Det är dom säkert, Fastaval är ju välkänt av en anledning, och även fast det är en betydligt mindre konvent än exempelvis GothCon och LinCon (som bägge ju drar 1800-2000 besökare) så är det förmodligen mycket mer välkänt internationellt än något av de svenska konventen. På GothCon/LinCon åker ju folk väldigt mycket just för att spela, men det verkar främst spelas sådana spel folk redan spelar hemma fast med andra människor. Dragningskraften för Fastaval verkar ju snarare handla om att där erbjuds något unikt, folk åker för att spela på specifikt Fastaval.Min uppfattning är att danskarna är mer inne på nordic larp, friform och liknande lir som gör sig sämre som kommersiella produkter än svenskarnas flådiga fyrfärgsfantasy.
Samtidigt verkar de ha en hel del high fantasy-lajv som riktar sig till ungdomar, och rätt mycket försäljning av kläder, vapen och rustningar till dessa. Så det är knappast en övergripande preferens.Min uppfattning är att danskarna är mer inne på nordic larp, friform och liknande lir som gör sig sämre som kommersiella produkter än svenskarnas flådiga fyrfärgsfantasy.
Skulle gärna skriva, spelleda och spela en sådan kampanj!![]()
Och jag medJag med!
Skulle jättegärna både göra och spela spel med det upplägget, men just hur Donnerhaus gör skulle jag inte själv vilja vara den som tar risken att testa om såpass påkostade experiment funkar för den svenska rollspelspubliken.
Ja, jag vet egentligen inte hur väl min uppfattning stämmer med verkligheten. Det är min bild av Danmark, men den kan säkert vara snedvriden av vad jag kommer i kontakt med.Samtidigt verkar de ha en hel del high fantasy-lajv som riktar sig till ungdomar, och rätt mycket försäljning av kläder, vapen och rustningar till dessa. Så det är knappast en övergripande preferens.
Svårt att veta hur mkt Journey in Middle Earth (som är en del av ett av världens största varumärken) sålt specifikt i Sverige dock. Jag tror säkert Donnerhaus-liknande spel på engelska kommer kunna gå hem även i Sverige, men översättning till svenska med bibehållna produktionsvärden är det nog tveksamt om någon kommer våga satsa på. När jag snackade med dem beskrev de att bara produktionskostnaden för exempelvis Freude, schöner Götterfunken… är drygt 500 kr per låda, som sedan kostar ca 1500-2000 kr att köpa. Nu är det visserligen en helt massiv låda, med råge den rent fysiskt största rollspelsprodukt jag någonsin sett (måhända att Masks of Nyarlathotep Gamer Prop Set är större). Så det är ju upp till den som vågar ligga ute med några hundra tusen kronor för att producera några hundra spel och hoppas att folk vill ha dem, kanske skulle bli jordens succé!Jag tror det skulle funka i Sverige. Kan folk köpa brädspellådor som Journeys in Middle Earth för 1500 (som ju är kampankmjer på 10 spelmöten) så varför inte? Men det ör nog sant att man nog måste ha produktionsvärdet som matchar för att gå i mål.
Nä, du kan säkert ha rätt. Men det sagt tänker jag att man kan tillämpa tankegången i mindre skala också. Och då kanske möjligen ebjudaa något som "helhetsspelen" inte riktigt gör.Svårt att veta hur mkt Journey in Middle Earth (som är en del av ett av världens största varumärken) sålt specifikt i Sverige dock. Jag tror säkert Donnerhaus-liknande spel på engelska kommer kunna gå hem även i Sverige, men översättning till svenska med bibehållna produktionsvärden är det nog tveksamt om någon kommer våga satsa på. När jag snackade med dem beskrev de att bara produktionskostnaden för exempelvis Freude, schöner Götterfunken… är drygt 500 kr per låda, som sedan kostar ca 1500-2000 kr att köpa. Nu är det visserligen en helt massiv låda, med råge den rent fysiskt största rollspelsprodukt jag någonsin sett (måhända att Masks of Nyarlathotep Gamer Prop Set är större). Så det är ju upp till den som vågar ligga ute med några hundra tusen kronor för att producera några hundra spel och hoppas att folk vill ha dem, kanske skulle bli jordens succé!
