande (?) exemplet med stackars Tony som är förvirrande/krångligt? Skumt, brukar ju vara tvärtom. Jag är däremot själv inte helt nöjd med texten; systemet är hyfsdat enkelt men jag försökte sammanfatta en punktlista med fem tydliga punkter som Genesis skrev on-the-fly, och jag känner att resultatet blev, vad ska man säga, inte så optimalt.

Exemplet ska expanderas, tror jag.

Typ:

Exempel: Tony vägrar låta sina kamraters agerande förändra hans sätt att betrakta världen och väljer att ta skadan som ett undertryckt memplex som heter "Ändamålen helgar medlen". Eftersom skadan i det tidigare exemplet var 1 så börjar också det nya memplexet på 1.

Om Tonys memplex "Våld löser ingenting" utsätts för ytterligare stress och skada, kommer "Ändamålen helgar medlen" automatiskt att ta emot skadan och växa. Låt oss säga att originalmemplexet ("Våld...") tar ett till i skada efter ett normalt försvarsslag som i det tidigare exemplet; då får Tonys spelare inte välja - poänget går direkt till "Ändamålen..." och ökar detta memplex med ett. "Våld..." behåller dock sin tvåa.

Tonys spelare måste nu vara mycket försiktig och inte låta Tony agera utifrån detta "Ändamålet...", så att det inte växer. Istället kan memplexet utsättas för stress, ta skada och eventuellt försvinna helt om Tony ser till att agera i rakt motsatt riktning.

Om Tony däremot agerar i enlighet med "Ändamålet..." nu, när det är lika stort som "Våld...", så tar "Våld..." två i skada och försvinner helt. Tony genomgår en större livskris och får nu "Ändamålet helgar medlen" som vanligt memplex.



Hur ser det ut? Exemplet blir ruskigt långt, men det kanske blir tydligare?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Nu ska jag vara riktigt härligt ärlig med dig här!

Exemplet lyckas med att vara både ointressant och snurrigt (i alla fall för mig). Vill du visa på att systemet skapar en grogrund för inre drama och rubbade världsbilder - se då till att exemplet dryper av sådant. Jag menar, "Tonys spelare..." hit och dit; som om systemet ska användas taktiskt och inte intuitivt! Osexigt!

I ett inre drama av kvalitativ art ska dilemmat kännas självklart. Är det en livskris så sker ju inte den för att "Tony vägrar låta sina kamraters agerande förändra hans sätt att betrakta världen" - den sker efter ett krashat äktenskap, när man blivit utsatt för ett grovt brott, när bästa vännen bedrar en. Helst ska detta belysas av valet mellan ett mer mänskligt och ett mer omänskligt alternativ - gör det krashade äktenskapet Tony än mer misogyn, eller når han insikt och tar tag i de personlighetsbrister som oundvikligen leder till sådana smärtsamma separationer. Lyckas du designa systemet så att det både belyser och inspirerar ett sådant bruk, så är jag fortsatt triggad - blir systemet till ett abstrakt dividerande av summor, så slipper jag helst.

Helst ser jag alltså att du återvänder till skrivarpulpeten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Jag tror att jag saknar konsekvenser. Jag ser inte hur det är värre att ha 1 i en memplex än 4 Vad händer när memplexen tar skada? Varför vill jag att inte det ska hända?

Bortsett från rent narrativistiska effekter då, men om du bara vill ha det så behövs väl inga siffror alls?

För att förtydliga. Själv tycker jag att sådana här mekaniker funkar som bäst när det finns regelmässiga och storymässiga incitament till olika val. Typ, ta en Buyoff i TSOY (likvärdigt med att överge ett memplex) för att köpa en ny Secret (cool förmåga) så att jag kan spöa aset som dödade min hustru. Story och regler talar samma språk och uppmuntrar mig att bete mig precis så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Bearnie said:
Nu ska jag vara riktigt härligt ärlig med dig här!
Bra.

Bearnie said:
Exemplet lyckas med att vara både ointressant och snurrigt (i alla fall för mig).
Det tycker egentligen jag också.

Bearnie said:
Vill du visa på att systemet skapar en grogrund för inre drama och rubbade världsbilder - se då till att exemplet dryper av sådant. Jag menar, "Tonys spelare..." hit och dit; som om systemet ska användas taktiskt och inte intuitivt! Osexigt!
Å andra sidan är det i stort sett omöjligt att skriva exempel som både är "sexiga" och maximalt tydliga.

