Eventuella tidiga och bortglömda influenser till det som kom att bli rollspel

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Dungeons & Dragons brukar ju anses vara första rollspelet, men att det då byggde på wargaming-spelet Chainmail. Jag har sett en del referenser på andra ställen som pekar på att vissa element i rollspel kan ha betydligt äldre banor. Klart intressant, men man bör kanske ta en del av källorna med en nypa salt. Jag vill gärna se mer av det dock.

Hittade i det här fallet en artikel och en video, om Brontë-syskonen som skulle då ha ägnat sig åt en del gemensamt världsbygge och spelande i denna värld.

Artikel från Dicebreaker.
Länk: https://www.dicebreaker.com/categories/roleplaying-game/feature/brontes-roleplaying-before-dnd

Och en video som pratar om deras världsbygge och hur man kan använda det i en kampanj.
Länk:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Hmmm.... @RasmusL var det inte du som tog upp lite exempel på det här med tidiga former av rollspel för några år sedan? Tror det var i en diskussion om "vem som egentligen uppfann rollspel" eller så. Har försökt hitta den tråden men inte lyckats.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gillar att Gygax skriver om en del som inspirerade just honom, jag vet inte vad Arneson och deras gemensamma spelare hade för dito. I AD&D tar han upp författare, specifika verk, samt vilka som varit mest inflytelserika för AD&D i alla fall. Han nämner inga faktaböcker, men det kanske han gjort i Chainmail? Han skriver också att hundratals serietidningar, exempelvis från EC, och en massa filmer varit en del av det. Sagor från hans barndom fick honom att läsa om mytologi.

Om man plockar isär rollspel så är det ju såklart att vissa element har äldre banor. Vi känner ju till D&D från Chainmail, och Chainmail såklart från andra tidigare figurslag/krigsspel. Jag har inte läst Designers & Dragons och de liknande böckerna som lär gå in på ämnet mycket djupare.

Sen kan man se exempel på saker som senare skulle kunna ingå i rollspel, men som inte varit kopplade till rollspelen alls, saker kan ju uppfinnas och återuppfinnas av andra personer.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jon Peterson har skrivit en del på sin blogg om ett tidigt rollspel/rollspelsliknande spel i Storbritannien som föregick DnD:
https://playingattheworld.blogspot.com/2021/02/western-gunfight-1970-first-rpg.html

Jag har förstått att Peterson ska ha skrivit en del om hur den tidiga rollspelshobbyn utvecklades ur 70-talets krigsspelskultur i sin bok Playing at the World. Jag har dock inte fått klart för mig hur väl skriven boken är, och den är inte helt lätt att få tag i här i Sverige.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Brontë-syskonens Glass Town figurerar i Kieron Gillens fantastiska rollspelstematiserande serie Die. Rekommenderas med eftertryck för den som missat det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Hmmm.... @RasmusL var det inte du som tog upp lite exempel på det här med tidiga former av rollspel för några år sedan? Tror det var i en diskussion om "vem som egentligen uppfann rollspel" eller så. Har försökt hitta den tråden men inte lyckats.
Hugget ur Play to Love som i sin tur är en omskrivning av Victor Turners Liminal to Liminoid


One of the earliest written re-
cords of dramatic performance is a sketchy
description by I-kher-nefert of his partici-
pation in the great passion play to the glory
of dismembered Osiris at the cult-centre at
Abydos somewhere around 1800BC. This
guy was the chief treasurer of Khekure,
the Pharaoh known to history as Senusret
III. He did pretty much the kind of job a
megalomaniac larp organiser would do
with a few thousand slaves and unlimited
resources, instead of a guy with a van and a
loan from the local role-playing guild.

"I acted as beloved son of Osiris-Khent-
yamentiu. I embellished his great
barque of eternity; I made for it a
shrine which displays the beauties
of Khentyamentiu, in gold, silver, la-
pislazuli, bronze, sesnedjem-wood
and cedar[?]. I fashioned the gods in
his train. I made their shrines anew.
I caused the temple priesthood to do
their duties, I caused them to know the
custom of every day, the festival of the
Head-of-the-Year."
(Breasted, Henry
James 1907)


From the sound of I-Kher-Nefert’s report
he had a busy game at the absolute centre
of the plot. On his stele is written:

"I organised the going forth of Wep-
wawet when he proceeded to avenge
his father; I drove away the rebels
from the neshmet-barque; I overthrew
the enemies of Osiris; I celebrated
the great going forth. I followed the
god at his going, and caused the ship
to sail, Thoth steering the sailing. […]
I avenged Wennefer that day of the
great fight; I overthrew all his enemies
upon the sandbanks of Nedyt; I caused
him to proceed into the great barque.
It raised up his beauties, I making
glad the people/tomb owners of the
Eastern Desert, creating joy amongst
the people/tomb owners of the West-
ern Desert; they saw the beauties of
the neshmet-barque when it touched
land at Abydos, when it brought Osi-
ris-Khentyamentiu to his palace; I fol-
lowed the god to his house, I carried
out his purification and extended his
seat and solved the problems of his
residence [...and amongst] his entou-
rage." (ibid)
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Om en sneglar på hur teater spårar sina rötter så är religiösa ritualer ett hett spår, likt den som beskrivs ovan. Låter som rälsade historier men hey, det arvet lever ju vidare i dagens populära rollspel. :)
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Jon Peterson har skrivit en del på sin blogg om ett tidigt rollspel/rollspelsliknande spel i Storbritannien som föregick DnD:
https://playingattheworld.blogspot.com/2021/02/western-gunfight-1970-first-rpg.html

Jag har förstått att Peterson ska ha skrivit en del om hur den tidiga rollspelshobbyn utvecklades ur 70-talets krigsspelskultur i sin bok Playing at the World. Jag har dock inte fått klart för mig hur väl skriven boken är, och den är inte helt lätt att få tag i här i Sverige.
Jag har läst boken och kan rekommendera den starkt. Då det begav sig skrev jag en sorts recension i form av en serie Facebook-notes. Jag borde nog flytta över dem till ett lättillgängligare format men tills vidare finns de samlade här: https://www.facebook.com/notes/1259349991098421
 
Top