Nekromanti Ett spelmöte senare...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu har jag spellett D&D5E för första gången.

Spontan reaktion: fan vad bläddrande! Det var ju inte så att man kunde samla saker som gäller AC på ett ställe, utan det står lite här och lite där och lite stod inte alls utan var underförstått och något stod till och med på ett forum. För att vara ett så enkelt spel som D&D5E egentligen är så har Wizards verkligen lyckats mecka till det bara genom att strukturera saker på chaotic evil-nivå. Registret användes ofta, men det finns luckor i det och en massa idiotiska "se Bluttanblä istället för att tala om på vilken sida det finns." Har man väl slösat en rad register med att säga "se bluttanblä istället" så kunde man väl sagt vilken sida det stod på.

Men förutom dum avsaknad-av-organisation i regelboken var det rätt kul. Jag kan till och med säga att det inte var "kul trots systemet", utan kul på riktigt (men jag är osäker på om det var kul på grund av systemet – det ser vi nog nästa spelmötet).

Spelarna har också lärt sig den hårda vägen att det är dumt att inte ha en healer i gruppen. Vi får se om den femte spelaren lyssnar på den saken, eller om den femte spelaren jävlas genom att bli ett femte hjul som inte healar.

Och äventyret då? Tja, det var första delen av Lost Mines of Phandelver, och som äventyr har jag sett värre. Inte bäst, men jag har sett värre, så ... typ medel-strax-under-däromkring. Däremot var det faktiskt rätt kasst som nybörjaräventyr för spelledare som har noll koll. Över huvud taget känns D&D Starter Set som en D&D Trial snarare än ett D&D for n00bs – den förutsätter att du redan vet hur du spelar rollspel och vad en spelledare gör, även om den lite nödtorftigt har en klase instruktioner som för en nybörjare på rollspel är ultra-ohjälpsamma när det gäller att förklara vad rollspel är och vad det går ut på. Det ger lite instruktioner om hur man läser en karta, men det är knappt att man talar om vad själva idén går ut på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är jättenyfiken då du, som nybörjare, står på andra sidan skalan från mig. Mitt problem är omlärning eftersom DnD5 är så mycket enklare än tidigare versioner och massor med regler har försvunnit.

Jag håller med om att vissa saker är utspridda i böckerna, men jag har inte blivit iriterad på det förrän i DMG.
Jag håller med om att registret är lite dumt. Jag antar att de bara vill vara pedagogiska och lära folk var saker ligger, men deras pedagogiklektion går i baklås.

Vilka saker hade du svårt att hitta?
De första 2 spelmötena använde vi bara en utskriven kopia av Basic Rules, vilket var mycket lättare än PHB för sidantalet är bara 1/3. Det betydde givetvis vissa restriktioner i valmöjlighet för spelarna, men det var det värt för att snabba på inlärnngskurvan.

Jag spelleder ju också LMoP och har uppfattat den som nybörjarvänlig. Jag tycker att det är jätteintressant att du, som faktiskt är DnD5-nybörjare, inte delar den åsikten. Kan du ge mer konkreta exempel på vad du skulle vilja se i Starter Set-boxen (för den är ju tänkt att vara för nybörjare)?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det stora stoppet inträffade under rollpersonsskapandet, när vi inte hittade vad en orustad person som inte är munk eller barbar har för AC. För deras del står det 10+dex mod+con eller wis mod, men för alla andra börjar AC-skalan på läder på 11+dex. Man kunde lista ut eller söka på forum att AC börjar på orustat på 10+dex utan con eller wis, men vad jag kunde hitta stod det inte. Det bläddrades som fan för att hitta vad spell save var för något också, och i synnerhet för spelledargoblins när de utsätts för hemska spells, och ett antal andra saker. Men de var de stora stoppklossarna.

---

Starter Set är inte till för nybörjare. Den är till för gamla rävar och helst D&D-rävar som vill börja med D&D5E. Som gammal räv men inte D&D-räv så fann jag framförallt avsaknaden av konventioner som ett stort hinder – min eviga stresstestfråga på spelkoncept, "vad gör man", och inte ens ett "hur gör man".