Bearnie said:
Helst ser jag alltså att du återvänder till skrivarpulpeten.
Jag också.



Fast såhär tycker jag också: Exempel i en grundbok ska vara, framför allt annat, väldigt tydliga. I själva spelet får det aldrig vara några tveksamheter om hur reglerna fungerar; framförallt inte i och med att rollspelsböcker aldrig ska behöva användas under spel. Reglerna och deras exempel behöver sålunda vara helt sjukt tydliga. Det är möjligt att mitt sista exempel är luddigt, osammanhängande och kasst - det är jag beredd att köpa.

Det är helt enkelt viktigare att exemplen är tydliga än att de är engagerande. helst ska de ju vara både och, men det vet jag inte om min förmåga räcker till. Just nu är åtminstone ett av exemplen varken eller, vilket givetvis inte duger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Måns said:
Jag tror att jag saknar konsekvenser. Jag ser inte hur det är värre att ha 1 i en memplex än 4 Vad händer när memplexen tar skada? Varför vill jag att inte det ska hända?
För att du blir mindre motiverad av memplexet när du kämpar för det (eller, på systemspråk: Du kan använda memplex för att skaffa extra tärningar i konflikter, och har du lågt i ett memplex får du färre tärningar).

Det är iaf så Genesis konstruerade systemet, och det är så det är tänkt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Efterlyses: Exempelskribent

Efter lite själasökande och grunnande kom jag fram till att jag behöver någon som kan skriva. Alltså, verkligen skriva. Mina exempel är som bäst tydliga men snustorra, som sämst oengagerande och tokröriga. Det har nog att göra med att jag vanligen skriver uppsatser på högskolan, vilket gjort att mitt sätt att skriva blivit rätt akademiskt och "torrt".

Det funkar inte.


Sålunda skulle jag vilja att ni, kära medforumiter, hjälper mig. Mina exempel om Tony här, till exempel, duger inte alls. Jag behöver exempel som dels med fullständig tydlighet förklarar hur regeln fungerar rent mekaniskt, och samtidigt får fram den emotionella tyngden i att bli av med sina övertygelser och tvingas inse saker om sig själv.

Jag har tyvärr inget att erbjuda utom tacksamhet och att ens namn syns i det färdiga spelet (som "medförfattare" eller nåt, efter önskemål).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Re: Efterlyses: Exempelskribent

Jag kan göra ett försök, för att se om jag fixar det bättre. Imorgon eller möjligtvis ikväll (mindre troligt).
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Med bakgrund till det så tycker jag att samtliga exemplen fungerar väl. Som Regmolar skrev så var det första exemplet om undertryckta memplex ganska krångligt, men det längre förklarade allt mycket tydligt (iallafall för mig).

Jag tycker också att det är ett bra val att välja tydlighet framför sexighet i regelförtydligande exempel. Eventuellt så skulle det kanske kunna gå att bygga in stämningstexter som bygger på händelser som beskrivs i exemplena för att belysa hur dessa händelser ter sig för karaktärerna och ge dem lite mer sexighet.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Efterlyses: Exempelskribent

...och jag är verkligen inte rätt person att hjälpa dig. Dels tyckte jag att dina exempel var bra och inte alls snustorra, och dels så har jag inte skrivit något annat än akademiska texter på ett antal år så om jag försöker något annat blir det troligen ett misslyckande.

Likväl, skam den som ger sig (om inte annat kanske övning ger färdighet som det brukar heta, och någon gång i framtiden kanske det kan komma till nytta).

