Nekromanti Ett stort och kanske lockande projekt

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
God Kväll alla rollspelsbröder!
Nu har jag inte skrivit på ett tag, men jag hoppas att någon av er kommer ihåg mig i alla fall, så att jag får den respekt jag förtjänar (skämtar bara) :gremsmirk:

Jag har alltid fascinerats av rollspel. Inte bara dom rollspel som vi skapar här, utan sådana som man spelade framför TVn dagar i sträck med en gammal konsol framför sig. Jag fascineras fortfarande av dessa, fastän dom skarpt har tappat charmen från dom forna spelens era. Men nu, till saken. :gremgrin:

Ett av dessa spel trollband mig helt, som så många andra. Final Fantasy 7. Bara namnet ger dom flesta rollspels-gamers gåshud och rysningar efter ryggraden. Antagligen det bästa spel som någonsin gjorts. Jag vart faktiskt så fascinerad av det när jag spelade klart det (för cirka 4 år sen) så att jag kommer ihåg det än idag. Och för cirka en vecka sedan fick jag tillbaka den där gamla "sen-natt-framför-playstation-spöandes-det-där-stora-monstret-mot-alla-odds" känslan. Jag bestämde mig då för att börja skriva på ett nytt rollspelsprojekt som ska efterlikna just spelserien Final Fantasy. :gremshocked:

Systemet är nytt. Det bygger på t100, t10 och t6:or. Det är inte många tärningsslag dock, dom är mestadels i början när man är på en låg level. Systemet är inte en exakt kopia av det som finns i spelen, utan det är bara något som efterliknar det. Reglerna är anpassade för att vara smidiga och kvicka utan så många tärningsslag, och jag tror det kan fungera ganska så bra. Det här rollspelet ska kunan ge spelledaren en grund för att enkelt bygga kampanjvärldar och äventyr i stil med dom gamla FF-spelen. Jag funderar även på att skriva ett exempel-äventyr som ska utspela sig efter FF7 (efter min egen tolkning) men det är bara en idé hittills. :gremcool:

Vad tror ni? Kan det bli något? Är det helt bortåt !"%¤# eller ännu värre? Behöver ni en demonstrering innan något kan sägas om det här? Personligen så spelar det inte så stor roll vad ni tycker, för jag tänker skriva det i vilket fall som helst, men det skulle vara ytterst intressant och motiverande om det faktiskt fanns dom som ville att det här projektet blev av.
Det är otroligt mycket jobb att göra. Monster, klassnivåer, inventarier, svart magi, vit magi, magiuppgradering och en massa annat. Det är ett stort projekt som jag dock tänker fortsätta med, men jag skulle faktiskt kunna behöva lite hjälp av andra fans av den här serien. :gremsmile:

Nu vill jag läsa era åsikter om det här. Bara så att ni vet det.
Mvh/
TheGoblin, rollspelare och gamer
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Faktiskt inte alls! Blev faktiskt glad av att se detta, men jag tror fortfarande att jag vill skriva vidare på min egen. Nog för att det antagligen inte kommer att få för stor respons, men visst är det klart att vi måste ha ett FFRPG på svenska! :gremsmirk:

Nja, å andra sidan, kanske inte, men ändå...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Nog för att det antagligen inte kommer att få för stor respons, men visst är det klart att vi måste ha ett FFRPG på svenska!"

Om du säger så så är det så, så brukar jag resonera om det jag själv säger. Vissa hatar ju att läsa engelska så det är inte en dum idé.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle gärna se ett bordsrollspel som hade den där coola FF-känslan, så klura gärna vidare. Jag har inte spelat FF7 så mycket, så jag kommer inte riktigt ihåg hur det funkade med magier som man knöt till vapen osv, däremot gillade jag själva känslan i spelet. Den bör du sikta efter. Om du vill ha ett tips så tror jag faktiskt att FF9's system för magi och utrustning är det mest lämpade att använda i ett bordsrollspel.

