Nekromanti Europas första homoské

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Cassius said:
Hunk said:
Cassius said:
Titta på Östeuropa.
Polen, som brukar anses vara det mest religösa landet i Östeuropa är katolskt och därmed torde fundamentalismen där vara obefintlig. Jag är inte särskilt pro-katolsk, men några fundamentalister är de inte.

Homosexuellas rättigheter var knappast starkare i Östeuropa under tidigare uttalat ateistiska regimer...
Innan Stalin-eran så var Sovjet Unionen det första landet i världen att totalt avkrimanlisera homosexualitet och som hade öppet homosexuella som diplomater. Men visst, det sker en kris där som backar otroligt. Detsamma gäller Jugoslavien, situationen för homosexuella där var ljusår bättre innan inbördeskriget.

Så prognomer på romer i Tjeckien och antisemitism på i princip alla fotbollsläktare, Grekisk ortodoxa präster som välsingnar Gyllende Gryningen. Fundamentalismen lever, i hela världen.
Fundamentalism syftar på bokstavstro och ett starkt fokus på skriften framför den kyrkliga sedvänjan. Som sådan är den därför ett typiskt protestantiskt fenomen. I katolsk och ortodox (liksom merparten av protestantisk) kristendom är den kyrkliga sedvänjan lika viktig som den bibliska texten, så därför är dessa kyrkor per definition inte fundamentalistiska. Däremot är de (kyrkorna som organisationer, inte alla enskilda troende) ofta homofoba, sexistiska och djupt reaktionära.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Svarte faraonen said:
Cassius said:
Hunk said:
Cassius said:
Titta på Östeuropa.
Polen, som brukar anses vara det mest religösa landet i Östeuropa är katolskt och därmed torde fundamentalismen där vara obefintlig. Jag är inte särskilt pro-katolsk, men några fundamentalister är de inte.

Homosexuellas rättigheter var knappast starkare i Östeuropa under tidigare uttalat ateistiska regimer...
Innan Stalin-eran så var Sovjet Unionen det första landet i världen att totalt avkrimanlisera homosexualitet och som hade öppet homosexuella som diplomater. Men visst, det sker en kris där som backar otroligt. Detsamma gäller Jugoslavien, situationen för homosexuella där var ljusår bättre innan inbördeskriget.

Så prognomer på romer i Tjeckien och antisemitism på i princip alla fotbollsläktare, Grekisk ortodoxa präster som välsingnar Gyllende Gryningen. Fundamentalismen lever, i hela världen.
Fundamentalism syftar på bokstavstro och ett starkt fokus på skriften framför den kyrkliga sedvänjan. Som sådan är den därför ett typiskt protestantiskt fenomen. I katolsk och ortodox (liksom merparten av protestantisk) kristendom är den kyrkliga sedvänjan lika viktig som den bibliska texten, så därför är dessa kyrkor per definition inte fundamentalistiska. Däremot är de (kyrkorna som organisationer, inte alla enskilda troende) ofta homofoba, sexistiska och djupt reaktionära.
Det gör de inte alls, fundentalism betyder att man måste acceptera helheten i en gudstro. Det innebär nödvändigtvis inte att man måste vara "bokstavstroende" utan att man anser att t.ex att den katolska doktrinen är alldeles korrekt och alla som inte håller med om den katolska doktrinen är hädare.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Arfert said:
1517-1722 var sultanen även kalif som sagt. Alltså var ottomanerna erövrare, men inte en kolonialmakt. Ur deras synvinkel skulle de beskydda Mecka och Medina. Jerusalem hade de redan.
Än sen? Turkarna tyckte de hade rätt och motiverade sin rätt att härska med delvis religiösa skäl. I det är de precis likadana som klassiska kolonialmakter som Frankrike, England och Spanien (ffa Spanien). Alla dessa har härskat över imperier inkluderande religionsfränder och andra.

Om man tittar på Ottomanska rikets organisation och ekonomi så spelade de yttre provinserna som nordafrika och arabien tydligt en kolonial roll.

Och vad tiden led så mötte ottomanerna ett ökande nationalistiskt motstånd i sina provinser. Det var ju tex det Lawrence av Arabien utnyttjade.

Nå, det var ju inte detta tråden handlade om.

Vänligen,

Patrik
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Jag tycker det är gott om alla religioner och religiösa samfund kan erkänna vad som borde vara människans grundläggande rättigheter.

