Nekromanti Ett tips om figurer till fältslag

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stickspår

"Hos ena spelledaren skjuter långbågarna 100 hex, vilket ju inte är maxvidd, i Harnmaster. Veckan efter med ett annat skalsystem skjuter de 120 hex och genomborrar rytteriet. Den som förlorar av det skälet att skottvidden inte framgick tydligt tycker nog att det är ganska obefogat att blanda skalorna."

I båda fallen är det ju markens skala som spelar roll, inte figurens. Om figuren är i skala 1:60 eller 1:72 spelar ingen roll - det viktiga är avståndet till målet och vad reglerna säger om det. Att säga att en 1:60-figur är inkompatibel med ett spel som egentligen är anpassat till 1:72 eftersom figuren skjuter längre än en 1:72-figur i samma spel är ju... skevt, liksom. Det är ju efter avståndet från figuren till målet och spelets regler som man definierar avståndet, inte efter avståndet och figurens skala. Att göra på annat sätt vore att räkna rollpersonens längd efter figurens höjd. Möjligen kan det vara fult att blanda olika figurskalor, men det ska inte påverka spelmekanismen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Stickspår

" I båda fallen är det ju markens skala som spelar roll, inte figurens. Om figuren är i skala 1:60 eller 1:72 spelar ingen roll - det viktiga är avståndet till målet och vad reglerna säger om det."
För all del, finns det någon anledning att blanda skalor? Nej.
Om jag inför dekor som trappor, murar kullar etc, så räknas de antingen som figurer eller mark. Det bör inte inte finnas någon oklarhet om det under spelandet och det finns ju heller ingen anledning till varför det skulle göra det.

" Att säga att en 1:60-figur är inkompatibel med ett spel som egentligen är anpassat till 1:72 eftersom figuren skjuter längre än en 1:72-figur i samma spel är ju... skevt, liksom."
Det är det faktiskt ingen som har påstått heller. Jag har ju upprepade gånger förgäves påpekat i den här tråden att man kan hamna i tvister som är helt onödiga, om man har en skala för figurerna och en annan för avstånd. Att dessutom blanda figurer i olika skalor är nytt för den här tråden, och det är också en pseudofråga. Fortfarande har jag inte sett ett enda argument till varför jag skall blanda längd- och figurskalor.


"Det är ju efter avståndet från figuren till målet och spelets regler som man definierar avståndet, inte efter avståndet och figurens skala. Att göra på annat sätt vore att räkna rollpersonens längd efter figurens höjd."

Det är kanke ingen ide att påpeka detta ytterligare en gång men inga rollspelsregler jag känner till blandar figur och längdskala, de inför en enda skala i stridskapitlen. Vi har ju t.ex. långt tidigare i tråden utrett att harnmasterreglerna använder skalan 1/60, som enda skala för tabeller etc.

Anta att en spelare nu i min harnmasterkampanj behöver en här på 600 man för att storma borgen i Shropshire. Av kostnadsskäl väljer denne plastfigurer i skalan 1/72 och sprayar de små satarna bruna, det är inget estetiskt med det. Varför bör jag nu anpassa skalan för avstånd till 1/72, som för övrigt samma skala som figurskalan? Jo, alla får en korrekt representation av det taktiska läget under hela spelet, och behöver inte införa en abstrakt skalfaktor i bedömningarna av det de ser under spelet. Som spelledare innebär det att jag justerar tabellerna för en hexagonruta som är sex fot istället för fem, och det är nästan bara långbågarna som berörs. Det ligger i förarbetet och stör inte själva spelet. Spelaren kan göra istället objektiva bedömningar lättare. Jag vet att detta är mer praktiskt, för jag har prövat. Har du?

I mikroregler som t.ex. Command Decision däremot, blandar man figur och längdskala, men då är det nästan nödvändigt med figurer i 1/285 och stridsvagnar som skjuter flera kilometer. Om man inte har ett spelbord med yta som en tennisplan behöver man kompromissa.

Syftet med den inledande tråden var att tipsa andra rollspelsmakare om ett konstruktivt förslag.
Jag har fortfarande inte sett något konstuktivt inlägg från dig. Skaffa ett liv.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Stickspår

"Anders, du försökte påstå att inga rollspel har figurskala."

Ursäkta mig Jens, men nu tror jag faktiskt att du far med osanning. Var har jag sagt det?

"Jag har gett två exempel på att det är olämpligt att blanda skalor. Det är inte jag som ältar vidare om figurens höjd."

Vilka två exempel? Höjdövertaget i tornstormningen är det enda jag hittat, och där har ju figurernas skala ingen som helst inverkan, eftersom det som var intressant var höjdövertaget, och det mäts väl lämpligen på terrängen. Hur stora figurerna är har väl ändå ingen som helst inverkan på det, eller?

"Hos ena spelledaren skjuter långbågarna 100 hex, vilket ju inte är maxvidd, i Harnmaster. Veckan efter med ett annat skalsystem skjuter de 120 hex och genomborrar rytteriet. Den som förlorar av det skälet att skottvidden inte framgick tydligt tycker nog att det är ganska obefogat att blanda skalorna."

Ursäkta? Är inte det här en helt annan situation? Här handlar det inte om att blanda skalor, utan om att använda olika skalor vid olika tillfällen. Två olika saker.

Personligen tycker jag att det är oerhört klantigt att inte klargöra vilken skala man använder om den skiljer sig från den normala för spelet. (I just det här exemplet är det också rätt konstigt att rytterispelaren inte upptäcker skalan på hexarna när han ska flytta sina figgar.)