Om du inte vet/ kommer ihåg hur det funkade, så kan jag berätta lite kort:

Varje karaktär har vissa, typ, kraftpoäng, som man kan spendera på skills. Typ; man kan sätta 2 poäng för att få "manhunter" (extra skada mot människor) och 4 poäng för att få "+20% HP". Osv. Ju bättre man blir, desto fler poäng får man att fördela över dessa förmågor. Nå, prylen är att man i början inte kan särskilt många grejer och därför inte kan spendera poängerna på något vettigt. Då är det dock så fiffigt att nästan varenda vapen/rustning har någon förmåga förknippad till sig. Typ, om en magiker håller i en "fire wand" så kan han plötsligt kasta besvärjelsen "fire". Om en tjuv använder en tjuvhandske så kan han plötsligt köpa förmågan "steal", osv. Det balla är att medan man använder ett visst föremål så börjar man långsamt att behärska förmågan, och när väl det är gjort så kan man plötsligt använda förmågan oavsett om man har utrustningen eller inte.

Det smarta är alltså att man kan hamna inför svåra val. Du kan ha ett svärd som ger mycket skada men som inte har någon förmåga, medan din dolk har en förmåga som du väldigt gärna vill lära dig, fast den är usel i strid.

Den där typen av val är roliga när man spelar själv, men jag kan tänka mig att det blir full kalabalik om man är fem spelare och alla bråkar om vem som ska använda de nya kraftfulla stövlarna, vem som skall bli helare och vem som tvingas använda en gammal bronshjälm när alla andra har en guldhjälm, osv. Jag kan tänka mig att spelarna kommer köpslå, övertala och förhandla med (eller försöka lura, rent utav?) varandra kors och tvärs över rummet, och det kan nog bli fantastiskt roligt.

---

Annars tycker jag det vore roligt att bara få använda de gamla klassiska FF-förmågorna i nya tappningar och kombinationer. Tänk att spela med en karaktär som börjar med Throw och Jump, eller att få en artefakt som ger en Slot, eller att vara en röd magiker med Blitz, eller att få vara en karaktär som har en inbyggd Genji Glove (ett vapen i varje hand), eller något annat kul. Det finns ju så mycket att hämta i spelserien, och det är lätt att komma på nya grejer.

Om jag vore du så skulle jag inte bry mig så mycket om balansering och sån skit. Om det går för bra för spelarna så är det bara att slänga dit några större fiender. Det behöver inte vara så vattentätt. Det viktiga är att man får den där balla känslan.

---

Mer tips: Strunta i blå magiker, strunta i poison och -hmmm- gör Marlboros riktigt djävla elaka, a la FF8. Så fort man ser dem skall man bli livrädd. Spelare skall viska om Marlboros som om det vore en myt eller bara skrock, och den lycklige sate som får tag i en marlboro-tentakel skall åtnjuta respekt och beundran varthän han än sätter ned sin fot.

Första gången jag spelar skulle jag vilja vara en Mog med tigerpäls (som den i FF9).

/Rising
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Du verkar ha fattat det här, Rising. Jag har redan tänkt ut lite grann vad gäller vapen och magier, och eftersom att systemet är helt nytt så kanske det inte blir lika bra som i spelen, men å andra sidan är det ganska så mycket smidigare. Jag skickar med det lilla jag har skrivit hittills. Det är mer på gång, till exempel klassuppgraderingar och magiuppgraderingar. Jag har skrivit några av dessa, men dom följer inte med, eftersom att dom är lite ofullständiga.

Jag har inte börjat skriva magiska färdigheter än, men det är på gång. Jag har dock kommit fram till hur vapnen ska fungera. Vapnen ger inte bestämda nummer i skada, utan ger procentuella ökningar av skada, men ju mer skada dom gör desto mer sänker dom procentuellt initiativet (som är viktigt om man inte vill ta mycket stryk under varje stridsrunda).

Det här med att lära sig förmågor utefter föremål gillar jag. Det kommer nog att dyka upp senare. Jag ska göra tillägg så att man snabbt kan göra både NPCs, magiska föremål, magiska vapen och monster bland annat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
men visst är det klart att vi måste ha ett FFRPG på svenska!
Men jag har för mig att några av mina FF är på japanska, så för mig är det en viktig del av känslan att det är på japanska och är obegripligt. :gremgrin:
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Då är din FF-känsla fel :gremgrin:

Äsch, kanske inte det, men jag skriver det här projektet efter hur jag ser på hela serien, så ifall du eller någon annan tycker det är fel så...screw you :gremtongue:
Skämt åsido, det här rollspelet är nog i stil med "älska eller hata det". Det är vad jag tror i alla fall.
 
Top