Starter set förutsätter tvärtom att du är helt införstådd på D&D men inte just på hur 5E funkar. Den talar knappt om vad en spelledare är, eller hur det går till att spela, och den nämner inte ens vilka konventioner som gäller för D&D-rollspelande. Den introducerar aldrig en spelledare till jobbet att spelleda, utan det förutsätts att spelledaren kan det där redan. Det förklaras lite nödtorftigt hur man läser en karta, men inte vad man gör med den.

Ta en sådan sak som kartan över området: den är en hexkarta. Vad gör man med hexarna? Är man hexkrälare vet man det, men n00bsen? Den har en massa hemligheter på sig, typ alla platser för äventyrets major plot points. Du vill inte sätta den i händerna på spelarna direkt, men det finns inget alternativ. Eller kartan över första gömstället. Ska den delas ut, eller är den hemlig? Återigen en underförstådd sak för gamla invanda tunnelkrälare.

Som nybörjarspel gör den mer än trettio år gamla röda boxen helt enkelt MYCKET bättre ifrån sig, och det på ungefär lika många sidor. Jag sätter hellre den i händerna på den nya generationens rollspelare än Starter set, för en n00b skulle inte klara av den. Och framförallt så gör Starter set inte nya spelledare av nya rollspelare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gällande AC: Det står i kapitlet om hur man gör gubbar, under steg 5 (välj utrustning). Man kan tycka att det även borde ha stått i utrustningskapitlet (i samband med rustningarna), och gärna i stridskapitlet.

Vad ett Saving Throw är och hur man beräknar värdet (grundegenskapsbonus, eventuellt plus proficiency) står i kapitlet "Using Ability Scores." Vad jag hade gjort är att flytta allmäna reglerna för Saving Throws till början av kapitlet (efter allmänt om Ability Checks, men innan man går in på varje grundegenskap), och sedan haft ett stycke i varje grundegenskapsbeskrivning om vad man använder just den grundegenskapen till för saves. Hur man beräknar DC:t för sina spells står i varje klassbeskrivning (generellt 8 + stat + proficiency).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Krille;n57500 said:
Som nybörjarspel gör den mer än trettio år gamla röda boxen helt enkelt MYCKET bättre ifrån sig, och det på ungefär lika många sidor. Jag sätter hellre den i händerna på den nya generationens rollspelare än Starter set, för en n00b skulle inte klara av den. Och framförallt så gör Starter set inte nya spelledare av nya rollspelare.
Är det inte så att Wotc kommer släppa en nybörjarprodukt senare tror vi? Och att starter set faktiskt mer var för de som ville just starta med 5e innan det var ute?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull;n57628 said:
Är det inte så att Wotc kommer släppa en nybörjarprodukt senare tror vi? Och att starter set faktiskt mer var för de som ville just starta med 5e innan det var ute?
Tror inte det.
Recensionerna av Starter Set är övervägande positiva så jag tror att WotC är nöjda.
Vi får nog vänta ett par år tills de släpper DnD 5.5 :sile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Två spelmöten senare...

Vi är halvvägs genom kapitel 3 i Lost Mines of Phandelver, och Hoard of the Dragon Queen har börjat vävas in (mest i form av planteringar och ledtrådar). Hoard behöver arbetas om ganska rejält, eftersom den och Phandelver dels utspelar sig i varsin ände av Sword Coast, och dels för att Phandelver tar rollpersoner från level 1-5, medan Hoard tar dem från 1-7. Rent praktiskt kommer jag använda Phandelver som planteringsmöjlighet för Hoard, sedan ta till inledningen från Hoard fast uppskalad en smula till level 4/5 som avslut på Phandelver istället för som inledning på level 1, och sen radikalt korta ner förflyttningen till Baldur's Gate, där resten av Hoard fortsätter.

Hoard är för övrigt också ett äventyr som... tja, jag har sett sämre, men också bättre.

