Nekromanti Ett wiki-rollspel :)!

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Babbel: Jag har spenderat de sista dagarna med att skriva sanslöst mycket på/om ett enkvällsäventyr som jag tänkte *turnera runt med* bland mina vänner :gremsmile:

..Nästan all tid har jag spenderat på att hitta på världen och alla konstiga avkrokar i dess kultur. kultur är nämligen allt i en värld har jag kommit fram till, det räcker inte med att bara ha ett par tuffa ideer :| det ska liksom kännas att det finns oändligt mycket saker i världen, att det inte bara är rollpersonerna och ett fåtal SLPs som går omkring i världen. (Om det inte är en övergiven ökenvärld förståss!)

Världen som jag tänker mig den liknar Mutant Berlin 2092-böckerna väldigt mycket, men skiljer sig på endel punkter. Det finns knappt några mutanter och allt är mycket mer post-cyberpunk än konstig mutant-cyberpunk. dessutom har jag hittat på egna regler, som är tokenkla och relativt friformiga gämfört med genomsnittet för allt annat.

..Så nu har jag hittat på världen, ganska mycket i varje fall. Själva äventyret har kommit att hamna i skymundan och jag har börjat arbeta allt mer och mer med själva världen.. Och nu så känner jag att jag inte vill överge min spelvärld efter detta engångs-enkvälls-äventyr, utan i stället bygga en hel bok eller kanske ett slags uppslagslexikon runtomkring det i stället!

..Och då är ju wiki's väldigt bra :gremsmile:!!!
(Om ni någon gång har kollat på Staden-projektet eller Wikipedia vet ni vad en wiki är. Jag tänkte göra något liknande.)

Summering: Jag vill skapa en wiki-websida för mitt rollspel.

Fråga: Har någon några smarta förslag för hur man kan realisera dethär? SVEROK delar ju ut websidor till sina medlemsorganisationer gratis, så dem kan man nog använda sig av :gremsmile:!

Mer babbel: Det är #$@! kalt här, så jag tänker och skriver ganska kostigt.. Skulle det ha varit varmara så hade jag nog skrivit ett längre och mer väldetaljerat inlägg. Bla! Tack för tiden i varje fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Summering: Jag vill skapa en wiki-websida för mitt rollspel."

Tja, det är väl inte så svårt. Det finns gott om wiki-motorer som går att använda, som kör allt från ASP/MSSQL till PHP/MySQL.

Själv kör jag två rollspelswikisar, en för Skymningshem: Andra Imperiet och en för Västmark, och jag tänker dra upp en tredje inom kort. Men så har jag lyxen att ha en egen webbserver i garderoben. Båda wikisarna kör på OpenWiki (ASP + valfri databasmotor, i mitt fall MSSQL).
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Vad menas med post-cyberpunk? [OT] [NT]

Post-cyberpunk är en lite mer uppdaterad version av cyberpunk, kan man säga. Gibbson och pellarna visste ju t.ex. inte ett smack om hur "cyberrymden" skulle komma att se ut och hittade på en massa riktig dynga, om du frågar mig.
Det som skiljer dem åt är väl; En mer uppdaterad version av teknologin. I post-cp så är inte heller teknologin alienerande utan snarare något som binder ihop folk och gör att de pratar mer och blir *bättre* mot varandra. COS (= CyberpsykOS i mutant) existerar nog inte och det är inte särskillt farligt att operera in ceribralinterface i hjärnan -- man blir inte socialt handikappad, snarare tvärt om. Personer i post-cp brukar vara mycket mer sociala än vad personerna i vanlig cyberpunk är.

Man kan kanske säga att post-cyberpunk är cyberpunk som har tagit ett steg mot technothriller.
 

Viktor E

Veteran
Joined
23 Mar 2004
Messages
51
Location
Göteborg
Re: Vad menas med post-cyberpunk? [OT]

Gibson porträtterar inte högteknologi som orealistiskt alienerande och det finns ingen motsvarighet till COS i Gibsons böcker, vad jag kan minnas. Hans cybernetiska implantat är inte heller farliga för användaren. Visst är hans cyberrymdskoncept föråldrat idag, men det var å andra sidan världens första cyberrymdskoncept med det namnet, så det är inte så konstigt.

Spel som Mutant 89 (och CP 2020, och serier som Bubblegum Crisis för den delen) är kitsch-cyberpunk, inte default-cyberpunk. Ett steg mot technothriller är inte ett steg framåt. Litterär cyberpunk har aldrig gjorts bättre än av Gibson. Begreppet post-cyberpunk ser jag inte som berättigat. Det har inte skett några revolutioner på området sedan 1984.
 
Top