Tycker jag från början att islam är en positiv/konstruktiv religion? - Nej, det tycker jag inte. Min åsikt är att islam är en högst politisk religion som kan i många avseenden vara otämjd i jämförelse med vår "vanliga" tro men som för den sakens skull inte saknar dessa progressiva alternativ såsom många andra religioner har. Jag önskar alla dessa pionjärer all lycka och har så gjort länge.

(de som vill diskutera var religions sanna identitet kan diskutera det till respektive dödagar.)

Accepterar jag var människas rätt till religiös frihet? - Absolut. Dock inte om dessa människor vill begränsa/förtrycka andra människor via deras dogma.

Så, all lycka till en homosexuell moské och jag hoppas ni kommer klara er på egna medel och aldrig kommer knackande på min dörr.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Per Folmer said:
Tycker jag från början att islam är en positiv/konstruktiv religion? - Nej, det tycker jag inte. Min åsikt är att islam är en högst politisk religion som kan i många avseenden vara otämjd i jämförelse med vår "vanliga" tro men som för den sakens skull inte saknar dessa progressiva alternativ såsom många andra religioner har. Jag önskar alla dessa pionjärer all lycka och har så gjort länge.
Fast det där är (med undantag av Saudi, Q8 och ett par länder till) en fördom. Tro mig, jag har bott och arbetat i ett muslimskt land ett par år, och folk är som folk, även där. De flesta är religiösa på ungefär samma nivå som medelsvensson är religiös, dvs vi firar högtiderna som familjehögtider, snarare än som religiösa högtider.

Toleransen mot andra religioner (speciellt de inom samma "släktträd") är hög. De ser ungefär på religionerna så här:

* Judendomen. Version 1.0.
* Kristendomen. Det hade blivit lite missförstånd, så gud skickade Jesus som profet (men inte som guds son) för att rätta till dem. Version 2.0.
* Islam. Det fanns fortfarande lite missförstånd, så gud skickade Muhammed för att rätta till dem. Version 3.0.

Det finns en öppenhet för att det kan komm att komma en version 4.0 också.

En god vän till mig skulle, inom projektet jag deltog i, åka till Sverige. Han är en djupt religiös person, så någon frågade honom var han skulle be om det inte fanns någon moské. Han svarade "I'll pray in a church. It's a house of God and where are all people of the book.". Det sammanfattar rätt bra hur de flesta muslimer ser på saken.

Min erfarenhet är att kristna och judar har svårare att acceptera islam än tvärtom, just därför att islam ser sig själv som nästa version av samma religion, medan kristendomen och judendomen känner sig ifrågasatt av islam.

Per Folmer said:
Accepterar jag var människas rätt till religiös frihet? - Absolut. Dock inte om dessa människor vill begränsa/förtrycka andra människor via deras dogma.
Fast en intressant fråga här är: "Får en person använda religionen för att förtrycka sig själv?"...

Per Folmer said:
Så, all lycka till en homosexuell moské och jag hoppas ni kommer klara er på egna medel och aldrig kommer knackande på min dörr.
Hellre det än Jehovas...

Heck, här i stan ska det byggas en moské, vilket naturligtvis fått SD att gå i taket i lokala media (de flesta av deras argument är dessutom totala lögner, som tex att den ska byggas med skattemedel, medan sanningen är att inte en enda krona kommer från skattemedel). Den dagen de öppnar så tänker jag gå dit och ge dem en blombukett, skaka hand med dem och lyckönska dem, bara för att visa att alla inte är som de SD-nötter som antagligen kommer att störa och förstöra för dem, och, såklart, för att det retar SD-anhängarna.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dante said:
Jag måste erkänna att jag har mycket svårt att förstå människor som vill tillhöra en religion som i sin grundläggande form vill döda dem.
Det är så här jag tänker om alla homosexuella Abrahamiter.

Men, i vilket fall: mysigt att höra!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Fast en intressant fråga här är: "Får en person använda religionen för att förtrycka sig själv?"...
Vilket jätteintressant inlägg, Troberg. Jag ber om ursäkt för att jag bara tar upp den här lilla delen av det. Jag tycker frågeställningen är briljant. Personligen är jag emot religion för folk i regel inte vet bättre. Jag tycker att om man ser att någon gör något på ett sätt som skadar denne ("förtrycker") så ska man ingripa och i alla fall förklara och visa det bättre sättet så snabbt som möjligt.

