Nekromanti EVE Online?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Vi ska få fiberoptiskt bredband i huset denna vecka. Jag funderar på att spela över nätet. Jag har testat WoW utan att gilla det. Finns det någon här som har kört EVE Online och kan berätta om det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Om man tycker att ekonomisimulatorer är teh shit, så visst. Spelet går till ganska stor del ut på att du åker från punkt A till punkt B för att sälja något. Man ser aldrig sin karaktär, bara skeppet. Man går inte runt i några rumdstationer. man klickar "köp X", "autopilot till punkt Y", "docka", "sälj Z".

Spelet är sjukt snyggt, men ojj så urtrist. Och så är det player based echonomy och grejer, och det vet man ju allt det alltid går åt helvete på ett eller annat sätt. Och så finns det stora mördarflottopr av idioter som mest flyger runt och är mökarns bäst på allt, och dödar av alla de ser. Och så har det inte ens några försök till story.

Ungefär lika upphetsande som SPCS' ekonomiprogram mao.

//Krank, som rekommenderar City of Heroes
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
EVE Online har en spelarstyrd ekonomi, där den kända rymden visserligen befolkas av ett antal olika "raser/kulturer", men som kontrolleras av spelarstyrda korporationer. Dessa har mer eller mindre mutat in olika områden, utöver några små skyddade områden.

Det är skillbaserat, och färdigheter kan tränas även när man inte är inloggad. Beroende på färdighet kan man kontrollera olika skepp och system och kan gräva resurser och förädla dem. I princip alla förädlade resurser, inklusive rymdskepp, kommer från spelarnas aktiviteter. Det är mycket lite som kan köpas från spelet.

EVE Online har en spelvärldsinstans, till skillnad från de flesta andra som har flera olika världsinstanser. Det gör att alla spelare existerar i samma värld samtidigt, så man behöver inte bry sig om serverval.

Spelet är grafiskt toksnyggt, men man ser som sagt var bara sitt rymdskepp. I en framtida uppgradering så hade man tänkt sig stoppa in avatarer så att man kan lämna sitt skepp också.

Mitt problem med EVE Online var för det första att man inte har en avatar. Därmed uppstår inte identifikationen som jag vill ha. Antalet rymdskeppsmodeller och modifikationer av dessa är hårt begränsade också, och det hjälper inte den punkten. Slutligen "ägs" all rymd av en spelare. Det finns inga "okända" områden att utforska, och det dräpte mysteriet och äventyret för mig. Kvar blev politik och ekonomi, och det är ju också populärt men inte min kakbit.

Yyy brukar knacka mig på axen och säga hur fantastiskt EVE Online är, och jag brukar för det mesta titta lite fort på det och säga "inte min kakbit - kom igen när Earth&Beyond startar om!"
 
G

Guest

Guest
EVE är stämmingsfullt, skönt och ganksa annorlunda. Just att man typ är ett skepp och att man kan syssla med handel istället för att slå folk på käften är skönt. JAg brukar varva ner med lite EVE ibland när jag spelat andra mer intensiva spel. Dessutom har dom förbättrat grafiken rejält, se precis som krank säger så är det snyggt...

Gillar man sci-fi, gillar man ett annorlunda upplägg så kanske man gillar EVE...

Dom har en 14 dagars test du kan försöka dig på. Bara regga, tanka och spela, kostar inget. Kolla här.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Alternativ (?)

Jag gillar inte fajtarspel som WoW, utan föredrar ett där man kan köra social och ekonomisk interaktion utan en massa våld. (Jag gissar att där faller SW Galaxies bort också.)

Finns det något sådant för en 48-årig intellektell typ?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Alternativ (?)

Fast det verkar bli WoW det också. Massa slåss och färgglada magier och allt helvete.

Jag har polare som sitter och spela closed betan, och deras kommentarer är "meh". Spelet är rätt OK snyggt, men det är absolut inte den hyfsat nedtonade fantasy som utlovades ursprungligen. Idag är det mer WoW än Conan, så att säga.

För att inte tala om att de tydligen skititi i den utlovade möjligheten att kunna göra fula och tjocka människor. Det längtar jag fortfarande efter. SWG var en välkommen fläkt där - äntligen kunde man vara tjock.

Det närmaste man kommer att vara tjock i conan är att vara något mindre anorektisk som kvinna, eller, öh, precis likadan som när man är muskulös, som man.


//Krank, letar MMO där man faktiskt får spela tjock, äcklig och ful istället för bara anorektiska supermodeller och hjärndöda mongisar till muskelmän
 
G

Guest

Guest
Re: Alternativ (?)

Jo, jag får lova att hålla med. Sitter också med ett beta konto och jag blir bara mer och mer besviken. Men trots allt det färgglada så finns det mycket som skiljer Conan från WoW.
 
G

Guest

Guest
Re: Puzzle pirates

Fast det är faktiskt roligt! Helt annorlunda upplägg :gremlaugh:
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Alternativ (?)

Testa EVE. Jag tror du kan gilla det. För att få ut det mesta av EVE behöver man tidigt gå med i corporation - det är svårt att klara sig själv i den hårda, kalla rymden.

Det rollspelas ganska friskt i EVE och en del säger att även icke-rollspelarna gör det eftersom spelet uppmuntrar till det. Det finns gott om rollspels-corps med varierande teman. Välj och vraka. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag känner en Eve utvecklare som dagligen försöker få mig att börja spela, jag prövade någon gång när jag hittade en lucka mellan wow-raiderna men han inte sätta mig in i det så mycket, verkade inte vara vad jag ville ha från ett mmo och kanske därför passar det dig.

Pröva, det är ju gratis att testa.
 
Top