Det hade varit en lång dag. Först flera timmar vid datorn, och sedan ut på Malm Street för att undersöka ett anonymt tips om något gängbråk. Visst ett bråk hade det varit, två vuxna män som inte kunde enas om parkeringsrätten och därför bestämt sig för att ta till baseballträet. Tony suckar djupt, våld löser ingenting! Om folk bara kunde få in det i sin skalle så skulle välden bli bättre. Det är i sådana här stunder som det är skönt att komma hem till en varm middag, och en varm famn. Anne, - hans stora kärlek och hustru. Hon betyder verkligen allt för honom, hur skulle han annars orka med jobbet och allt våld?
Med ett litet leende på läpparna stiger han ur bilen och ut på den fuktiga gatan. Ett rasande vårregn hade tidigare under dagen sopat bort det mesta av smutsen från trottoaren och färgat asfalten svart. Han öppnar husdörren och stiger in.
Det första han ser är mannen som vrider på sig, därefter registrerar hans ögon Annes uppspärrade ögon och att hon sitter bunden vid en stol. Ett leende sprider sig på mannens ansikte, och blottar en rad med bruna gaddar. Ett moln av stank, som från rutten fisk omger honom. Innan Tony hunnit blinka har mannen tagit upp en pistol och riktar nu den farligt blänkande mynningen mot honom.
"Ah Tony, jag visste inte att det gått så här bra för dig. Kom hit för lite stålar men så finner jag henne här!" Säger han och visar på Anne. Tony noterar hur skåpet där de förvarar sina reservpengar är uppbrutet och hur dörren hänger skevt, därefter faller hans ögon på kökskniven som ligger bredvid. "Du verkar förvånad, känner du inte igen mig?" Fortsätter mannen. "Aja, vi har tid att fixa det senare, men först ska jag och lilla frugan här ha lite roligt." Han skrockar och vänder sig mot Anne, låter pistolen svepa ner mot kjolen.
Tony ser sin chans och tar ett par snabba steg frammåt och tar tag i kniven och kör utan att tänka in den i mannens sida som vrålar högt och tappar pistolen. Förstummad drar ha ut kniven och låter den sjunka in i kroppen igen. Mannen sjunker ihop över bänken med ett skrik, och han släpper kniven som slår emot golvet med ett skräll. Ljuset från kökslampan avspeglar sig i knivens blanka blad och framhäver det röda blodet som befläckar det. Chockad vänder han sig mot Anne. Bakom honom hör han hur mannen snubblar iväg mot dörren, och sedan försvinner ut.
Tony hade innan incidenten 5 i memplexet "Våld löser ingenting" och 3 i memplexet "Skydda familjen". Eftersom han väljer att försvara sin familj medelst våld sjunker genast hans värde i "Våld..." till 3 medans hans värde i "Skydda..." stiger till 4.


Hmm, min egen bedömning: löjligt långt och bristfällig kvalitet. Men kanske tjänar någon nytta om jag postar det iallafall.

-ClawHawk, mislyckas
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Efterlyses: Exempelskribent

Lite långt, som du säger, men jag gillar det. Däremot skulle texten kanske må bra av att anpassas till cyberpunk-anime-mojset som är EB's kärna... Men texten som sådan såg jag inga större fel på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Efterlyses: Exempelskribent

Jag har hört att de ska vara bra att ge ordentliga instruktioner.

* Jag ser helst att exempeltexterna hänger ihop; dvs att det är samma karaktär/er man följer genom alla exempel i hela regelkapitlet.

* Exempelkaraktärer bör ha japanska eller psudokapanska namn, eller i vart fall namn som passar på godingar i en mecha/sf/cynerpunkanime.

* Eventuell miljö och sammanhang ska passa in i EB's setting; man får gärna slåss mot onda AI's eller robotar som går bärsärk, men inga Stora Onda Företag och inte så mycket "gritty" i miljöerna, helst. Kom ihåg att Metropolis är en ren, vit och vacker stad, där allt ont som händer beror på enskillda malcontents och olyckor. Eller... ja, precis.

* En liten lista på vilka exempel som sammanlagt kommer att behövas:

- Exempel på hur man använder Aspekter
- Exempel på hur man använder Memplex
- Exempel på hur man använder Bakgrunder
- Exempel relaterade till dramasystemet
- Två konfliktexempel, ett strid och ett ickestrid
- De exempel som nämns i texten i den här trådens första inlägg.

Jag tror bara det är Genesis som förutom jag har koll på hela mekaniken... Jag kanske postar en tråd om just exempelbyggande. Med lite sammanfattning kring regler. Fast egentligen är kanske exemplen nåt man bör ta sist, jag vet inte.


Pust. Det är varmt. Jag kan... in..te... tä.....nka när det... *shutdown*
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Efterlyses: Exempelskribent

...nu är det något svalare, så nu fungerar jag igen.

Listan ovan kan ni skita i. Jag kommer att leta exempelavsnitt samtidigt som jag presenterar regeltext, så slipper jag skapa en helt ny tråd där ALL spelmekanik presenteras.