Jag beskriver ju att man bör ingripa om nån omedvetet utsätter sig för förtryck/skadar sig själv. Sen kan man nog kanske uttolka frågeställningen på ett annat sätt också, friheten att medvetet välja förtrycket. Det är lite annorlunda. Ett exempel är en muslimsk familj som håller hårt på kulturerna. Den unga tjejen i familjen kanske väldigt gärna hade velat bli tillsammans med den svenska killen (eller tjejen) i klassen, men gör hon det riskerar hon av diverse anledningar att bli förklarad död av sin familj. Hon älskar sin familj och väljer därför det mindre dåliga valet på grund av att "bryta traditionen" är värre än att må dåligt.

Ser man det så tycker jag fortfarande att det finns en skyldighet hos myndigheter att informera om ett smartare sätt. Sen lär ju inte det ge så himla mycket för den typen av familjer kan jag tänka mig nästan håller mer på traditionerna för att de just är i ett främmande land, liksom för att värja sig mot omvärlden, ungefär.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Per Folmer said:
Jag tycker det är gott om alla religioner och religiösa samfund kan erkänna vad som borde vara människans grundläggande rättigheter.

Accepterar jag var människas rätt till religiös frihet? - Absolut. Dock inte om dessa människor vill begränsa/förtrycka andra människor via deras dogma.
*Likes*
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Hellre det än Jehovas...

Heck, här i stan ska det byggas en moské, vilket naturligtvis fått SD att gå i taket i lokala media (de flesta av deras argument är dessutom totala lögner, som tex att den ska byggas med skattemedel, medan sanningen är att inte en enda krona kommer från skattemedel). Den dagen de öppnar så tänker jag gå dit och ge dem en blombukett, skaka hand med dem och lyckönska dem, bara för att visa att alla inte är som de SD-nötter som antagligen kommer att störa och förstöra för dem, och, såklart, för att det retar SD-anhängarna.
Jag tycker vi packar alla SD-anhängare tillsammans med jehovas vittnen på en fyrkantig båt vi kallar arken och ser den sjunka i Atlanten. :gremlaugh:
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Troberg,

jätteintressant alltihop. Vad gäller en människas rätt att förtrycka sig själv så är det väl en fråga om rätt vård och stöd för att ta sig ur det?

Jag förstår fullständigt att det finns helt normala muslimer och de är en överväldigande majoritet. I mitt perspektiv av det hela är radikal tro och förtryck av folk till följd av det inget nytt och jag undrar varför jag inte kan skriva om de människor som faktiskt blir förtryckta dagligen utan att först erkänna att de som förtrycker utgör en smal minoritet?

Westboro baptist church i USA har ju påverkat så många fler än vad de själva är till numren men inte talar vi likadant om de "normala" baptister som får dra det tunga lasset av vår kritik. Så som jag skrev i mitt tidigare inlägg så får folk skriva om vad som är rätt och fel, sant eller falskt och vem som är en "riktig" X i en religion hur länge de vill. Jag fokuserar på vad människor vill utöva mot andra människor med religionen som språngbräda. Jag tror det är en hyfsad representation av mina åsikter. Jag hör gärna mer från dig Troberg ang. detta.

(Dock ville jag inte förgifta denna tråden ang. homoskén med nya argument, så jag ber om ursäkt för det)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Men, nej

Recca said:
Jag tycker vi packar alla SD-anhängare tillsammans med jehovas vittnen på en fyrkantig båt vi kallar arken och ser den sjunka i Atlanten. :gremlaugh:
Att uttrycka en önskan om att dränka människor vars tro eller politiska åsikter man inte delar är både osmakligt och ytterst otrevligt.

Så LÅT BLI DET!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Men, nej

Dante said:
Att uttrycka en önskan om att dränka människor vars tro eller politiska åsikter man inte delar är både osmakligt och ytterst otrevligt.

Så LÅT BLI DET!
Jag kan väl chippa in med det obligatoriska Aftonbladet-svaret: "Men det är ju SD, inte människor!"

Okej jag slutar nu. Puss på dig, Danteboy. :heart:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Troberg said:
Min erfarenhet är att kristna och judar har svårare att acceptera islam än tvärtom, just därför att islam ser sig själv som nästa version av samma religion, medan kristendomen och judendomen känner sig ifrågasatt av islam.
Detta är min erfarenhet också, och då bor jag endå i en förort till Göteborg och inte i ett muslimskt land.



Troberg said:
Fast en intressant fråga här är: "Får en person använda religionen för att förtrycka sig själv?"...
Definitivt, annar blir det massor av andra saker i samhället som går bort också, dieter som exempel.

