Nekromanti Ettbladsscenarion och struktur

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Mot bättre vetande har jag gett mig in på ett ”litet” projekt som går ut på att slänga ihop en trave ettbladsäventyr till Call of Cthulhu/Cthulhu! – OSG. Bakgrunden till detta är att vår spelgrupp sällan är fulltalig, och våra spelmöten förhållandevis korta, så det här med att grotta ner sig i 45-sidiga ärkemysterier känns inte riktigt aktuellt.

Målsättningen är ju istället att ha en hel bunt med små one-shots som passar in i den större kampanjramen (som omfattar en detektivbyrå och ett arkiv med suspekta fall som några försvunna kollegor lämnat efter sig), och i princip kunna dra ett scenario ur hatten en halvtimme innan spel och köra igång; därav ettblads-upplägget.

Då till frågan. Någon som har erfarenhet av att komponera korta skräckäventyr, eller sett dylika CoC-scenarion presenterade med någon mer lättöverskådlig struktur? Även exempelvis White Dwarf’s kortare grejor består ju av textväggar, så jag behöver hitta en lämpligare lösning eftersom jag är begåvad med guldfiskminne och har svart bälte i hjärnsläpp.
Har kikat lite på idéerna på Dreams in the Lich House, om att strukturera även mysterier som en dungeon: http://dreamsinthelichhouse.blogspot.se/2012/02/mapping-investigation-like-dungeon.html men i praktiken blir det ju mest en glorifierad mindmap. Hur tänker ni när gör ettbladsscenarion?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Kolla The Unspekable oaths mysterium som brukar vara ganska korta.

Lägga upp Cthulhu äventyr som dungeons låter inte som en bra ide.

Kolla upp äventyr till Cthulhu Dark, de brukar vara korta.

Kolla upp de här äventyren: The Final revelation som är 4 små scenarion med ett ramscenario. Convergance, första Delta green äventyret och kort och enkelt att köra men fantastiskt. The Last Equation, som tar 5 minuter att lära sig men som är ett fullt äventyr.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Strålande! Ska ta och kika på dem.
Tror att det mest handlar om att jag behöver hitta en modell där jag själv snabbt kan identifiera vilka ledtrådar som är absolut essentiella för spelarna för att kunna räkna ut vad som pågår, samt vad som egentligen mest är creepy bonus.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Så här någon vecka in i projektet kan jag bara säga tvi fan, det här var lättare sagt än gjort! Trots att jag tack vare kampanjramen inte behöver ödsla något utrymme på inledningar och hooks för äventyrarna så är det svårt att komprimera ett mysterium till ett enda papper på ett bra sätt. I synnerhet när även korta CoC-äventyr ligger på omkring 10 sidor som standard...
Jag funderar på om jag ska byta infallsvinkel och snarare bara låta varje scenario presentera en antagonist, var denne håller till, vad denne ställt till med och vilka ledtrådar som pekar i dennes riktning. Det krävs måhända ännu mer improvisation från spelledarens sida, men det är sånt man får leva med. Det hela får visserligen ett mer grottkräligt upplägg då, men det återstår att se. Alternativt övergår jag till en ny maxbegränsning i sidantal.
 
Top