KH Ett Stort problem (HT/KH)

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag har ett problem som jag suttit med väldigt länge och har bara skjutit upp att hantera det ordentligt, men nyligen såg jag att @zonk postade samma grej, så jag är tydligen inte ensam:

(för gripen är ju Stor, så man kan bara attackera om den är Fastlåst). Jag ska erkänna att jag aldrig kört med den regeln, för jag tyckte det verkade segt i spel.
Jag har heller aldrig använt Stor/Större som egenskap, men jag älskar verkligen konceptet och hade supergärna velat använda det. Mitt problem är att jag har svårt att utforma hur jag ska använda det, är det tänkt att jag (SL) ska sätta ihop utmaningen och klura ut hur alla moment är knytna till färdigheterna och sedan presentera utmaningen för spelarna, eller är det spelarna själva som ska klura ut vilka färdigheter de vill använda och hur de knyter dem till handlingen som utförs?

Detta är väl nog den enkla biten, det som jag har svårt att få ihop är nästa steg:

Låt oss säga att de lyckas låsa fast ett monster i en runda, då kan man 'slåss som vanligt' i den rundan så jag antar att fienden får försvara sig och även attackera tillbaka i sin runda (om jag inte misförstått och det är bara för spelarna att gå lös utan någon retaliation under de rundor det är fastlåst?), men hur kan jag berättiga att den överhuvudtaget kan göra något tillbaka om den till exempel får ett nät över sig som hålls fast, eller får en stenbumling över sig, min fantasi räcker inte till och jag börjar spåra ur, och istället för att tänka ut hur saker funkar så kan jag bara tänka ut hur saker inte alls kan funka, och så sågar jag hela biten.

Sist så spelade vi 'orm på krok' och jag var lite rädd för att de skulle hamna i fight med en sjöorm som är stor, och jag kunde fan inte alls komma på hur de skulle låsa fast en sjöorm som simmar runt dom och attackerar. Nu blev det aldrig någon fight med den så jag lyckades springa iväg från den konfrontationen. Men jag vill gärna lösa det för jag tror mina spelare skulle haft mycket roligare med den mekaniken i spelet.

Så svara gärna på frågorna, men framförallt det jag jättegärna skulle vilja ha är en play-by-play återberättelse av så många personer som möjligt som har kört fighter mot stora+, hur ni har gått genom fighterna, hur ni förklarat utmanings-färdigheterna och vilka handlingar som gjorts som berättigar färdighetens användande, hur ni använt environment runt omkring för att hjälpa till osv, ju fler personer som kan inväga och ju mer detaljerade fighter ju större chans att det klickar för mig, tack som fan i förväg!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Orm fångas med krok! :)

Man bör vända på resonemanget. Stora bestar är vilddjur som absolut inte tänker slåss på dina villkor. Det går liksom inte att fäktas med en grip. Eller en sjöorm. Då måste tvinga den att slåss på dina villkor.

Jag är generös med vad som räknas som fastlåst. En grip i en grotta är fastlåst (den kan inte flyga iväg) och en omringad sjöorm, med nät på alla sidor, är fastlåst. Så fort monstret inte längre kan använda sin kroppshydda för att vinna fajten kan man börja slåss. Som att jaga mammut. Omringa och börja stick med spjut. Monster är djur. Fastlåst djur blir förvirrade.

Vi har kört två strider mot Stora monster och båda blev coola. Men det hänger på spelarna. Och har de inte möjlighet att låsa fast monstret är det helt ok att det flyr. Efter att ha slukat en RP eller så.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Vad Måns skrev ovan. Vad gäller just sjöormen i Orm på kroken, och andra sjöodjur, så har ju RP förhoppningsvis ett fartyg och kan använda kanoner och sjöstridsregler.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
En sjöorm krokar man. Ta en änterhake betat men en svinskonk och ett bra rep som du fäster i långbåten. Sen är det bara att hala in och spjuta.

Gripar kan man inte jaga med svärd och sköld. Däremot ska man mota in dem under tak eller i ett hörn. Som alla djur räds de öppen eld och en av jägarna bör handha två facklor. Om man jagar grip på öppet fält är arbalest och kättinglod att föredra.

