Nekromanti Eurovision song contest

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Vad tycker ni? Vem röstade ni på? Vem tror ni vinner? Kör på nu, visa att ni är lite kulturella!
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Har inte röstat. Tyckte var ett tämligen tamt startfällt i år. Favoriter är typ Australien och Litauen...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Australien ser det bra ut för, Litauen not so much.

Jag gillade Australien också, men blir det inte konstigt om de vinner? Ska vi hålla nästa Eurovision i Australien då?
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Förmodligen.kommer tydligen bli nått europeiskt land iallafall. Men vi ligger ju i princip bakom arrangemanget oavsett vars det hålls så...
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Mundo;n180824 said:
Vem i hela himmelen röstade på Polen?
Cirkusdirektöremovampyr.
Typ min reaktion. Varför POLEN? Ukraina var förvånande, jag trodde inte tittarna skulle ge dem så mycket röster. Var helt säker på att Australien skulle vinna. Nåja. Bättre det än Ryssland.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Känns som om Ukraina-Ryssland var ganska så politiska röster. "Vi stödjer Ukraina för vi gillar inte Putin", typ.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillade Ryssland bäst rent musikaliskt och show-mässigt. Jag lägger alltså inga politiska värderingar i det. Ukraina var väl ok, men jag gillade Aserbajdsjan näst bäst.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Minimoni;n180829 said:
Jag gillade Ryssland bäst rent musikaliskt och show-mässigt. Jag lägger alltså inga politiska värderingar i det. Ukraina var väl ok, men jag gillade Aserbajdsjan näst bäst.
Vad jag inte förstår är varför Azerbaijan aldrig skickar några riktiga azerer. Jag menar, fatta vad häftigt med en brinnande dvärg med bronshud liksom.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag saknar de tjocka knippena av mustiga balkan-ballader som man brukade bjudas på.

Annars gillar jag att folk tycks rösta upp grejer som är udda och sticker ut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Alla som sjunger på engelska får ju såklart automatiskt noll poäng, utom Storbritannien, Australien och Irland. Dessa kan sjunga på engelska och få poäng, men endast låga poäng. Om de skulle sjunga på iriska, walesiska eller något aboriginskt språk skulle de dock automatiskt vinna tävlingen.

EDIT: Och Malta, såklart.

Detta är min främsta regel, som generellt rensar bort en hel del och gör det lättare att välja vinnare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Slutade följa tävlingen i mitten på 90-talet och har aldrig fått tillbaka intresset. Att göra politiska poäng av en musiktävling gör knappast att intresset ökar. Vad man tycker om Putin borde inte skada ryska artister.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag hade Australien som etta och Ukraina som tvåa, så jag är inte helt missnöjd.

Ryssland var medioker, värd typ trettonde plats. Halvdan låt - stompig marschtakts disco a la 1992 - maskerad med en mycket bra show.

Polen var ren skit. Fattar inte hur den ens kom till finalen.

Och sen har vi Ryssland-Ukraina-diskussionen. Ukraina hade en mycket bättre låt. Modernare, mer konstnärlig, mer musik "på riktigt". Och den lät som den var skriven efter 2010 i alla fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag gillar att de slutat dela ut varje poäng "live" utan bara slänger ut allting utan 12:an på en gång.

Men så har de tydligen delat upp poängutdelningen i två olika moment. Vet inte hur det andra gick till, för skjutsen hem gick mitt i första momentet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Rymdhamster;n180905 said:
Jag gillar att de slutat dela ut varje poäng "live" utan bara slänger ut allting utan 12:an på en gång.

Men så har de tydligen delat upp poängutdelningen i två olika moment. Vet inte hur det andra gick till, för skjutsen hem gick mitt i första momentet.
Första momentet var jury, land för land, där de dolade ut sin tia med röst och resten gick per automatik i bakgrunden.

Andra momentet var folkröstningar, och då delade ut poängen från alla länder i en enda klumpsumma. Australien såg ut som om de skulle vinna rätt länge men så fick Ukraina en jätteblobb med röster från folkrösten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Okej, nu har jag kollat på lite bidrag. Jag hoppade över alla bidrag som sjöngs på engelska om det inte var ett av de officiella språken i landet. Jag förväntade mig dock aldrig att Österrike skulle producera en låt på franska. Herrejävlar! Det får mig att omvärdera min regel, för så'nt måste ju uppmuntras. Så min nya regel är helt enkelt att alla bidrag helt på engelska diskvalificeras. Det kan tyckas orättvist mot Storbritannien, Malta, Irland och Australien, men alla dessa länder har faktiskt andra språk att använda, också, så tyck inte för synd om dem. De kan ju också göra klassiker som att sjunga på påhittade språk. Bidrag delvis på engelska och delvis på ett annat språk är okej, men kan aldrig komma före bidrag som inte innehåller engelska alls. Därför:

Etta: Österrike. Helt klart. Vilket fantastiskt framträdande.
Tvåa: Ukraina. Krimtartariska? Fett!
Trea: Bulgarien. Här var det för mycket engelska för min smak, men någonstans behöver man nog ta hänsyn till framträdandet, också, och hennes dräkt var ju skitcool.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Henke;n180901 said:
Slutade följa tävlingen i mitten på 90-talet och har aldrig fått tillbaka intresset. Att göra politiska poäng av en musiktävling gör knappast att intresset ökar. Vad man tycker om Putin borde inte skada ryska artister.
En musiktävling där folk bara röstar om vilken låt som är bäst känns ju som en rätt ljummen idé. Det är de politiska poängen och svågerpolitiken som gör Eurovision bra. Jag avskyr när folk röstar på de låtar de tycker är bäst. Vissa har inga principer. Själv röstar jag ju baserat på språk, men jag kan förstå de som baserar sitt tycke på kostymer eller flashiga scenframträdanden, eller helt enkelt efter hur mycket de gillar länderna ifråga.

Jag hade för övrigt också tappat intresset för länge sedan, men när jag sedan var i Australien och såg hur galet peppade på Eurovisionsschlagerfestivalen de är där så ändrade jag mig. Att få ett perspektiv utifrån, som gjorde att det blev en så'n där knäpp grej vi underliga européer sysslar med, gjorde att jag kunde uppskatta det igen.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag fattar verkligen inte Ukranias låt alls, jag tyckte den var urusel. Jag undrar om den fick en del: "Jag är politiskt medveten så jag röstar på Ukraina för att visa att jag är smartare än dig" röster. Eller så är jag bara korkad och ser inte grejen.

Bulgarien, Australien och Litauen var nog starkast för mig.

Sen undrar jag varför i h-vete det finns en jury?! Vad är syftet? Vad är uteffekten?! Lägg ner, låt tittarna som röstar bestämma helt, då hade tex Ryssland vunnit nu (vilket kan diskuteras om det vore bra. Däremot bra låt
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Dazumal;n180852 said:
Jag saknar de tjocka knippena av mustiga balkan-ballader som man brukade bjudas på.
Hear hear!! Säger bara Zeljko Joksimovic (Serbien 2004). Den långsamma uppbyggnaden! Höjningen! Rösten! Scennärvaron!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Anchorman;n180921 said:
Sen undrar jag varför i h-vete det finns en jury?! Vad är syftet? Vad är uteffekten?!
Ett sånt här viktigt beslut kan ju inte överlåtas på vanliga plebejer! Vad som förvånar mig är att de ens fortsätter låtsas som att tittarrösterna har någon betydelse alls. Alla vet ju att det egentligen bara är Peter Björkman som avgör vem som vinner och delar ut instruktioner till hur de olika landens representatner skall fördela rösterna för att det ska bli rätt.
 
Top