Sålunda, det vi behöver just nu:

* Exempel på när två memplex kommer i konflikt med varandra och spelaren prioriterar.

* Exempel på när ett memplex blir utsatt för stress och tar skada.

* Exempel på när det skapas ett undertryckt memplex genom förträngning.

Tillkommer så snart Genesis kommit på ett smart system för det:

* Exempel på när det tillkommer ett helt nytt memplex resp. ett existerande memplex växer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Genesis said:
Jag är beredd att hålla med. Har inte tid att ha idéer just nu, men jag skall fundera. Återkommer i helgen.
Jag tänkte börjar skriva nåt om virala memplex, men så insåg jag att det nästan redan är gjort. Men en fråga: Borde det inte kunna dyka upp virala/destruktiva/undertryckta memplex som inte står i motsats till något av de existerande memplexen? Säg någon som inte har "Gud finns inte" som memplex, men som helt enkelt har en ickeattityd mot religion, har valt att liksom inte bry sig. Så planteras en liten idé, som växer sig större och helt plötsligt en dag finner huvudpersonen att det här med att knacka dörr och prata om jesus ju faktiskt inte verkar vara en så dum idé ändå...

Kan memplex öka mot spelarens/rollpersonens vilja?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Genesis said:
Återkommer i helgen.
Ingen trodde väl att jag menade helgen som kommer? :gremsmile: Jag suger och är långsam.

Nåväl, gällande ökning av memplex, vad sägs om att man helt enkelt slår en tärning och om det blir lika med eller högre än memplexets nuvarande värde så höjs den ett steg? Slag kan ju även slås efter strider när man har använt sig av memplexet, om man vill. Eller bara när rollpersonen stöter på något som förstärker memplexet. Och när hon agerar efter det. Gör man det starkt så kan man ju till och med få slå två tärningar, med chans att öka två steg.

På samma sätt skulle man kunna göra med skada. Lika med eller över så sänks memplexet ett steg (vilket gör att höga memplex lättare står emot skada. Vid stor skada kan man slå flera tärningar.

Och nu kom jag också på vad jag tänkte säga mer, för två veckor sedan. Jag tänkte citera spelledarråden i Dogs: "But if you take a step up from that, you'll see that the conversation's about something. It's about the moral judgments the players make on the situations you present. In the midst of conflict, you should be thinking, "really? Even now? Even now? Really?"

Just det där sista citatet tycker jag applicerar väldigt väl på hur jag tror att memerna bör fungera. Rollpersonen säger "Våld är fel", och spelledaren säger "Till och med i den här situationen?"

Sedan har jag en fråga: är människor onda i det här spelet? Jag menar, det känns ganska uppenbart att företaget som styr Över är ganska objektivt ont, men hur är det med de som arbetar för det? Hur är det med de som känner till Under, och utnyttjar det? Hur är det med snubben/snubbinnan som styr alltihop? Är han/hon ond? Oavsett svaret på den frågan så tror jag att spelet skulle tjäna på att det klargjordes. Och jag tycker naturligtvis att det vore intressantare om ingen är ond, utom själva företaget, själva systemet.

//Simon "Jag har glömt bort större delen av den här systemet och vet inte om den här lösningen passar in" Pettersson
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Genesis said:
Nåväl, gällande ökning av memplex, vad sägs om att man helt enkelt slår en tärning och om det blir lika med eller högre än memplexets nuvarande värde så höjs den ett steg? Slag kan ju även slås efter strider när man har använt sig av memplexet, om man vill. Eller bara när rollpersonen stöter på något som förstärker memplexet. Och när hon agerar efter det. Gör man det starkt så kan man ju till och med få slå två tärningar, med chans att öka två steg.
Ho hum... Den enda nackdel jag ser är att vi skulle behöva definiera vilken sorts tärning systemet faktiskt använder - hittills har man ju kunnat spela spelet med vilken slags tärning som helst som har jämnt antal sidor... Jag skulle egentligen hellre skött det med "successes" av något slag. Fast jag vet inte hur det skulle kunna gå till.

Vi har dessutom, såvitt jag sett, fortfarande inget sådär klockrent sätt för någon att få helt nya memplex helt utan att de är dolda eller så. Fast det skulle man ju kunna lösa genom att helt enkelt låta SL bestämma.