""..., vilket inte nödvändigtvis innebär att man sitter och klurar på hur ens approximationer slår igenom i olika delar av spelet."

Hur kan du veta det? Så skulle jag göra och det är rimligt att anta att andra som jobbar med det också gör det."

*suck* Jag påstod inte att jag vet att det är så. Jag sa att det "inte nödvändigtvis innebär" att det är så. Har jag påstått att jag vet hur spelkonstruktörer arbetar? Nej. Har jag sagt hur jag -tror- att de gör? Ja. Kan du se skillnaden? Nej, uppenbarligen inte.

""...Du brydde dig ju uppenbarligen inte om att kolla mitt påstående om femfotshexarna ..."

Vad fanns det att kontrollera att kontrollera i påståendet "Hm. Jag hade bestämt för mig att ...""

Ursäkta, men vad är det du försöker åstadkomma med det här? Undvika att besvara påståendet om att vi är lika goda kålsupare? Jag framförde min vaga hågkomst av att det i reglerna finns ett system med femfotshexar. Du kollade inte upp om det fanns femfotshexar utan sa att det inte var sant.

Jag tror inte att den här diskussionen kommer att ge speciellt mycket mer (om den nu har gett något alls, vilket verkar tveksamt), så jag föreslår att vi avslutar den eller för över den till e-mail eller liknande. Okej?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Stickspår

"...Var har jag sagt det?"
Pröva att läsa i tråden, daterad 19/9, kl 6:52.
I själva verket står skalan i klartext i reglerna, vilket du också citerade senare.

"Vilka två exempel? Höjdövertaget i tornstormningen är det enda jag hittat, och där har ju figurernas skala ingen som helst inverkan, eftersom det som var intressant var höjdövertaget, och det mäts väl lämpligen på terrängen. Hur stora figurerna är har väl ändå ingen som helst inverkan på det, eller?"

Jag skrev till Krille om en kulle också. En annan spelare kan hävda att trappan är en dekorfigur om reglerna har en minsta gräns för höjdövertag har det kanske betydelse. Saken är att sådana tvistefrågor kan man lätt undvika. Jag ser fortfarande inget skäl till att man skulle envisas med att inte undvika dem.


""... Veckan efter med ett annat skalsystem skjuter de 120 hex och genomborrar rytteriet. Den som förlorar av det skälet att skottvidden inte framgick tydligt tycker nog att det är ganska obefogat att blanda skalorna.""

"Ursäkta? Är inte det här en helt annan situation?"

Det är tredje exemplet på blandade skalor som orsak till tvistefrågor som man kan undvika.


"Har jag påstått att jag vet hur spelkonstruktörer arbetar?"
"Japp, med formuleringar som: "Då törs jag påstå att ...", "Det handlar väldigt mycket om att ..." och "Det handlar naturligtvis väldigt mycket om att ..."

"... e-mail eller liknande. Okej?"

Jag tycker att vi skippar det också. Jag har begränsat mig till korta svar på dina frågor. Skicka inte din adress.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Stickspår

Prova själv att gå tillbaka och läsa vad jag skrev, och jämför sedan med detta. Ser du skillnaden på "de flesta" (som kanske var en övergeneralisering) och "alla"?

"Anders, du försökte påstå att inga rollspel har figurskala."

"En annan spelare kan hävda att trappan är en dekorfigur om reglerna har en minsta gräns för höjdövertag har det kanske betydelse. Saken är att sådana tvistefrågor kan man lätt undvika. Jag ser fortfarande inget skäl till att man skulle envisas med att inte undvika dem."

Jag har aldrig ens hört talas om begreppet "dekorfigur" förut. Finns det något spel där sådana förekommer?

För att återigen klargöra min position: figurernas skala är irrelevant. Man mäter inte figurerna. Man mäter terrängen. Figurerna är till för att visa var någonstans i terrängen det som de representerar finns. Huruvida man gör det med tennfigurer, små pappbitar eller smurffigurer i plast är ointressant (så länge man inte har behov av att kolla line of sight och liknande - då kan det mycket väl vara intressant att ha figurer i samma skala som terrängen).

Figurernas storleksskala spelar ingen som helst roll, eftersom man (självklart, trodde jag) använder terrängens (det vill säga spelreglernas) skala när man mäter. Att figurerna inte stämmer överens med den skalan kan göra att saker ser en aning lustiga ut (en ganska liten aning om skillnaden inte är större än mellan 1:60 och 1:72), men större blir inte konsekvenserna.

Angående 100 vs. 120 hex räckvidd:
"Det är tredje exemplet på blandade skalor som orsak till tvistefrågor som man kan undvika."

Det har ingenting med att blanda skalor att göra. Det har att göra med att använda olika skalor vid olika tillfällen, och är ett helt annat problem.

""Har jag påstått att jag vet hur spelkonstruktörer arbetar?"
"Japp, med formuleringar som: "Då törs jag påstå att ...", "Det handlar väldigt mycket om att ..." och "Det handlar naturligtvis väldigt mycket om att ...""

Jag har försökt att kvalificera mina uttalanden genom att påpeka när jag faktiskt inte har säkra fakta om det jag uttalar mig om. Det verkar inte du bry dig om, eftersom du tvärsäkert säger hur spelkonstruktörer gör. Mitt tidigare påpekande om detta har du bekvämt nog inte brytt dig om att besvara.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Stickspår

Jag begränsade mig till att besvara dina direkta frågor förra gången, eftersom du ville avsluta tråden. Jag håller med om att det inte ger någonting. Att bemöta din position, som du uttrycker det, med en annan verkar inte riktigt sunt.
 
Top