Än så länge känns det inte skevt eller obalanserat och vi har en jävla fart när vi spelar. Spelarna har börjat lära sig att vända reglerna till sin fördel och har lärt sig att rita kartor efter spelledarens beskrivning igen, och spelledaren har förbättrat sin dungeonbeskrivningsförmåga.

Jag har också övergivit min portabla Roxcore Blockbeat-högtalare för en BOSE Soundlink Mini. Den kostar sju gånger så mycket men är värd vartenda öre om man ska spela någonstans som inte är hemma och vill ha cool musik.

Bläddrandet är fortfarande relativt konstant. Nu är det mest spells som bläddras, och ett par av spelarna verkar i alla fall fundera över spell cards om och när SF-bokhandeln i Göteborg råkar ha dem inne. Det är fortsatt frustration över registret, men nu vet vi ungefär hur sidan såg ut där det stod sist, så nu kan man ju leta upp det. Det är ett par grunkor som vi fortfarande inte har hittat. Component-elementet i magi, texempel – hur mycket kostar fosfor och hur mycket väger det, eller antas det att det automagiskt finns i ens component pouch? Och det var något utrustningskit som vi inte hittade någon beskrivning av, utan bara vingade ihop att det funkade ungefär som de andra fast i den situationen.

Husreglandet har inte varit så stort än. Vi använde Pathfinders Chase-kort och tolkade deras regelbös on the fly, och vi använde deras Background/Flashback-kort för skojs skull (och de har börjat använda dem för att sabba för varandra). På de senare kommer det nog bli en hand limit, för att uppmuntra spelarna att spendera sina kort innan de levlar. Vi ändrade initiativ till d10 istället för d20, för d20 var för slumpigt i förhållande till värdet.

Förmodligen dingar de level 4 nästa spelmöte, och då kommer det stora valet: ska vi använda feat-regeln, så att spelarna får välja mellan en feat eller en attributhöjning, eller ska vi inte göra det?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Krille;n64496 said:
Förmodligen dingar de level 4 nästa spelmöte, och då kommer det stora valet: ska vi använda feat-regeln, så att spelarna får välja mellan en feat eller en attributhöjning, eller ska vi inte göra det?
Jag tycker det blir roligare om man får välja feat också. Man får fler val att göra sin karaktär bättre, och en feat kan ge roligare förmågor än "du får +1 på träffa och skada samt +1 på några skills och en save". Men för det mesta så är det det tråkiga attributevalet som är bättre (jag har t ex gjort en dvärgsorcerer och där är har man i princip inget val än att köpa charisma följt av charisma och sen charisma - på sin höjg då kan man skaffa 15 i grund och köpa actor för att få 16 i charisma och ett par roliga förmågor).

Min poäng här är att feats förmodligen är en mindre feature än den verkar, och att man därför gott kan godkänna den (men så har jag spelat datorrollspel sen jag var 10 och alla mina medspelare är kobolder också (bara en sån sak som att så gott som alla spelarna kunde reglerna utantill efter två månader säger sitt...)).

Ett problem med feats är att Alert (som jag har för mig featen som ger +4 till initiativ heter) blir helt bruten ihop med er initiativhusregel. Men så länge ingen spelare är intresserad så är det inget problem.

Übereil
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Krille;n57500 said:
Ta en sådan sak som kartan över området: den är en hexkarta. Vad gör man med hexarna? Är man hexkrälare vet man det, men n00bsen? Den har en massa hemligheter på sig, typ alla platser för äventyrets major plot points. Du vill inte sätta den i händerna på spelarna direkt, men det finns inget alternativ. Eller kartan över första gömstället. Ska den delas ut, eller är den hemlig? Återigen en underförstådd sak för gamla invanda tunnelkrälare.
Det här tycker jag är ett bra exempel på att WotC-folket inte riktigt vill bjuda till. Jag vill SJÄLVKLART att färdiga äventyr innehåller en karta över området som spelarna kan få se och/eller pc:na kan få tag på. En sådan karta ska INTE innehålla spelledarhemligheter.