Genesis said:
På samma sätt skulle man kunna göra med skada. Lika med eller över så sänks memplexet ett steg (vilket gör att höga memplex lättare står emot skada. Vid stor skada kan man slå flera tärningar.
Återigen, känns inte helt strömlinjeformat... Men jag vet inte.

Genesis said:
Och nu kom jag också på vad jag tänkte säga mer, för två veckor sedan. Jag tänkte citera spelledarråden i Dogs: "But if you take a step up from that, you'll see that the conversation's about something. It's about the moral judgments the players make on the situations you present. In the midst of conflict, you should be thinking, "really? Even now? Even now? Really?"

Just det där sista citatet tycker jag applicerar väldigt väl på hur jag tror att memerna bör fungera. Rollpersonen säger "Våld är fel", och spelledaren säger "Till och med i den här situationen?"
Det har jag också tänkt på, och det kanske är en bra grej att skriva in i texten. Om inte annat i spelledardelen, som jag är traditionell nog att vilja ha.



Genesis said:
Sedan har jag en fråga: är människor onda i det här spelet? Jag menar, det känns ganska uppenbart att företaget som styr Över är ganska objektivt ont, men hur är det med de som arbetar för det? Hur är det med de som känner till Under, och utnyttjar det? Hur är det med snubben/snubbinnan som styr alltihop? Är han/hon ond? Oavsett svaret på den frågan så tror jag att spelet skulle tjäna på att det klargjordes. Och jag tycker naturligtvis att det vore intressantare om ingen är ond, utom själva företaget, själva systemet.
Alltså; jag tänker mig ju att ingen, inte ens systemet, egentligen är "onda" i objektiv mening eller så. Jag tror att företagets chefer tror att de gör världen bättre. Varje individ agerar utifrån sina förutsättningar. Jag tror att lite av poängen med alltihop är att man inte bör vara alltför säker på någonting, egentligen. Förstår du? Att bergfasta övertygelser förr eller senare åker på stordäng. Att man inte ska hålla för hårt, liksom. Att man bör hålla sig flexibel.

Jag vill inte att det ska finnas ett svar på världens inneboende problem. Sigmatech är förtryckare, javisst - men upprorsmakarna dödar civila och självmordsbombar skolor. Förstår du? Det finns ingen "rätt" sida, det finns bara en möjlighet att omvärdera vart man står.

Genesis said:
//Simon "Jag har glömt bort större delen av den här systemet och vet inte om den här lösningen passar in" Pettersson
Haha, om jag ska vara brutalt ärlig så märks det, en smula.

Mekaniken för hur saker skadas känns relativt vettig i dagsläget, det vi saknar är mekanik för att få helt nya memplex (genom saker man är med om - eller genom memetisk krigsföring/programmering) resp. förstärkande av existerande.

Hmmm...

Allmänt mummel:

Vad är det egentligen som gör att man stärks i sina övertygelser? Man är med om saker som bekräftar det man trodde. Om man är övertygad om att våld aldrig löser någonting så betyder det alltså att man borde kunna få förstärkt tro om man upplever när våld används som lösning, och att det inte funkar. Förstår du? Även om det är jag själv som är med om att använda våld som en lösning, så är det bara om den våldsamma lösningen visar sig vara en bra lösning, en slutgiltig lösning, som man kan få skada på sitt memplex.

En tanke:

När rollpersonen är med om något som bekräftar sitt memplex, direkt eller indirekt (en kristen som börjar tvivla på sin tro kan ju t.ex läsa böcker och besöka kyrkor för att stärka sig i tron. Kanske.), så anger SL att spelaren ska slå 1-3 tärningar. Antalet lyckade slag innebär höjning. Det gör att den nuvarande styrkan hos memplexet inte spelar någon roll, men måste den göra det?

Och när man ska få helt nytt så gör man samma sak. SL kan här också "tvinga på" spelaren ovälkomna memplex - fast man kanske kan köpa bort lyckade tärningar på något sätt, med sina existerande memplex?

