Europas rollspelsscen

I Spanien finns också Nosolorol Ediciones som gav ut senaste versionen av Aquelarre och som publicerar en massa olika spel översatta till spanska.
Ids inte göra en egen tråd, utan vill bara lyfta den braiga intervjun @Khan gjort om spelet i sin podd. Intressant historisk genomgång av bakgrunden och gav mig även lite djupare insyn i dess förmenta spelstil [än jag hade förr]. Skulle gärna få chansen att läsa det någon gång, men sidantal och pris avskräcker. Synd att jag var inne i min allra mest rollspel-ointresserafe period när jag bodde där.

Det borde finnas mängder, jag vet att @Genesis talar sig varm om den franska experimentella rollspelsscenen,
Ja, Frankrike har en levande och spännande indierollspelsscen, medan den svenska scenen är anemisk och fattig (jo, faktiskt!). De flesta är ju dock enskilda personer, och inte stora utgivarföretag.

Tillägg: Den italienska indiescenen är ju också stark, och förr hade jag koll på den spanska med forumet Salgan al sol, men det finns sedan länge inte lägre. Har dålig koll nuförtiden. Jag är medlem i en tysk indiespelsserver på Discord, men har aldrig tid att läsa där.

Det vore väldigt spännande, men vet inte hur benägna svenska rollspelare är att betala 1200 kr för ett rollspel som kommer i en stor brädspelsförpackning, med ett spelsystem som inte påminner om BRP, D20 eller PbtA, som är tänkt att spelas typ en gång (varje kampanj är konstruerad för att löpa över ungefär 20-30 spelmöten, sedan är liksom spelet "klart") och där man varken skapar egna karaktärer eller egna scenarion (och inte direkt får redskapen att göra det heller). Tyskarna verkar gilla det, och spelen verkar sälja rätt bra och konceptet är jätteintressant, men då är det ju också ett språkområde med 100 miljoner människor.

Ja, ett rollspel där jag inte får göra min egen karaktär skulle jag aldrig betala ens en krona för. Det tar fan bort hela poängen med rollspel. Den enda kontext där det är förlåtligt är i konventsscenarion, där det är en nödvändig uppoffring av tidsskäl.

Ja, och jag har spelat rollspel sedan 1995 och gillar just att göra på det sättet. Men jag tror också att det är en orsak till att exempelvis brädspel är en oerhört mycket mer framgångsrik och större hobby än rollspel, trots att de på väldigt många sätt kommer med alla rollspelens svårigheter:

"Framgångsrik" är en definitionsfråga. Den svenska rollspelsscenen har direkt influerat det svenska datorspelsundret, som är en enorm exportsuccé på en skala långt bortom alla brädspel. Så att kalla brädspel "oerhört mycket mer framgångsrika" tycker jag är att ta i.

I diskussionen om Danmark och Tyskland får det heller inte glömmas att Sverige i högre grad än Danmark och Tyskland överpresterar på ett stort antal kulturområden, sedan mer eller mindre långt tillbaka:

- Sverige har en blomstrande historia av musikproduktion
- Sverige har en internationellt känd metal-scen
- Sverige är världens näst mest prominenta rollspelsscen
- Sverige är hem åt flera världsberömda brädspel
- Sverige är världens mest framgångsrika datorspelsproducent per capita

Danmark har en mer framgångsrik filmproduktion, men det är också det enda.

Last edited:
Även i Sverige, där rollspel är en förhållandevis stor hobby, är brädspelshobbyn långt mycket större än rollspelen. Jag tror det är till stor del för att rollspelen i stort saknar en naturlig, välförpackad och lättförstådd ingång som finns inom andra speltyper

Det är väl snarare för att rollspel till sin natur, "här får du en bok/box med resurser för att skapa 6 000 000 000 000 000 timmar av äventyr utan att behöva köpa något mer" är en ganska kass idé rent kommersiellt.

Det är väl snarare för att rollspel till sin natur, "här får du en bok/box med resurser för att skapa 6 000 000 000 000 000 timmar av äventyr utan att behöva köpa något mer" är en ganska kass idé rent kommersiellt.

Ja, rollspelen är till som form extremt antikommersiella.
Men det är både en fördel och nackdel, generellt är tröskeln för att spela rollspel högre och du spelar sällan ett "parti".

Men när jag menar "stor hobby" så syftar jag mer på typ antalet utövare, det är betydligt fler människor som aktivt och regelbundet spelar brädspel i sverige än rollspel.

Ja, ett rollspel där jag inte får göra min egen karaktär skulle jag aldrig betala ens en krona för. Det tar fan bort hela poängen med rollspel. Den enda kontext där det är förlåtligt är i konventsscenarion, där det är en nödvändig uppoffring av tidsskäl.

För mig handlar det verkligen bara om vad premissen är, jag förväntar mig inte att få skapa min egen karaktär till varje datorspel jag spelar heller.

I diskussionen om Danmark och Tyskland får det heller inte glömmas att Sverige i högre grad än Danmark och Tyskland överpresterar på ett stort antal kulturområden, sedan mer eller mindre långt tillbaka:

- Sverige har en blomstrande historia av musikproduktion
- Sverige har en internationellt känd metal-scen
- Sverige är världens näst mest prominenta rollspelsscen
- Sverige är hem åt flera världsberömda brädspel
- Sverige är världens mest framgångsrika datorspelsproducent per capita

Danmark har en mer framgångsrik filmproduktion, men det är också det enda.
Hur menar du då? Danmark och Tyskland har ju mycket kultur som är otroligt framgångsrik och sprids internationellt. Dansk arkitektur och design och konstscenen i Tyskland brädar lätt Sverige. Bland annat.

En annan aspekt av den danska rollspelsscenen är butikerna. När jag var i Köpenhamn i somras noterade jag med viss förvåning hur Faraos Cigarer expanderar på Skindergade. Tror att de just nu har fem (!) butiker på ett litet område (samma gata?). Allt är verkligen inte rollspel, men rollspelen är en ganska stor andel av utbudet. Sortimentet är i ungefär samma klass som utbudet på SF-bokhandeln och Alphaspel i Stockholm (men något bättre när det gäller indietitlar). På Skindergade finns för övrigt också en Warhammer-butik, så det är en rätt påtaglig förtätning av nördighet på liten yta! (Motsvarande mönster, men i mindre skala, finns för övrigt i Malmö - SF-bokhandeln, som också expanderar, ligger i närheten av Warhammer-butiken.)

Hur utbudet ser ut på andra ställen i Danmark har jag ingen koll på. Kanske finns det rentav mer även i Köpenhamn?

Vad gäller övrig europeisk utgivning tror jag inte att någon i tråden har nämnt London-baserade Osprey Publishing. De är främst (?) inriktade på militärhistoria, men ger även ut rollspel. Exempelvis Jonathan Hicks två Alien-inspirerade rymdtitlar Those Dark Places och Pressure.

Edit: Osprey har släppt en rad andra rollspel också, se https://www.ospreypublishing.com/uk/discover/gaming-resources/osprey-roleplaying/

Last edited:
Hur menar du då? Danmark och Tyskland har ju mycket kultur som är otroligt framgångsrik och sprids internationellt. Dansk arkitektur och design och konstscenen i Tyskland brädar lätt Sverige. Bland annat.
Även den danska poesiscenen är mycket ballare än vår egna. Tas på större allvar och läses mer.

Back