I det här fallet hittade jag dock kartritarens Mike Shleys sajt (googla!) med alla kartor, både med och utan DM-hemligheter utsatta. Han vill ha en peng för att ladda ned krispiga högupplösta versioner, men om den som är lite händig kan sno halvskapliga skärmdumpar där som går att använda om man inte är så kinkig.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Krille;n57339 said:
Registret användes ofta, men det finns luckor i det och en massa idiotiska "se Bluttanblä istället för att tala om på vilken sida det finns."
Håller med, detta är vansinnigt upprörande. Det är ju inte direkt raketforskning att klura ut att det behövs ett bra register i en sån här bok. Ibland undrar jag vad det är för jävla klåpare som anställs på WotC, men sedan tänker jag på hur fint 5E är, och då blir jag lugn och snäll igen :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Necross;n64515 said:
men om den som är lite händig kan sno halvskapliga skärmdumpar där som går att använda om man inte är så kinkig.
Jag är kinkig och mycket händig, så jag ritade en spelarkarta som dessutom är in-game. Jag blir nog tvungen att rita en ännu större karta när de börjar rulla in i Hoard of the Dragon Queen. Men spelarna klagar inte - de gillar produktionsvärdet i mina egenritade handouts. :cool:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Krille;n64496 said:
Det är ett par grunkor som vi fortfarande inte har hittat. Component-elementet i magi, texempel – hur mycket kostar fosfor och hur mycket väger det, eller antas det att det automagiskt finns i ens component pouch?
PH sid 203: "A character can use a component pouch or a spellcasting focus (found in Chapter 5) in place of the components specified for a spell." Står sedan vidare att det inte gäller komponenter med specificerad kostnad. M a o är den specifika komponenten oftast bara fluff, om man inte hamnar i en situation där man blir av med sin utrustning och måste improvisera. Det är dock ganska roligt fluff om man tittar närmare på dem - en lightning bolt kräver t ex en glasstav och lite päls, detect thoughts ett kopparmynt ("penny for your thoughts?"), och diverse illusioner har lite ylletyg ("pull the wool over your eyes").

Vill man vara mer specifik fanns det en expansion till 2nd ed som hette Spells & Magic som bl a innehöll en lista på komponenter med vikt, kostnad och eventuellt vanlighet.

Och det var något utrustningskit som vi inte hittade någon beskrivning av, utan bara vingade ihop att det funkade ungefär som de andra fast i den situationen.
Vilket? Kitsen står på sid 151 annars.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Übereil;n64502 said:
Min poäng här är att feats förmodligen är en mindre feature än den verkar, och att man därför gott kan godkänna den (men så har jag spelat datorrollspel sen jag var 10 och alla mina medspelare är kobolder också (bara en sån sak som att så gott som alla spelarna kunde reglerna utantill efter två månader säger sitt...)). Übereil
Du kan vara kobold!

Mer allvarligt så är Feats en mycket bättre option än Multiclassing som känns som att den är aningen trasig. Inte lika galen som den varit i en del tidigare editioner, men samtidigt är det fortfarande tråkigt bra att ta vissa specifika låglevelsförmågor från en klass innan man tar en annan.

Har inte läst Phandelver, men kan själv säga att resan mellan BG och Waterdeep förvisso är en räls men den kan, om man ägnar sig åt rollspelande utmed vägen, göras riktigt rolig. Mycket i äventyret är dock fruktansvärt frustrerande. Förmodligen för att de velat beskriva allting i löpande text, vilket gjort att vissa saker blir oöverskådliga som sjutton. Men det här är ett problem jag känner att man ska ta upp med Kobold Press inte designteamet för WotC.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Anarchclown;n66637 said:
Du kan vara kobold!

Mer allvarligt så är Feats en mycket bättre option än Multiclassing som känns som att den är aningen trasig. Inte lika galen som den varit i en del tidigare editioner, men samtidigt är det fortfarande tråkigt bra att ta vissa specifika låglevelsförmågor från en klass innan man tar en annan.