War Stories är deras lite mindre mer "normal-rollspelsbox"-stora spel som är en samling one-shots på samma tema, men med nya karaktärer för varje scenario.Nä, du kan säkert ha rätt. Men det sagt tänker jag att man kan tillämpa tankegången i mindre skala också. Och då kanske möjligen ebjudaa något som "helhetsspelen" inte riktigt gör.
Den yttersta domen har ju redan gjort det. Två scenarion släppta med rollpersoner, regler och den spelvärldsinfo som behövs för just det scenariot, medan grundspelet fortfarande inte är släppt.Överlag tror jag det skulle vara ett spännande sätt att göra rollspel på, att man inte börjar med spelvärld och regelsystem och karaktärsskapande och grundbok etc. Utan att man börjar med scenariot och jobbar därifrån, skriver de specifika regler som spelar roll i scenariot/kampanjen, skickar med de spelunderlättande material som behövs för att spela just det, inklusive färdiga karaktärer anpassade för äventyret. Lite som jättestora konventsscenarion eller "cinematic"-äventyren utan något grundspel, där äventyret och spelet är samma sak.
Ja, när man tänker på det känns det egentligen som en rätt uppenbar grej på många sätt. Alla andra spelformer förpackar och presenterar sig på det sättet, det är bara rollspel där normen är att presentera en överväldigande mängd spelmekanik och olika alternativ och sedan låta användaren pussla ihop innehållet själv. Så det är säkert så att det gjorts mängder av gånger innan, jag har bara inte stött på det tidigare i en så pass kommersiellt ambitiös produkt.Den yttersta domen har ju redan gjort det. Två scenarion släppta med rollpersoner, regler och den spelvärldsinfo som behövs för just det scenariot, medan grundspelet fortfarande inte är släppt.
Jag vet inte riktigt hur det är för andra, men för mig är det den specifika charmen med rollspel.Alla andra spelformer förpackar och presenterar sig på det sättet, det är bara rollspel där normen är att presentera en överväldigande mängd spelmekanik och olika alternativ och sedan låta användaren pussla ihop innehållet själv.
Jo, till stor del håller jag med, som min personliga smak.Jag vet inte riktigt hur det är för andra, men för mig är det den specifika charmen med rollspel.
Ja, och jag har spelat rollspel sedan 1995 och gillar just att göra på det sättet. Men jag tror också att det är en orsak till att exempelvis brädspel är en oerhört mycket mer framgångsrik och större hobby än rollspel, trots att de på väldigt många sätt kommer med alla rollspelens svårigheter:Jag vet inte riktigt hur det är för andra, men för mig är det den specifika charmen med rollspel.
Bristen på kommersiella rollspel, rollspel finns det i drivor.Jag har ingen som helst koll på den Danska rollspelsscenen. Har hört talas om Fastaval, men då det sker samtidigt som GothCon har jag aldrig åkt dit.
Att Danmark har ett konvent med drygt halva besökarantalet av GothCon signalerar inte direkt för mig att Danskar spelar mer medans Svenskar publicerar mer, men uppenbarligen kan ju scenen i Danmark bära upp iaf hyffsat stora konvent trots en betydligt mindre befolkning, så en scen för rollspelande finns ju helt klart. Denna tråden går faktiskt in på det med bristen på danska rollspel trots förekomsten av en dansk rollspelshobby. Den tråden verkar lägga mer vikt på rena omständigheter än att det skulle vara något avgörande i folklynnet.
Ja, om man köper ett äventyr i en setting så borde det inte vara självklart att spelarna ska skapa karaktärer som passar.Jo, till stor del håller jag med, som min personliga smak.
Men jag tror det är mycket konvention. Jag tror (och tycker mig sett med Alien Cinematics) att färdiga paket kan öppna upp för en annan sorts kul, och kanske också för andra grupper av spelare.
Ja, och vad kommer den bristen på kommersiella rollspel ifrån (om det är termen man använder för rollspel som i någon mån publiceras)?Bristen på kommersiella rollspel, rollspel finns det i drivor.
Hoppsan! De där konventen har växt till det dubbla sedan jag besökte dem. Huh. Kul.Det är dom säkert, Fastaval är ju välkänt av en anledning, och även fast det är en betydligt mindre konvent än exempelvis GothCon och LinCon (som bägge ju drar 1800-2000 besökare) så är det förmodligen mycket mer välkänt internationellt än något av de svenska konventen.