När det gäller förtryck av folk med annan religös bakgrund känner jag själv att ateister oftast är de skyldiga, andra tenderar att acceptera att man inte tror samma och lämna det där, medans ateister ofta idiotförklarar en och skäller ut en.

Troberg said:
Per Folmer said:
Så, all lycka till en homosexuell moské och jag hoppas ni kommer klara er på egna medel och aldrig kommer knackande på min dörr.
Hellre det än Jehovas...
Men jag hade väldigt gärna sett en homo rikets sal ioförsig, för tänk vad mycket trevligt drama det hade varit om det. ^^


Troberg said:
Heck, här i stan ska det byggas en moské, vilket naturligtvis fått SD att gå i taket i lokala media (de flesta av deras argument är dessutom totala lögner, som tex att den ska byggas med skattemedel, medan sanningen är att inte en enda krona kommer från skattemedel). Den dagen de öppnar så tänker jag gå dit och ge dem en blombukett, skaka hand med dem och lyckönska dem, bara för att visa att alla inte är som de SD-nötter som antagligen kommer att störa och förstöra för dem, och, såklart, för att det retar SD-anhängarna.
Vad trevligt, jag skulle nog gärna gå med blommor till moskén här i stan men jag vet inte vad för blommor som skulle ses som passande eller om jag skulle ha råd.

/Zorbeltuss
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
BÖGMOSKÉ! BÖGMOSKÉ! BÖGMOSKÉ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Zorbeltuss said:
Vad trevligt, jag skulle nog gärna gå med blommor till moskén här i stan men jag vet inte vad för blommor som skulle ses som passande eller om jag skulle ha råd.
Jag tror att vilka blommor som helst är passande, det är tanken som räknas, och den visar man vid överlämnandet.

Om du har råd får du fråga din bank om, det vet inte jag.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag har läst lite i den här tråden och undrar hur många som verkligen läst artikeln som Laowai länkade till?

Syftet, säger han, är att välkomna män och kvinnor som inte känner sig hemma i de traditionella moskéerna. För en man som är feminin till sitt yttre eller en person som är transsexuell är det svårt att finna sig till rätta i en moské. Jag har hört från många av mina vänner att de inte riktigt vet var de ska stå, eftersom alla moskéer delar upp män och kvinnor i olika rum. I vår moské är det viktigt att alla kan be tillsammans. Människor måste känna sig bekväma när de ber och kvinnor måste få vara synliga i moskén och ha rätt till de första raderna, bland männen. Att kvinnor ska vara beslöjade och dessutom isolerade bakom en ridå, som fallet är i vanliga moskéer, är verkligen kvävande.

Ludovic-Mohamed påpekar också att flera muslimer inte längre står ut med predikan i de vanliga moskéerna. Den är ofta nedlåtande mot kvinnor och homofobisk, eftersom många imamer följer en dogmatisk tolkning av koranen. Så, den nya moskén är inte bara gayvänlig utan också jämlik och inkluderande.
Man kan tycka vad man vill om religion, men jag tycker bara det är positivt när de religiösa samfunden arbetar för inkludering och man måste försöka uppmuntra dem att följa med i tiden så att alla som vill finna samhörighet i en församling ska kunna göra det. För den viktigaste uppgiften för religon, oavsett vilken, är inte att mörda i sin guds namn eller försöka tvinga på andra sin tro, det är att inkludera, ge tröst och svar på saker som människor söker, att ge samhörighet och att inte exludera.

/Cissi, som inte tror på någon Gud men på människans rätt att välja själv
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Recca said:
Jag tycker vi packar alla SD-anhängare tillsammans med jehovas vittnen på en fyrkantig båt vi kallar arken och ser den sjunka i Atlanten. :gremlaugh:
Vilket smaklöst förslag! Givetvis ska vi inte se på. De får för mycket uppmärksamhet som det är redan.

/Joel
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Stopp

Pendragon said:
Recca said:
Jag tycker vi packar alla SD-anhängare tillsammans med jehovas vittnen på en fyrkantig båt vi kallar arken och ser den sjunka i Atlanten. :gremlaugh:
Vilket smaklöst förslag! Givetvis ska vi inte se på. De får för mycket uppmärksamhet som det är redan.

/Joel
Det citerade inlägget har fått en varning. Sannerligen onödigt att fortsätta bygga på det. Låt det vara.
 
Top