Har inte läst Phandelver, men kan själv säga att resan mellan BG och Waterdeep förvisso är en räls men den kan, om man ägnar sig åt rollspelande utmed vägen, göras riktigt rolig. Mycket i äventyret är dock fruktansvärt frustrerande. Förmodligen för att de velat beskriva allting i löpande text, vilket gjort att vissa saker blir oöverskådliga som sjutton. Men det här är ett problem jag känner att man ska ta upp med Kobold Press inte designteamet för WotC.
Jag tyckte resan var det roligaste hittils i äventyret. Till skillnad från tidigare i äventyret, då man mest sprang runt och knackade kultister (utom när man kom tillbaks till stan, snackade med chefen och därifrån fick i uppdrag att knacka FLER kultister), så fick man faktiskt spela ut sin karaktär. Fast det kanske bara var ren slump. Men just resan bestod mest i att tiden gick medan det dök upp festliga personer som skapade kaos i vardagslunken, där lösningen inte per automatik var att applicera sitt vapen med tillräcklig emfas mot problemmakarens huvud.

Übereil
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
När man ska infiltrera lägret är ju egentligen också en del som kan innehålla rollspel. Problemet är att den delen är så förvirrande skriven att man som spelledare inte kan referera tillbaka till boken för fem öre. Då måste man ha läst på så att allt sitter som berget. Något som en improviserande typ som jag sällan gjort. Det är också så att en sådan situation som infiltration är mycket farligare och därför vågar man göra mindre då misstag kan vara dödliga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
13 spelmöten senare. Vi har precis blivit klara med Hoard of the Dragon Queen. Rollpersonerna är level 8 och var toknära att få brutalspö av en vit drake. Nu har vi snubblat in i Ravenloft (och tillfälligt skiftat spelledare) så att det finns en något vettigare överbryggning mellan Hoard of the Dragon Queens slut "ni står i ett berg i norr" och Rise of Tiamats inledning "en fågel kommer förbi med en magic mouth och två teleportations-scrolls".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Krille;n81971 said:
13 spelmöten senare. Vi har precis blivit klara med Hoard of the Dragon Queen. Rollpersonerna är level 8 och var toknära att få brutalspö av en vit drake. Nu har vi snubblat in i Ravenloft (och tillfälligt skiftat spelledare) så att det finns en något vettigare överbryggning mellan Hoard of the Dragon Queens slut "ni står i ett berg i norr" och Rise of Tiamats inledning "en fågel kommer förbi med en magic mouth och två teleportations-scrolls".
Så "ni hittar ett brev om hjälp från ett ställe ni aldrig hört talas om" är mer naturligt? ;)

Fast jag undrar nog mer hur man någonsin får fågel-tricket att kännas naturligt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n81977 said:
Så "ni hittar ett brev om hjälp från ett ställe ni aldrig hört talas om" är mer naturligt? ;)
Något brev har vi inte hittat än, bara en massa dimma.

Bolongo;n81977 said:
Fast jag undrar nog mer hur man någonsin får fågel-tricket att kännas naturligt...
Det känns lite som att äventyrsförfattarna till Hoard of the Dragon Queen respektive Rise of Tiamat inte pratade med varandra förrän en kvart innan deadline, liksom.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Att någon av de mer inflytelserika biroller som spelarna träffat (eller haft att göra med ur faktionerna) namedroppade äventyrarna när de styrande sökte efter kapabla hjältar tycker jag funkar, men då räcker det med en sending för att överräcka meddelandet och låta spelarna ta sig till platsen så snabbt de förmår för egen maskin. Att skicka scrolls med fåglar är lite meh. Om spelarna sedan "råkar" ha tur nog att hitta en teleportation-scroll eller två i en encounter så har det givetvis inget sammanband alls.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Krille;n81986 said:
Något brev har vi inte hittat än, bara en massa dimma.
Ja, Ravenloft går ju att inleda på olika sätt. "Ni är fast här tills ni löst gåtan/besegrat ondskan" kan nog funka som motivator.
 
Top