Nekromanti Europeiska spel

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: DSA

Är det inte det spelet där man alltid drabbas av någon sjukdom när man försöker hela sina kamrater?

Inte om man är tillräckligt bra. En dålig helare riskerar att göra det hela värre.

Ridijeck
RoA-fan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Lite som Earthdawn då. En rätt schysst idé med en hel del sköna supplement, men tyvärr ett apkasst regelsystem och en hel del småsaker i boken som gör att spelet bara känns fel. Namnen är diskutabla och ärligt talat, windlings må vara roliga, men de är inte särskilt spelbara. Jag gillar dock T'skrang.

/staffan



szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Nephilim

Nog finns det skräckspel och jag vill till och med sträcka mig så långt som till att säga att Vampire är ett skräckspel (eller var från början åtminståne).

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nephilim

<I>jag vill till och med sträcka mig så långt som till att säga att Vampire är ett skräckspel (eller var från början åtminståne).</I>

Den logiska följdfrågan är då: Är det meningen att RP:na ska bli skitskraja när de ser varandra? (-:

--
Åke
 

Verjigorm_UBBT

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
12
Undrar bara vad du menar med att namnen i ED är diskutabla?
Själv tycker jag att regelsystemet faktiskt är ett av de bättre på marknaden,
men visst kan vissa saker ta lite tid, som tex striderna. Håller med dej när det gäller
windlings och har själv tagit bort dom som spelbar ras.



Verjigorm, hunter of great dragons
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Undrar bara vad du menar med att namnen i ED är diskutabla?"

De känns lite krystade på något vis, många är bara samlingar av bokstäver som låter dåligt tillsammans.

"Själv tycker jag att regelsystemet faktiskt är ett av de bättre på marknaden, men visst kan vissa saker ta lite tid, som tex striderna."

Och framför allt karaktärsskapandet.

"Verjigorm, hunter of great dragons"

Vänta här nu, jag VET att jag känner igen det där namnet, hmmm...

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Nephilim

"Den logiska följdfrågan är då: Är det meningen att RP:na ska bli skitskraja när de ser varandra? (-:"

Nej, det är främst monstret man håller på att bli man skall vara rädd för. Det handlar om en djup, psykologisk skräck som de flesta (både spelare och spelledare) tyvärr inte klarar av att gestalta. Därför går det istället in på intriger och monsterslakt. WW har, som sanna kapitalister, mer eller mindre skrotat sin grundidé och kör istället stenhårt på intrigerna och monstren. Deras korståg för storytelling har blivit ett korståg för profiten. De bästa spelen, Wraith och Changeling, utvecklas inte mer och istället får superbofferpowerspel som Abberant mera utrymme, allt för att tilltala mainstreampubliken. Våran kamp för att göra rollspel till var mans hobby börjar sakta, men säkert, att slå tillbaka.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Upp till kamp!

"Våran kamp för att göra rollspel till var mans hobby börjar sakta, men säkert, att slå tillbaka."

Definiera "slå tillbaka".

Om du med "slå tillbaka" menar att ett vinstdrivande företag överger konsten för vinsten, så ja, då slår den tillbaka.

Om du med "slå tillbaka" menar att hobbyn får fler folk som kan börja stårytella och/eller boffra efter deras smak, så nej, i högsta grad inte.

Precis som med modellflygare så finns det två sorter, dels de som kör så det ryker för att det är kul, och dels de pretentiösa som vägrar att erkänna att det är kul att bara slänga ihop något och köra så det ryker.

Personligen tillhör jag den förra gruppen i båda hobbyerna: jag kör så det ryker, jag har kul, hobbyn är vulgär, och jag har inget som helst krav på att min Spitfire ska ha korrekt målning, beteckningar och flygegenskaper, lika lite som jag har några teater- eller pyskologipretentioner när jag rollspelar. Jag flyger modellflyg för att flyga och jag spelar rollspel för att spela. Får man in fler folk i hobbyn som flyger för att flyga och spelar rollspel för att rollspela så är jag nöjd, och jag ser det definitivt inte som att "hobbyn slår tillbaka".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Upp till kamp!

Jag menade i det här fallet det översta, att företag inte bryr sig om sina rollspel längre utan överger allt bara för att få sälja ytterligare en sourcebook. Förut var det få böcker från WW som var riktigt dåliga, nu är det få som är riktigt bra.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 
Top