Molok storviltsjägare
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Vad Måns skrev ovan. Vad gäller just sjöormen i Orm på kroken, och andra sjöodjur, så har ju RP förhoppningsvis ett fartyg och kan använda kanoner och sjöstridsregler.
Ja, precis. Om man själv är Stor negligeras monstrens effekterna av Stor. Då agerar man i samma skala.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Jag hade med strider med några större varelser i Järn i den kampanj som vi körde för ett par år sedan (jag var SL). Det som jag uppfattade som viktigt är att det finns en intressant miljö. De slogs med en förvuxen varg ute på slätten där det inte fanns så mycket att interagera med och det var katastrof. Det slutade med att vargen flydde, dels för att den var utsänd av en halvgud för att skrämma dem, inte döda dem men framför allt för att jag inte ville orsaka en relativt omotiverad TPK.

Jag hade gjort en felbedömning som SL helt enkelt. Nästa stora varelse som de slogs mot var i en bergsskreva vid ingången till en grotta och det gick betydligt bättre för spelarna att föreslå sätt att låsa varelsen på. De hade en jäkla tur och tog ut den snabbt, vilket är bra, stora varelser ska inte också kräva en massa rundor att ta ner, för då tar striden alldeles för lång tid. Låt de göra mer skada hellre, om de måste bli farligare.

Jag minns också att de slogs med en typ flygande drake, på slutet. Jag har för mig att de låste den tre gånger, men då hade vi tröttnat på striden sedan länge. Det tog alldeles för lång tid, vilket tyvärr är lite problemet i Järn när man har kört långt i kampanjen och rollpersonerna är (för) bra. Så jag bestämde att vid den tredje låsningen så ramlade draken ner för bergssidan och dog. De slog perfekt vid färdighetsslaget för låsning så det passade bra in i berättelsen, men egentligen tror jag inte ens att de hade börjat skada den på hälsa än.

Det fanns roliga strider med stora varelser och det var en kul variation på de vanliga striderna, men det måste finnas en miljö som spelarna kan hitta på sätt att använda och striderna får inte ta för lång tid. Jag minns inte hur stor skillnaden i regler var mellan Järn och HT/KH, så problemen kan vara fixade till viss del i de senare regelvarianterna också.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Nice det kom ju massa bra idéer och tänk! Att fartyg har storlek och kan därför mäta sig tänkte jag inte alls på, men det ska jag göra från och med nu :)

Från alla kommentarer verkar det som att det hade varit bäst att förbereda ett monsters område och utmaning, och sedan vara öppen för modifierad utmaning om spelarna vill byta någon färdighet. Kanske även skippa garden och bara använda hälsa och egenskaper för stora monster.

Om det finns fler personer (typ alla HT/KH-proffsen som @Zadrith @Anchorman och @Bolongo m.fl) som har historier om hur ni slagits mot eller med stora monster så hojta gärna till :)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Om det finns fler personer (typ alla HT/KH-proffsen som @Zadrith @Anchorman och @Bolongo m.fl) som har historier om hur ni slagits mot eller med stora monster så hojta gärna till :)
Det är ju trevligt att bli kallad HT/KH-proffsen men just det har jag faktiskt undviket för jag tycker aldrig att det fungerar riktigt bra i något system. Är monstret för stor improviserar jag det hellre som vilken händelse som helst utan stridsregler.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Mina spelare hade landat i Kush från tidigare äventyret (orm på krok), så jag satte dom på ett äventyr i arabian nights-stil där slutet hade en häxa som frammanade en Stor djinn som blev sista bossen, häxan hade en lampa som hon trodde skulle kontrollera djinnen, men vars riktiga funktion bara stoppade djinnen från att förflytta sig när den hölls, den kunde fortfarande attackera med sin stora hammare eller använda magi vilket hon gjorde mot den som höll lampan, och om det lyckades så tappades lampan.

Jag skapade en utmaning för att få tag på lampan, men istället för att låsa i x rundor så var den bara låst när någon höll i lampan, och så fort lampan hamnade på marken så kunde djinnen röra sig mot spelarna och slå dom med sin hammare, vilket fick spelarna att väldigt snabbt inse att det var bättre att hålla i lampan och försöka använda sig av magi/bågar lite längre bort.

Jag hittade på det lite on-the-fly på slutet så det finns rum att förbättra, men det verkade funka i stundens gång, och spelarna verkade uppskatta hela upplägget, speciellt när jag körde igång den här musiken i bakgrunden.

So that's pretty cool, jag var nöjd :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
I warhammer fantasy RPG fins det monster man inte kan parera utan bara ducka från.
Och i Mythras kan man inte parera anfall från ett vapen som är två eller fler storlekar större än parervapnet.
 
Top