Typ, Yahuri är kristen. Han hamnar i en situation där våld används ofta och mycket och är en jättebra lösning på problemen. Men Yahuri vill inte börja tänka sig våld som en bra lösning, så när SL säger att han ska rulla två tärningar för att se hur starkt det nya memplexet "Våld är gött" blir och han får upp en lyckad tärning, så vänder han sig till sitt kristna memplex för att hämta kraft att stå emot. Jag menar, kristendom är ju egentligen inte antivåld, så de är inte i direkt konflikt, och Yahuri har ju inget pacifistiskt memplex, men han kan ändå använda...

humhum, vänta nu...

Kan man bygga upp omedelbart försvar på det sättet? Yahuri kanske flyttar två pluppar från sitt kristna memplex till ett pacifistmemplex, som får ta smällen och därifrån blir det en inre konflikt som vanligt...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Okej, ny idé:

Om rollpersonen befinner sig i en situation där hon kan tänkas få ett nytt memplex, så kan spelaren köpa det genom att offra ett kryss i nedre raden ("bra"-kryss, eller vad du nu skulle kalla dem). På samma sätt kan spelledaren köpa ett nytt memplex i en likadan situation, där spelaren inte riktigt vill det, genom att kryssa i övre raden.

Man kan ju knyta ihop det med ökning och skada också, om man vill (även om du sade att systemet funkar som det gör nu), där skada på memplex innebär kryss i övre raden, och ökning av vanliga memplex innebär kryss på nedre.

Ett alternativ till ökningen som du föreslog med att man slår ett antal tärningar och varje träff är en ökning, är ju att memplexet höjs om antalet träffar är högre än det nuvarande värdet. Så om jag har två i värde, så påverkas jag inte av höjningar på färre än tre tärningar, utan jag måste få tre tärningar eller fler för att det skall höjas ett steg.

Bara några idéer.

Alltså; jag tänker mig ju att ingen, inte ens systemet, egentligen är "onda" i objektiv mening eller så.
Alltså, som du har beskrivit det i de poster jag har läst, så har i alla fall jag fått uppfattningen att du gör någon sorts moralisk bedömning att det här systemet är fel och dåligt.

Det har jag också tänkt på, och det kanske är en bra grej att skriva in i texten. Om inte annat i spelledardelen, som jag är traditionell nog att vilja ha.
Alla spel bör ha en del som beskriver hur spelet bör spelas. Jag är såpass otraditionell att jag tycker att det är dumt att begränsa den informationen till spelledaren. Alla borde veta hur man spelar spelet väl. Men det är bättre att ha den informationen i en spelledardel, än inte alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Evolutionens Barn - Inre Konflikter, memplexsy

Nu är jag gristrött efter längre promenad, och svettig, så nedanstående kan mycket väl bara bli en massa lajj.

Genesis said:
Om rollpersonen befinner sig i en situation där hon kan tänkas få ett nytt memplex, så kan spelaren köpa det genom att offra ett kryss i nedre raden ("bra"-kryss, eller vad du nu skulle kalla dem). På samma sätt kan spelledaren köpa ett nytt memplex i en likadan situation, där spelaren inte riktigt vill det, genom att kryssa i övre raden.
Hmmm... Inte alls illa, det passar om inte annat in i existerande mekanismer på ett ganska snyggt sätt...

Genesis said:
Man kan ju knyta ihop det med ökning och skada också, om man vill (även om du sade att systemet funkar som det gör nu), där skada på memplex innebär kryss i övre raden, och ökning av vanliga memplex innebär kryss på nedre.
Alltså... Hur tänker du nu? Ska skada på memplex inte innebära att man förtränger eller faktiskt tar skada, eller menar du att man förutom förträngning/skada dessutom kryssar?

Genesis said:
Alltså, som du har beskrivit det i de poster jag har läst, så har i alla fall jag fått uppfattningen att du gör någon sorts moralisk bedömning att det här systemet är fel och dåligt.
Alltså; jag som privatperson tycker att systemet är förkastligt. Jag har ju tagit ställning, jag har mina politiska åsikter, och så vidare. Men jag vill itne att ställningstagandet med nödvändighet ska vara på förhand givet i spelet. Visst skulle jag tycka att det vore coolt om folk som spelade spelet tyckte som jag, men jag vill inte skriva dem på näsan.

Eller, det kanske jag vill, men jag vill framförallt att det ska finnas ett utrymme för alternativa ställningstaganden. Det ska gå att komma till slutsatsen att det trots allt är rätt OK som det är utan att hela spelet faller samman, helst.
 
Top